Hoppa till innehåll

Garantier?


Carlsson

Recommended Posts

Vad täcker garantier egentligen? Företagen skryter ju om sina fantastiska livstidsgarantier, jag trodde att de täckte det mesta men när jag läser på hemsidorna blir jag fundersam, täcker de bara uppenbara fabrikationsfel? Ett sådant brukar ju visa sig dag 1 dessutom så livstids garanti mot fabrikationsfel låter ju helt onödigt, eller?

Loop:

"does not cover direct, indirect, consequential, incidental or any other type of damage resulting from the misuse of the product. This warranty does not cover fire, theft, missing rod sections and accidental breakage. Loop lifetime Warranty coverage does not extend to any custom work. This warranty does not cover normal wear and tear of the product. All Loop rods and reels have lifetime warranty against manufacturing defects"

 

Sage:

"does not cover direct, indirect, consequential, incidental or any other type of damage resulting from the use of the product. This warranty does not cover fire, theft, missing rod sections, intentional breakage, modification or customization of the finished rod, or damage during the assembly of a blank into a finished rod. "

En lax knäckte mitt hardyspö för nån vecka sen och det ska bli kul o se hur det blir med den garantin:

Hardy:

"Once you have registered to take part in the Hardy Product Warranty and Repair Service you will be entitled for the lifetime of the product to the repair or replacement (at our discretion) of damaged, broken or defective sections of your rod in accordance with these terms."

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I vissa fall får du köpa en ny del billigare om du har av ett spö om du är första ägare på spöt. Vissa tillverkare frågar inte om du är första ägare eller inte och tar betalt enligt prislista. Har inte hört talas om någon som fått en del gratis när de själva är skyldiga till spöbrottet, men det kanske förekommer. 

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag föll oturligt för ett antal år sedan i Gimån och fick därvid en repa genom lacken på  mittdelen av mitt Winston WT 8'6'' #5. Jag kontaktade Annette MacLean på Winston och uppmanades att skicka in spöet för inspektion. Efter ett tag kom det i retur med ny mittdel. Frakten dit fick jag bekosta själv. Jag tvingades betala schablontull men fick pengarna tillbaka när jag fixat ett skriftligt intyg om reparationen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju ingen aning om hur ditt spöbrott gick till, men man kan nog till hundra procent säga att det inte var laxen som knäckte ditt spö utan du själv...  Spöbrott under fight brukar nästan alltid ske precis på sluttampen, när fisken ska pressas in de sista meterna. Har man då inte utrymme att backa så blir det ofta att man böjer framförallt spötoppen långt över det som den egentligen tål...  Än värre blir det ju om man dessutom råkar ha nån gammal, minimal skada som man aldrig ens märkt - kanske har man slagit i nån gren, kanske har en flugkrok smällt i spöt vid ett misslyckat kast nån gång...

Nu brukar oftast Hardy vara ganska schyssta vid sådana ärenden men jag tror knappast du kan hoppas på att skylla på fabrikationsfel eller annat, däremot skulle jag kunna tänka mig att du blir erbjuden att köpa en ny del till ett förmånligt pris.

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago xps sa:

Jag föll oturligt för ett antal år sedan i Gimån och fick därvid en repa genom lacken på  mittdelen av mitt Winston WT 8'6'' #5. Jag kontaktade Annette MacLean på Winston och uppmanades att skicka in spöet för inspektion. Efter ett tag kom det i retur med ny mittdel. Frakten dit fick jag bekosta själv. Jag tvingades betala schablontull men fick pengarna tillbaka när jag fixat ett skriftligt intyg om reparationen.

Det var kul att höra, är själv en winston-fan så jag får väl skicka in garantipappret.

8 hours ago Sunray sa:

Nu har jag ju ingen aning om hur ditt spöbrott gick till, men man kan nog till hundra procent säga att det inte var laxen som knäckte ditt spö utan du själv...  Spöbrott under fight brukar nästan alltid ske precis på sluttampen, när fisken ska pressas in de sista meterna. Har man då inte utrymme att backa så blir det ofta att man böjer framförallt spötoppen långt över det som den egentligen tål...  Än värre blir det ju om man dessutom råkar ha nån gammal, minimal skada som man aldrig ens märkt - kanske har man slagit i nån gren, kanske har en flugkrok smällt i spöt vid ett misslyckat kast nån gång...

Nu brukar oftast Hardy vara ganska schyssta vid sådana ärenden men jag tror knappast du kan hoppas på att skylla på fabrikationsfel eller annat, däremot skulle jag kunna tänka mig att du blir erbjuden att köpa en ny del till ett förmånligt pris.

