Jump to content

Tips om liten priest mottages med tacksamhet

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en liten priest, helst med magsked.

Utan magsked kan funka också.

Problem:

1. Den ska vara liten, inga rörliga delar (om det inte är magsked). Säg max 15 cm.

2. Helst inte särskilt tung.

3. Den ska vara snygg => trä och mässing.

Tacksam för tips, jag har letat som bara den, men inte hittat något jag vill ha.

Ahh, den får inte kosta en förmögenhet. Jag är ekonomiskt lagd.

Jag har kapitulerat till förmån för mina preferenser för estetik och därmed till nackdel för plånboken. (Preliminärt) Just nu ser det ut som att jag får en byggd åt mig. Återkommer när något finns att meddela.

• 4 months later...
3 hours ago, Jolly Roger said:

Hö&Gös

Vad är priset på dessa två ?

Det är bara den lille som är nybyggd. Den store har jag haft sedan '89. Den lille kostade 325 inkl porto. 

• Like 1
På 2018-11-07 at 13:31 hö&gös sa:

Jag är på jakt efter en liten priest, helst med magsked.

Skall du nacka den!! ..men samtidigt kolla mag-innehållet?..Öhhh!:blink:

• Like 1
  • Haha 1
2 minutes ago, Ismo said:

Nä fan. River upp buken snortar maginnehållet så känner jag på smaken vad det är. B)

7 minutes ago, Ismo said:

Alla prylar man har med sig på fjället ska ha minst 2 användningsområden, det är sen gammalt!

5 minutes ago hö&gös sa:

Nä fan. River upp buken snortar maginnehållet så känner jag på smaken vad det är. B)

..då behöver du inte en Magsked!!:mellow:

Just now VAK sa:

Alla prylar man har med sig på fjället ska ha minst 2 användningsområden, det är sen gammalt!

Det går nog att röra om i kaffet med den:ph34r:

• Like 2
1 minute ago, Ismo said:

..då behöver du inte en Magsked!!:mellow:

Nä så jag skippade den! :D

2 minutes ago, VAK said:

Yes. Avliva fisk. Avliva björn. Om den kommer för nära och stör fisket. :P

• Like 1

Näää..förstår din tanke! ..När du vill äta..så behövs en priest!..men för att kunna äta ORDENTLIGT!!..så behövs maginnehåll. Annars dör du....så för att inte behöva dö..så gör en Puppa!..då behöver du varken lr.:)

1 minute ago, Ismo said:

Näää..förstår din tanke! ..När du vill äta..så behövs en priest!..men för att kunna äta ORDENTLIGT!!..så behövs maginnehåll. Annars dör du....så för att inte behöva dö..så gör en Puppa!..då behöver du varken lr.:)

Vem kan argumentera mot denna logiken? :P

5 minutes ago VAK sa:

Borde fungera utmärkt som "buttplugg", men det är nog säkrast att fråga Ismo för att få klarhet i det? 😂

Magsked bör väl en pröva andra vägen?:blink:..först!

