Jump to content

Vilka spöegenskaper är viktiga för att inte tappa fisk?

Recommended Posts

Den här tråden är tänkt som en avknoppning från en annan tråd om hulling kontra hullinglöst; se https://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/196416-hullingganer-vs-barblessianer/?page=2&tab=comments#comment-1918681

Jag kopierar ett svar ur den tråden och lämnar sedan öppet:

• Edgemedarbetare
  •  
  • Bigsalmon
  • Global Moderator
  • team_rating_5_Blue.gif.pagespeed.ce.TZMd
  • 896
  • 8 148 inlägg
  • Kön:Man
  • Bostadsort:Katrineholm
På 2018-09-15 at 21:53 xps sa:

Jag tror som Ismo och andra att med ett mjukare spö tappar man färre fiskar. Jag kommer ihåg flera tillfällen i början av nittiotalet när andra fiskare frågade mig och mina kamrater vilken tafsgrovlek och vilka knutar vi använde eftersom de tappade fler fiskar än vi gjorde. Det visade sig att vi oftast använde tunnare tafs men likadana knutar. Det som skilde oss var att de fiskade SAGE och vi Powell. Våra spön var bättre shock absorbers men tillräckligt styva för att kroka fisken. Jag använder fortfarande oftast Powell.

Hulling eller hullinglöst har jag redan berört.

Disclaimer. De flesta på detta forum är förmodligen skickligare fiskare med mera erfarenhet än jag. Det innebär inte att jag automatiskt har fel. Dessutom delger jag endast åsikter, icke sanningar.

Det där med spön som håller kvar fisken är intressant och värt en egen tråd.

Jag har samma erfarenhet som du. Har alltid gillat mjuka/långsamma spön och tappar faktiskt sällan fisk. Har vid några tillfällen bytt till spön med snabbare/toppigare aktion och direkt upplevt en större andel tappad fisk. När toppen under fighten böjts maximalt och den styvare, mindre flexibla nederdelen tar vid slits helt enkelt kroken ur fiskkäften.

I våras, när vi fiskade på Islands högland föddes tanken på ett spö som reagerar snabbare och som lättare klarar vind. De rådande förhållandena krävde helt enkelt ett sådant spö. Jag läste på och testade en del och fastnade till sist för ett Scott s4 9' #5. Det spöet har allt! En snabb men djup aktion som håller fisken säkert vid drillningen. Det levererar flugan snabbt och säkert dit den ska på både kort och lång distans med endast 2-3 luftkast.

Det finns väl en anledning till att man så sällan ser dem på begagnatmarknaden. Har man ett behåller man det. Tydligen är Radian uppföljaren till s4, så det får väl bli ett sånt #6 till nästa säsong...

Hej
Ett bamboospö håller fisken kvar, fisken kan inte ställa ett sådant spö i botten av kurvan utan böjer sig längre ned under trycket, ger upp fortare kommer in för av krokning snabbare blir inte stressad på samma sätt fördel vid C/R bättre överlevnad.

Jag har aldrig märkt något samband mellan spö-aktioner och antalet tappade fiskar. Däremot så har jag märkt att sedan jag bytte ut kroken från en norsk tillverkare till en japansk kemvässad krok (Kamasan) så har antalet tappade fiskar gått ner. Taget ur minnet, på ett ungefär så tappade jag ca en av fyra krokade fiskar.
Nu minns jag inte när man tappade en fisk senast. Förra året så var siffran noll, i år så är den siffran fortsatt noll.
Problemet blir att kunna bevisa att kroken har med det att göra. Det kan jag inte bevisa men tror att det finns ett samband. Mina fiske-kollegor fortsätter att tappa fiskar...de använder blandade fabrikat av krokar.

Har de två senaste säsongerna fiskat med ett mycket snabbt och extremt lättkastat spö, som är underbart att kasta med. Har tappat frapperande många av de stora fiskar jag krokat, men endast i snabb ström och då fisken varit nedströms mig. Hullinglöst fiske.

Innan dess fiskade jag mest med en sladdrig slana (80-tals Bringsén, 11") och tappade nästan ingen fisk alls. Kanske fiskade jag då inte lika mycket i snabb ström, men upplever ändå antalet tappade fiskar som mindre. Fiske med hulling...