Lycka till!

Det var en sån där situation där det  inte fanns så mkt att göra, fisken var för tung för spöet(12kgs lax på 7-8 switch i kraftig ström). visst, det hade gått att fortsätta trötta ut laxen tills den var halvdöd och sen ta tag i linan o dra in den för hand men jag chansade och då gick spöet. Det var inte toppen det var delen ovanför handtagsdelen, den näst tjockaste alltså, i bägge ändorna av den delen.Den small av när fisken var en 10-15 meter bort. Hade haft spöt i ca ett år. Blir intressant att se vad hardy säger...

Men själva anledningen till denna tråd var att det känns löjligt att de skyltar med fantastiska garantier när det bara är garanti mot fabrikationsfel, som ändå är en slags standard/konsumentköplagen. Drulleförsäkringen täcker antagligen fiskespö så det löser sig där. 

Köper jag en skruvdragare på clas ohlson som slutar funka så går jag bara tillbaka och får en ny, men för att få samma vanliga garanti på ett flugspö för 10k så måste jag ha skickat in ifylld garantisedel med deras "superfun lifetime special happy warranty"...

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Carlsson sa:

Det var kul att höra, är själv en winston-fan så jag får väl skicka in garantipappret.

Det var en sån där situation där det  inte fanns så mkt att göra, fisken var för tung för spöet(12kgs lax på 7-8 switch i kraftig ström). visst, det hade gått att fortsätta trötta ut laxen tills den var halvdöd och sen ta tag i linan o dra in den för hand men jag chansade och då gick spöet. Det var inte toppen det var delen ovanför handtagsdelen, den näst tjockaste alltså, i bägge ändorna av den delen.Den small av när fisken var en 10-15 meter bort. Hade haft spöt i ca ett år. Blir intressant att se vad hardy säger...

Men själva anledningen till denna tråd var att det känns löjligt att de skyltar med fantastiska garantier när det bara är garanti mot fabrikationsfel, som ändå är en slags standard/konsumentköplagen. Drulleförsäkringen täcker antagligen fiskespö så det löser sig där. 

Köper jag en skruvdragare på clas ohlson som slutar funka så går jag bara tillbaka och får en ny, men för att få samma vanliga garanti på ett flugspö för 10k så måste jag ha skickat in ifylld garantisedel med deras "superfun lifetime special happy warranty"...

Nä, frågan är om de så kallade garantierna är värda ens papperet de står på. Det brukar ju alltid vara någon form av kostnad när man har av ett spö.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag bröt toppen till mitt  Loop greyline för flera år sedan, ( har en extra topp ) men nu i dagarna så bestämde jag mig för att kontakta Loop och höra ifall det fanns en toppdel att få tag på. Döm om min förvåning när jag får ett positivt svar tillbaka. Trodde inte att det gick att få tag på längre. Kostnaden för det blir 700:- inkl frakt. Det tycker jag är en sjysst deal.

Jag frågade bara Loop ifall det fanns att få tag på. Jag nämnde inget om hur det gick till när toppen bröts eller så. Inget heller om det fanns någon garanti som täckte det här.

Bra service i alla fall och snabbt svar ifrån supporten.

/Lars

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago normende sa:

Jag bröt toppen till mitt  Loop greyline för flera år sedan, ( har en extra topp ) men nu i dagarna så bestämde jag mig för att kontakta Loop och höra ifall det fanns en toppdel att få tag på. Döm om min förvåning när jag får ett positivt svar tillbaka. Trodde inte att det gick att få tag på längre. Kostnaden för det blir 700:- inkl frakt. Det tycker jag är en sjysst deal.

Jag frågade bara Loop ifall det fanns att få tag på. Jag nämnde inget om hur det gick till när toppen bröts eller så. Inget heller om det fanns någon garanti som täckte det här.

Bra service i alla fall och snabbt svar ifrån supporten.

/Lars

 

Fina spön de där grå och kul att det fortfarande gick att få tag på en extra del :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har knäckt både Loop och Sage... inga fabrikationsfel, drullefel snarare. Bägge gångerna har jag skickat in den trasiga delen och fått ny spödel i posten. Frakten fick jag stå för. Bra service och kommunikation. De frågade inledningsvis om jag var förstaägare och hade kvitto men jag behövde aldrig styrka det.

Har reklamerat på Clas Ohlson också, där är det heller inga problem att byta vare sig det första, andra eller tredje exemplaret av samma borrmaskin på ett par dagar, men när jag har borrat klart för den här gången har jag fortfarande en borrmasin jag inte litar på och nästa gång det skall borras har garantin gått ut.

