Hoppa till innehåll

Norra Ljung - Ny svensk friluftsbyxa


Jonas

Recommended Posts

Här kommer en ny produkt som är väldigt intressant. Det är ett företaget Norra som dragit igång ett Crowdfundingprojekt för friluftskläder. Först ut är deras byxa Ljung som jag har använt flitigt sedan augusti. Måste säga att det är en riktig fullträff. Byxorna sitter snyggt och de är både lagom slimmade samtidigt som de tillåter maximal rörlighet. Det är bra och genomtänkta fickor med dragkedjor och ventilering där det behövs och jag gillar möjligheten att lägga in vaddering i knäna. Det är en tätslagen polyester och bomullskvalitet i byxmaterialet som jag skulle tippa är extremt slitstark över tid. Kan verkligen rekommendera den här byxan.

Norra har en riktigt snygg hemsida med mycket info och fina bilder på detaljerna: https://www.norraoutdoor.com/ljung-outdoor-pants/

Läs Norra.'s pressrelease här:

press_release-SVENSKA.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Rob82 sa:

En miss enligt mig är att de inte har myggnät i ventilationsöppningarna och fickorna ser lite små ut

 

Fickorna är bra men håller helt med om ventilationen. Det borde vara ett myggnät där

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-18 at 13:21 Jonas sa:

Här kommer en ny produkt som är väldigt intressant. Det är ett företaget Norra som dragit igång ett Crowdfundingprojekt för friluftskläder. Först ut är deras byxa Ljung som jag har använt flitigt sedan augusti. Måste säga att det är en riktig fullträff. Byxorna sitter snyggt och de är både lagom slimmade samtidigt som de tillåter maximal rörlighet. Det är bra och genomtänkta fickor med dragkedjor och ventilering där det behövs och jag gillar möjligheten att lägga in vaddering i knäna. Det är en tätslagen polyester och bomullskvalitet i byxmaterialet som jag skulle tippa är extremt slitstark över tid. Kan verkligen rekommendera den här byxan.

Norra har en riktigt snygg hemsida med mycket info och fina bilder på detaljerna: https://www.norraoutdoor.com/ljung-outdoor-pants/

Läs Norra.'s pressrelease här:

press_release-SVENSKA.pdf

Har du koll på hur de står sig mot t.ex. Lundhags motsvarande modeller? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/18/2018 at 7:52 PM, Bäckis77 said:

Men går dom att köpa än?

 

Hej!

Vi har precis lanserat på Kickstarter för att kunna finansiera en första produktion! Där kan man gå in och support och lägga en pre-order så att vi klarar finansieringsmålet och då kommer byxorna leveras i Maj. 

Hälsningar

Jacob

 

On 10/18/2018 at 8:38 PM, Rob82 said:

En miss enligt mig är att de inte har myggnät i ventilationsöppningarna och fickorna ser lite små ut

 

Hej!

Vi valde att prioritera möjligheten att verkligen kunna öppna upp och få ordentlig ventilation!

Hälsningar

Jacob

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-21 at 18:18 Redbeeerd sa:

Har du koll på hur de står sig mot t.ex. Lundhags motsvarande modeller? 

Osäker på exakt vad Lundhags erbjuder just idag men jämför jag mot äldre modeller är det samma nivå.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Ismo sa:

Svart drar åt sig mygg!

Hel rätt men det är snyggt... Tyvärr har det varit dåligt med mygg där jag varit sen augusti. Spontant skulle jag tro att materialet i byxan är så tätslaget att myggen inte kan bita igenom men jag är inte säker? @NORRA?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att 'fri ventilation' är att föredra; det är bättre att kunna vädra ut överskottsvärme snabbt för att sedan stänga eller minska öppningen. Har ett par byxor från Mountain Hardwear som är fodrade med microfleece på insidan linningen och en bit ned, där avbärarbältet till ryggsäcken ligger emot. Det är helt suveränt! Ger både tryckavlastning och motverkar svettning/skav.

Benfickor på sidan är värdelöst om man har tyngre saker som ligger 'löst' och daskar fram och tillbaka. Frontplacerade verkar vettigt även om jag inte har provat.

Hoppas att ni kan sy upp ett par i cerise till Ismo ? .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/22/2018 at 12:21 PM, Andreas89 said:

Vad har byxan för garanti och planerar ni att erbjuda reparationsservice mot betalning utanför garantin? 

Tycker den ser fin ut och funderar på att prova ett par. För mig är öppen ventilation ett plus. Det fläktar så mycket bättre varma dagar med packning på ryggen. 

Hej!
Vi tittar på möjligheterna att erbjuda reparationsservice och vi förespråkar verkligen att man lagar så långt det är möjligt. Garantin kommer att motsvara samma som andra kvalitetsmärken har i branschen. 

 

5 hours ago, Jonas said:

Hel rätt men det är snyggt... Tyvärr har det varit dåligt med mygg där jag varit sen augusti. Spontant skulle jag tro att materialet i byxan är så tätslaget att myggen inte kan bita igenom men jag är inte säker? @NORRA?

Hej!
Stämmer att att materialet är tätslaget och kraftigt vilket borde motstå de flesta myggor :)  Men måste kolla upp det finns någon standard för att få kalla ett tyg "myggsäkert".  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att man har hittat en ovanligt bra lösning för infästningen mot kängorna. Mina favoritkängor sen förra hösten är ett par Hanwag Tashi https://www.naturkompaniet.se/shop/hanwag-tashi-H1210-marone-chestnut/?sku=4047761206612 och byxan sitter absolut perfekt mot den kängan. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...