Jump to content
Edgeforum

Vad är det för fluga?

Recommended Posts

Jag har gjort slut på mitt lager av en fantastisk tubfluga. Trodde det var en KHK13 fast när jag fick hem en beställning av sådana så var det fel. Den ser ut som en sådan fast med lite glitterstrån i vingen och bunden på en alutub  

På bilden är en KHK13. 

3F0E4006-867C-4506-B02F-2BB04DD24190.jpeg

Edited by Carlsson
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
13 hours ago, Sunray said:

Skulle kunna vara min gamla "go to-fly" Black Doctor Special.

Fantastisk fluga, funkar till ALLT.  ( men det gör ju de flesta svarta, långvingade flugor... )

BDS 2.JPG

tjabba!

jo väldigt snarlik. Jag pratade med eg-ge och de hade fel bild o beskrivning, det var guidelines ulf sill serien KHK13. 

• Like 1
  • 1 year later...

Problemet är ju att alla har sina egna varianter på samma mönster, att hitta originalet är väldigt sällsynt om det inte finns dokumenterat på något vettigt sätt vilket det sällan är. För mig ser det ut som en khk, glödhäck eller redbutt men om du inte vet var du beställde originalet från så kommer du nog aldrig få samma fluga igen.

4 hours ago, tenfour said:

Problemet är ju att alla har sina egna varianter på samma mönster, att hitta originalet är väldigt sällsynt om det inte finns dokumenterat på något vettigt sätt vilket det sällan är. För mig ser det ut som en khk, glödhäck eller redbutt men om du inte vet var du beställde originalet från så kommer du nog aldrig få samma fluga igen.

Det sköna med det problemet är att det inte är något problem, flugmönster och deras betydelse är så innihelvete överskattat.

8 minutes ago, Henka said:

Det sköna med det problemet är att det inte är något problem, flugmönster och deras betydelse är så innihelvete överskattat.

Enda gången det är viktigt är då man lyckats få fisk och ingen annan lyckas med det och ljuga om materialet i flugan som  inte går att få tag och att det är just det rosafärgat snömannen håret som gör framgången.

37 minutes ago, rifle said:

Enda gången det är viktigt är då man lyckats få fisk och ingen annan lyckas med det och ljuga om materialet i flugan som  inte går att få tag och att det är just det rosafärgat snömannen håret som gör framgången.

Eller så bara avslöjar man att det kommer från fiskekompisens partner 😁

On 10/9/2020 at 2:34 PM, Henka said:

Håller helt och hållet med. Fast för Carlsson blir det ju ett problem om han vill ha samma fluga. 😉

On 10/9/2020 at 3:22 PM, Henka said:

Eller så bara avslöjar man att det kommer från fiskekompisens partner 😁

Det kan du säga med en halväcklig blinkning och menande pekande på dina nedre regioner när du är ute och fiskar med Karin. 😄

1 hour ago, jakobj said:

Det kan du säga med en halväcklig blinkning och menande pekande på dina nedre regioner när du är ute och fiskar med Karin. 😄

Tyvärr så är det inte begränsat till när han är själv med Karin.. 🙄