Skillnaden är väl att fabrikationsfelen är väldigt ovanliga i det första fallet och att garantin är ämnad att både garantera kvalitet och bygga märkeslojalitet genom hur man hanterar sina reklamationer. Har uppfattningen att de som har varit i kontakt med kundservicen hos någon av tillverkarna av premiummärken i samband med spöbrott sällan är missnöjda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade av ett Sage One för två år sedan och farsan hade sönder holken på ett Loop yellowline för tre år sedan. I båda fallen fick vi betala en avgift för ny spödel. I båda fallen var det egenvållade skador. Jag hade fått en skada på spöt så det gick av och farsan hade inte tryckt ihop spöt ordentligt. De frågade inte om man var förste ägare spöt. Jag betalade cirka 900 kr med frakt för min Sagedel och vill minnas att farsan betalade 500-600 kr för Loopdelen. Om Sage och Loop förut bara lät dig betala frakten för en ny spödel så har de i alla fall slutat med det nu.

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är först vid reklamationer man får reda på hur bra företaget är.  Det är sånt som  jag lägger till på pluskontot nästa gång som det är dags för inköp av prylar.

I mitt fall så var det det ju självförvållat. Det var jag som oaktsam och bröt toppen på mitt spö. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oftast är spöbrotten självförvållade. Det är väldigt sällan materialfel ligger bakom. Det är i alla fall min erfarenhet. Alla inom min flugfiskande bekantskapskrets som haft av spön har haft del i det själva. Överbelastning, svåra repor som leder till brott och holkar som inte är ihoptryckta har varit några orsaker. Jag känner inte till någon spötillverkare som fortfarande skickar gratis spödelar ”no questions asked” mot en fraktavgift. Sen kan det skilja en hel del hur mycket man får betala för en ny del. Jag har själv haft att göra med Guideline, Loop, Scott och Sage. Alla har varit bra att göra med. Guideline var klart generösast och Sage var dyrast. (Guideline: helt nytt spö för 1300 kr från deras toppserie som normalt kostar ca 9000 kr då min serie slutat tillverkas. Scott: 400 kr för en ny del. Loop: 500-600 kr för en ny del. Sage: 900 kr för en ny del.) I Scottfallet kände jag en som då och då jobbade i affären där spöt var köpt och det betydde en hel del. Jag tror inte jag fått en ny del så billigt annars. Ingen har frågat om jag varit första ägare på spöt. Sage var krångligast och ville att jag registrerade spöt på deras sida. Det krävde ingen av de andra tillverkarna. Jag har tack och lov inte haft av något Loomisspö för jag har hört hemska historier om kostnader på upp till 3000 kr för en ny spödel. Någon som fortfarande känner till någon tillverkare som kör ”no questions asked garanti” och skickar gratis reservdelar oavsett hur spöt gått av? Finns såna fortfarande ens? En sån tillverkare skulle hur som helst ligga bra till när nästa spö ska inhandlas.

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag reklamerade ett orvis T3 för 3 år sedan där en spöring på toppdelen som hade gått sönder. Den var klämd och det var därför den gick sönder. Då fick jag betala frakten till svenska distributören.

Jag skickade in hela spöet så att dom kunde hitta en matchande spödel. Jag fick tillbaka spöet efter ca 10-14dagar med en ny spödel.

Så i mitt fall var det bara frakten för att skicka in spöet som jag fick betala för. 150:-

/Lars

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att det är dyrare spö som ni knäckt.
Jag har ett TFO spö som jag förstörde toppdelen till.
Detta är ett budgetspö, och jag kontaktade TFO i USA.
Fick ny del utan att varken sända in delen eller visa upp garantikort.
Kostade 165 kronor!!
Otroligt bra service på ett spö som jag i tillägg hadde köpt begagnat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Helios sa:

Har smällt av toppen på både Orvis och Scott, och har fått tillbaka nya delar utan att behöva betala.

?

 

Jag hade kontakt med Scott senast förra året och då skulle de ha 50 dollar för hantering och frakt, dock inget för själva reparationen. Jag skulle förutom det betala frakten till USA. Scott ville också att jag skulle skicka in hela spöt. Nu lämnade jag istället spöt i butik i Sverige där det var köpt och kom undan med 400 kr. Kanske i och för sig vad 50 dollar motsvarade i växlingskursen då. Det är en rimlig summa för en ny spödel. Men gratis är det inte även om det kanske varit det tidigare.

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...