Jump to content

Rulle som fryser ihop

Ferrante
 Share

Recommended Posts

Skall en fiska i -grader ...så bör en ha både olja & fett som klarar av kylan...lr. så inget alls! Minns när jag höll på med skytte!(drygt 20 år) ...tidiga träningar utomhus här uppe..så var det kallt. Ja tamejfan året runt....så inge fett lr. olja...då funkade vapnet bäst.

Nu pratar jag om lager å annat!...vatten fryser/isar...så ringar/lina å allsköns skit bygger på med is.

• Like 1

Det vore intressant att veta vad för slags rulle det är och vilken broms den har.

Inkapslad broms, korkbroms eller enkel klickbroms osv. Är det bromsen som fryser eller är det själva spolen som fastnar i huset?

Jag hade en gammal Okuma Airframe som trilskade i kylan och som jag smörjde spolen med ett medel som man smörjer billister vintertid (Biltema). Det löste mitt problem. 

Rickard.

Jag tillhör skaran som tror på så torrt som möjligt (precis som jägarna gör) dvs ingen olja eller fett kvar. Däremot tunn spray med PTFE (teflon) spray eller möjligen silikon för att vattnet skall rinna av. Skulle också fetta in linan så den inte drar med så mycket vatten. Behövs det för sjunkeffekten så kan man öka sjunkgraden. Vattnet fryser fast på klingan med bryts loss när den flexar så isbitarna flyger emellanåt! Klingan kan också behandlas testa med "lista" som används till bildörrar.

https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon

Vad händer när vi sprider dessa gifter i våra vatten?

Varför ser lax o öring ut som de gör nu i en del av våra älvar?

Fiskat mycket i minusgrader, doppar bara spö o rulle i vattnet nån sekund emellanåt, så isen smälter. Funkar faktiskt tom i vatten med minusgrader!

2 hours ago kylia sa:

https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon

Vad händer när vi sprider dessa gifter i våra vatten?

Varför ser lax o öring ut som de gör nu i en del av våra älvar?

Fiskat mycket i minusgrader, doppar bara spö o rulle i vattnet nån sekund emellanåt, så isen smälter. Funkar faktiskt tom i vatten med minusgrader!

Äter du kyckling ?

Det är en Vision Kalu rulle som jag tycker funkat riktigt bra annars... jag tror det var axeln som frös fast i huset där bromsen sitter... 

Men det som var skumt var att bromsen slutade att ta, den klickade inte heller när jag matade ut lina. 

Ang. teflon och fett så är det verkligen klokt att spruta in det och ändå ha kvar bromsverkan?

När jag plockade loss spolen från rullen så fanns det lite vatten i bromsen och en del kvar på axeln så ev. är detta som gjorde att det frös ihop för mig...

Hmmm jag misstänker följande:

det finns troligen små gummilameller i kombo med små metallstavar inuti en hylsa ( backspärr) som griper fast i axeln i normala fall och då låser dom mot axeln när man snurrar bakåt, gummilamellerna jackar tag i axeln och slirbroms aktiveras.

om axeln är oljekletig eller fuktig/frusen ? kan detta inte ske då lamellerna inte får grepp mot axeln och slirar mot metallen, spolen bara glider.

så nej ingen jävla olja och inget vatten som fryser på en rulle som troligen inte är avtätad med oring i bromspaketet.det är konstruktionen som tillåter vatten på ställen där det inte ska finnas vatten.

min tes.Torka rent från fukt eller fundera på att köpa en ordentligt avtätad rulle.

Edited by bratteus

Hade liknande problem med en Danielssonrulle.( nästan ny) O-ringen in till bromslamellerna höll inte tätt och det fanns fukt där.

Detta hände i sommarvärme.

Rullen tvärlåste sig och gick inte att rubba.

Öppnade upp rullen men lamellpaketet gick inte att få ur. 

Jag lät rullen lufttorka så gott det gick, så fungerade den igen.

Misstänker att lamellerna svällt lite av fukten och därav inte gick att få lös.

Jag skickar nog rullen till Danielssons, så får de gå igenom den.??

Edited by osdmike

Teflonspray används för att förhindra fastfrysning utav cykelbromsar osv, man sprutar in i vajrar och på bromsdetaljer,växeldelar etc. Det funkar dessutom alldeles utmärkt att behandla fluglinan med det och spö-ringar å holkar oxo. Förmodligen är det nog både beroendeframkallande och miljöfientligt.

10 hours ago osdmike sa:

Hade liknande problem med en Danielssonrulle.( nästan ny) O-ringen in till bromslamellerna höll inte tätt och det fanns fukt där.

Detta hände i sommarvärme.

Rullen tvärlåste sig och gick inte att rubba.

Öppnade upp rullen men lamellpaketet gick inte att få ur. 

Jag lät rullen lufttorka så gott det gick, så fungerade den igen.

Misstänker att lamellerna svällt lite av fukten och därav inte gick att få lös.

Jag skickar nog rullen till Danielssons, så får de gå igenom den.??

Den blå packningen som ligger an mot spolnavet på F3W har tagit in smuts och därmed säkert också fukt för mig. Så jag vet inte om jag heller håller med om att Danielsson är perfekta. Man får hålla koll och se till att alla packningar är väl fettade även på Danielsson. 

Rullen "fryser" inte, vatten fryser. Fett kan stelna och få motsatt effekt. Torrt ska det vara. Nu drar ju linan med sig vatten, så lite vatten ska rullen tåla utan att sluta fungera. Bromsen ska inte krångla, men att spolen fryser fast i spolhuset är svårt att undvika om det blir fuktigt. 

På 2018-11-01 at 06:02 Staffan Dahlbom sa:

Rullen "fryser" inte, vatten fryser. Fett kan stelna och få motsatt effekt. Torrt ska det vara. Nu drar ju linan med sig vatten, så lite vatten ska rullen tåla utan att sluta fungera. Bromsen ska inte krångla, men att spolen fryser fast i spolhuset är svårt att undvika om det blir fuktigt. 

Sant! vatten fryser..& TORRT! ..skall det vara..om en vill undvika få spolen att frysa..så gör som en pimplar...låt handen/handsken ta smällen genom att ALDRIG..veva in en blöt lina.

Fiskade förr mkt mitt i vintern med ambassadeur, ofta i -20 grader. Hade alltid en liten sprayflaska med T-sprit för säkerhets skull när och om rullen frös ihop. Nån dusch och det var lungt.

Obs: smörjningen försvinner mer eller mindre och rullen måste återfettas när det blir mildare väder.

Kan nog vara bra att ta loss spolen med fluglinan innan man sprayar men annar sköljs ju linan av i vattnet.

Edited by Jolly Roger