På 70-talet höll min bror och jag på mycket med att leta chockabsorberare, vi fiskade mycket med puppor på sträckt lina, och fick i princip nästan aldrig fast någon fisk. Styva ABU Lapplandiaspön då... Vi provade med mjuka material mellan lina och tafs, men inte förrän vi provade att fiska med höjd spöföring, fick vi fast fisk, tack vare att linan då inte var sträckt och att vi slutade med mothugg. Tappade nästan aldrig fisk då.

Många parametrar som inverkar, men jag kommer att skaffa ett mjukare spö till nästa säsong. (Någon som fiskar med MHX?) Dessutom ska jag fiska mer med mjukare fluglinor, inte dessa moderna helstumma.

36 minutes ago Lill-Niklas sa:

Upplever på havsöringfisket att stumma linor lett till betydligt färre landade. Slump eller inte är svårt att uttala sig men kan bli att de lättare studsar av. Samma kan det vara med ett riktigt styvt spö. 

Jag håller med, fast begränsar mig inte till havsöringsfiske, utan tycker mer det gäller ALLT flugfiske som jag testat.

Och det är en del 🤸‍♀️

Styvt spö och stum lina är dret.💩

Jag kopierar in Magnus' synpunkt från den andra tråden här, för att jag tycker att den är relevant och väl formulerad:

Magnus P

• Member
  •  
  • Magnus P
  • Members
  • 27
  • 50 inlägg

Visst är spöets aktion en faktor vad gäller andelen tappade fiskar men jag tror ändå att fiskarens erfarenhet av sitt spö, samt förståelsen för vad det är hen håller i handen är mer avgörande.

För 20 år sedan fiskade jag nästan uteslutande med ett relativt snabbt/styvt spö och kan ärligt säga att jag sällan tappade någon fisk, varken i sjö eller i strömmande vatten. Jag visste exakt hur mitt spö betedde sig och muskelminnet var helt inställt på detta. Senaste två säsongerna har mitt förstahandsval varit ett betydligt mjukare spö och när jag emellanåt har använt snabbare alternativ har jag omedelbart upplevt att jag tappat mer fisk. Det har helt enkelt krävts en inkörningsperiod innan jag hittat växlarna igen med det snabbare alternativet, varpå andelen tappade fiskar snabbt gått ned igen.

Alla typer av aktioner har sina fördelar och nackdelar vad gäller drillning. Din erfarenhet av utrustningen kompenserar för nackdelarna och ger dig möjlighet att bättre utnyttja fördelarna.

Sen lägger jag till att en klåpare behöver all hjälp som finns att få när/om fisken väl fastnar på kroken och då är trots allt en viss spöaktion att föredra framför en annan, enligt min uppfattning. Det är uppenbart så att många behärskar olika aktionstyper så väl att de själva tvingas kroka av fisken men det ändrar inget i sak. Väl?

Håller med att mjukare spön innebär ofta mindre vild fight.

Styvt spö och fisken blir vildare.

Så vi använder vekare spön för känslan av en vild fight.Eller ett styvare för effektivt fiske. Svår ekvation!!

Har flugfiskat i över 30år och är ingen klåpare direkt. Men borde kanske veta bättre i nuförtiden!

17 hours ago SA sa:

Håller med att mjukare spön innebär ofta mindre vild fight.

Styvt spö och fisken blir vildare.

Så vi använder vekare spön för känslan av en vild fight.Eller ett styvare för effektivt fiske. Svår ekvation!!

Har flugfiskat i över 30år och är ingen klåpare direkt. Men borde kanske veta bättre i nuförtiden!

Jag förstod inte riktigt - går första och tredje meningen ihop?

(Själv har jag flugfiskat i 30 år men är nog lite tafflig ändå).

Tillägg; ett mjukare spö är väl inte nödvändigtvis vekare?

Edited by xps
Eftertanke.

Jag har hållit på ett bra tag och det handlar nog mer om hur du håller spöt när du drillar fisken.

Logiskt sett så borde de nya hårdare spöna lättare drar kroken ur sitt fäste.

Det jag har hör är att man tappar mindre fisk med bambu.

Tror inte skillnaden är stor snarare försumbar. 90 graders vinkel på spöt mot linan och lagom press skulle jag säga är optimalt.

Ola

Jag å min sida upplever att nästan samtliga fiskar jag fotat smiter blixtsnabbt efter jag släppt greppet.

Ni som tappar mycket med styva spön kanske bara har för hårt ställda rullbromsar samt för styva handleder och armbågsleder?

Edited by jani