Hoppa till innehåll

Vad gör man när laxen inte vill ta?


maxons

Recommended Posts

Jag var iväg en vecka i Norge och fiskade lax i mitten av augusti. Vi hade flera pooler att fiska i och det var gott om fisk i alla poolerna.

Många känner säkert igen sig när man står där kast efter kast utan att känna något eller ens få ett drag i flugan trots att det hoppar massa fisk omkring dig.

Nåväl, efter ett par dagars nötande med olika flugor och linbyten lyckades jag till slut fånga en lax som fick gå tillbaks. Åter igen stod man där och slängde denna lina gång på gång, timme ut och timme in.

Något måste göras!

Nu hade jag provat alla möjliga färgkombinationer och stora och små flugor, olika sjunkvarianter men inget hjälpte.

Det kändes som laxen hade sett dessa kombinationer hela sommaren som förövrigt varit torr utan regn och gjort att det var lite vatten i älven och ingen ny fisk steg upp.

Jag funderade hur jag skulle kunna bryta detta mönster som antagligen bara tråkade ut laxen. Jag tittade för femtielfte gången i flugasken och kom ihåg att jag bundit ngn Sunray som Riffling Hitch flugor.

Genast sökte jag igenom asken och hittade en. 

Jag kollade så jag hade flytlina hela vägen till spetsen och band på flugan.

Kompisen hade gått före mig en vända och massa fisk hade visat sig.

Jag började sedvanligt överst i poolen och fiskade mig nedåt. Började närma mig platsen där mycket fisk är visat sig och där jag två dagar tidigare hade fått en på 6,5 kg. Jag la ut fluga snett nedåt och fick bra fart på den. Med full koncentration följde jag flugans väg och precis när den kom till "the hotspot" så sög det till i 13 fotarn. Woowwww... Vilken känsla!

Efter en stund kunde jag landa en honlax på 9,5 kg som fick gå tillbaks.

Nöjd över att jag lurat laxen satte jag mig ner och tog en kopp kaffe.

Senare på eftermiddagen i en annan pool startade jag med annan fluga. Samma visa här, massa fisk som hoppa, och som till och med landade på linan!

Hmmm, tänkte jag. Fram med Riffling Hitch flugan igen. 

Även denna pool hade sin hotspot och när jag kom över den sög det till ordentligt ? Snabbt upp på land kom jag så jag kunde springa om jag var tvungen. Men den stod mest och tjurade. Mera press gjorde gott och efter en stund kunde jag landa lax nr 2 för dagen, en hanlax på 7,1 kg som fick åka med hem.

 

Så för min del tror jag att det är viktigare att bryta ett mönster helt tvärt, än att stå och nöta med samma typ av fluga.

Tyvärr var det sista passet på den resan annars skulle jag ha plockat fram en bomberfluga och provat torrt.

Men det får jag ta nästa gång?

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jättebra inlägg!

Jag har ofta problemet att jag effektiviserar min flugask(de här borde funka nu) och sen står jag där och nöter o nöter med flugor som ganska mycket påminner om varann och "brukar funka".  Sen åker jag hem sur och besviken. Jag tar mig sällan tid till att byta hela upplägget, jag tänker snarare att jag vid nåt tillfälle borde tajma in en huggperiod och då kommer laxen att som står där o surar att hugga. Jag fiskar nästan aldrig i klart vatten och detta har väl lett mig till att använda nästan uteslutande svarta tubflugor eller streamers. Dagen jag åker till norge så ska jag ta med mig alla dessa glada, fina flugor som jag aldrig använt. 

Får skaffa mig några riffling samt bombers också...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara fiska på som vanligt, byt lite metoder som ovan sagt, tänk på ett fint fruntimmer, njut av upplevelsen,  njut av naturen, ta paus och drick kaffe, fiska igen, tänk på fruntimmer, det funkar fint för mig. I sanningens namn är det upp till laxen att bita och varför den gör det eller varför den inte gör det rår inte jag över. Men visst har man varit frustrerad i bland då den inte biter, men inte ens frustration hjälper??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ett par bilder.... Inte mycket till fluga men funkade uppenbarligen att ta fisk på.

Jag gjorde ett hål i sidan och inte rakt igenom. Det gör att man får tänka på vilken sida man står på i älven.

Vid huvudet skar jag tuben snett nedåt som en wobbler  fast tvärtom, detta för att flugan skall sträva uppåt. Även normala ingångshålet för tafsen fyllde jag med uv lim helt och hållet.

Detta är ju ett gammalt mönster original men här är min uppgraderades version ?

Tubens längd ca 2-2,5 cm

Vingens längd ca 4 cm

 

IMG_20181013_151613.jpg

IMG_20181013_152522.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...