Jump to content
Sign in to follow this  
djkj

Flugor i mindre tjärn

Recommended Posts

Hej, efter som jag är nybörjare inom flugfisket så behöver jag lite tips på vad jag ska satsa på

för flugor i helgen. Det aktuella vattnet är en liten skogstjärn (ca: 1 ha) med myrmark runt, belägen i mellan Sverige.

Beståndet besår av utsatt öring, som är väl någorlunda förvildad, eftersom det bara sätts ut fisk där i gång

per år, i oktober.

Så vilka är dom fem säkraste korten så här på sensommaren/förhösten.

Nattsländemönster som Europa 12, streaking caddis, CDC & Elk brukar nästan alltid funka. Om du fiskar på hyfsat blankt vatten kan ett tips vara att ibland dra till försiktigt så att flugan gör en liten ring på vattnet. Mer robust flytande flugor som streaking caddis kan du även prova att rycka hem, men i såna fall är det bra att ha något att torka flugan med mellan varven. Vanligt hushållspapper funkar super. 

Vi har just en sån liten tjärn som klubbvatten och väldigt typiskt för höstfisket är små nymfer i naturfärger ( typ Haröra, Fasanstjärtnymf ). Ta hem VÄLDIGT långsamt, långsammare än en död snigel.

Dessutom funkar alltid olika landinsekter - getingar, myror, skalbaggar, bärfisar. Använd gärna flugor bundna med foamkroppar av olika slag, de flyter i all evighet.

Jag skulle satsat på små nymfer som t.ex. svart och naturfärgad harörenymf i storlek 12 eller 14. Eller små svart/röda Montana. Testa att låta nymfen sjunka i olika grad innan du börjar med hemtagning. Jag brukar få bäst utdelning då jag låtit den sjunka.

Tack för många och bra tips, 

Geting an hjorthår och myra av foam har jag, även E12:or av varierande storlek Svarta, bruna och oliv.

Har även Streaking caddis i lite större storlekar.

Jag har en del haröron att välja på, både svarta och natur både med och utan guldskalle.

Även montana med och utan guldskalle.

Det här med guldskallar är det mera för strömmande vatten, eller är det även gångbart i en liten skogstjärn

som oftast ligger spegelblank?

hejsan och välkommen till flugträsket 😋

griffiths gnat, fjädermyggpuppor, ffly, busen, profile ant..samt dyret och varför inte min favvo; gary lafontaines dancing caddy eller hans emergers..😎

inte överdressa flugor och inte skrämma fisken...fisken patrullerar antagligen nära land så var diskret och tålmodig.

ha de gott, skitfiske på du..😉