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Tror det är viktigt att göra skillnad på flugtyper här. Fiskar man torrfluga i stl 12 eller 14 med fridrift är det kanske inte lämpligt att ha allt för tjock tafts 0.20-0.23 nylon är är i stort sett det enda jag använder här. vid #4 och mindre fisk kan jag ibland köra 0,18 också. Streamers eller andra större flugor man fiskar släpande eller surfande i ytan kan utan problem ha tjockare tafs. Jag kör väl mest 0,23-0,26mm till det och helst fluorcarbon. Nu pratar vi #5 fiske i fjäll eller strömmande vatten efter Öring/harr i svenskt inland. Havsöring västkust kör jag i stort sett uteslutande med 0,26 fluorcarbon.
    • Sommaren 2019 i Hårkan norr om Föllinge fick jag vid ett fiskepass fyra öringar , samtliga! fiskar hade en extra fluga i munnen. Det var inga stora fiskar ,minsta kanske 3hg, största kanske 5-6 hg. Även jag lämnade en fluga i en öringmun där och då, när tafsen brast. Visst, det har hänt förut att jag fått fisk med en fluga i mungipan utöver min, men detta måste ju vara nån sorts rekord.
    • Har haft Helios 2 Covert 9'#5, SX 590 och Helios 3D 9' #6. Covert är väldigt snabbt och välbalanserat. Likt XS590 i aktion men Loopspöt är lite mer grovhugget i känslan med en tyngre/grövre topp och inte lika slimmat handtag som det på covert. Lite osäker nu men vill minnas att det var lite bättre djup i Loops klinga... vilket var bäst av de två? svårt att säga faktiskt? Helios 2 covert gav nog en exklusivare känsla men Loopspöt hade ett nog ett skönare djup? Helios 3D 9' #6 är ett spö med bra djup och härlig känsla. Man skulle förmodligen kunna servera alla de spöna side by side som #5 spön och Helios 3D 9' #6 skulle anses vara det bästa spöt även i den klassen...   
    • Har som grundregel hellere för grov än klen tafs. Börjar med grovleken för den största möjliga fisken i det vattnet som kan smälla på. Tror jag dom skyggar för tafsen går jag ner i grovlek men aldrig för tunt. För mig är tunt allt under 0,25 och jag fiskar streamer, tub och skaters i strömmande vatten.   Hellre blir jag utan fisk än riskerar tafsbrott med resultat att öringen simmar runt med flugan i käften.  Dom få gånger jag går tunnare än 0,25 är jag väldigt noga med att byta spets vid misstanke om skada i linan.  Tycker själv det är oansvarigt att köra med för tunna tafsar och prylar, Folk tappar fisk pga tafsbrott eller drillar fisken onödigt länge. Tyvärr ser jag alltför ofta folk fiska med klen utrustning, den var stor tafsen small, fick köra fisken länge för att den var sååååå stark.  Fiskar inte torrfluga eller nymf så att jag är dålig att säga mycket om dom fiskena. Men sett folk smälla av tafsen vid krokningen. Vad kör du med för tafs ? 0,12 inte konstigt att den smäller av. Ja men fisken skyggar för 0,14 enda chansen få dom ta är med tunn tafs.  Svårt det här med fisket man är ju lite hycklare själv. Jag skriver om andra ang tunna tafsar osv men själv fiskar jag o även bedriver c&r. Nån annan tycker det är oansvarigt.  Försöker själv göra det skonsammaste jag kan när jag fiskar.   
    • Håller med övriga, absolut inte under 0.20, men kanske hellre 0.22 . Att fisken inte skulle vara tafsskygg i strömmande vatten skriver jag dock inte under på även om de som svarat säkerligen är skickligare fiskare än vad jag är. Tycker att det är skillnad på om man fiskar t.ex.  blanknacke eller ett mer trögflytande avsnitt  än i mer forsande vatten. Dessutom beror det också på hur hårt fiskat vattendraget är och även väderleken samt naturligtvis krokstorleken på flugan. Det finns många faktorer som spelar in, men det är bara min subjektiva upplevelse.
    • Finns kvar. Fjädrar som passar t ex nattsländepuppor, flymfer, nymfer, spiders mm.  
    • Vision tane #5 9ft säljes. 1200kr inkl frakt.  
    • Hallå, har ni någon favoritlina till ett demon 905 ? Lutar åt en royal wulff tt plus.. eller har ni andra förslag?  
    • Du som har testat Covert, Helios 3D och Loop SX 590.  Kan du beskriva skillnaden mellan dem?? Mvh Kent
    • Kör du en så stor och buskig torrfluga som i exemplet, och dessutom i strömmande vatten, tycker jag inte att 0,30 är så tokigt. Inte mitt förstaval, men visste jag att det fanns chans på grov fisk skulle jag inte tveka. 0,22-0,25 tycker jag känns rimligt. Börja grovt och om du på något sätt misstänker att fisken skyggar för tafsen byter du till tunnare. Kommer ihåg en gång på en bred och ganska tung nacke. Fisken ville inte ta när vi körde med 0,25-0,30 så kompisen bytte till 0,20. Fisken tog i första utlägget, gick över nacken och försvann med flugan...
  • Ämnen

• Images

• Create New...