Hoppa till innehåll

Vid nyval...


Kricke26

Recommended Posts

..., kommer ni att rösta, och isf (om ni känner för att berätta), på vad?

Personligen tillhör jag de (enligt mig)  missförstådda "soffpotatisarna", så med andra ord, använder jag min demokratiska rättighet att rösta med måtta och respekt. Jag röstar när d finns nåt att rösta på. I dagsläget gör d inte d, så jag blir nog hemma även vid nyval. Anser att ett lågt valdeltagande är det enda rätta sättet att visa missnöje mot en helhavererad ide om demokrati... skulle M eller SD bara ha lite mer miljötänk i valmanifesten hade jag kunnat bemöda mig med att rösta, men nu har dom inte d så då är värdet i alla löften om vård, skola, omsorg (och imigration & integration då) = 0 för min del... tyvärr...

Är ändå nyfiken på hur andra tänker i denna tid som (enligt mig) domineras av stora egon och mängder med struntprat, och just d, FÖRTROENDEFULLA SAMTAL... icke att förglömna, alla dessa förtroendefulla samtal... 

Varför rösta på blått, eller rent av på SD om man egentligen är mer röd än blå? Därför att Jimmie Åkesson är den enda politikern som håller huvudet högt och följer sitt partis uttalade linje och bygger sin stånpunkt på fakta, då vet man iaf ungefär vad man får i slutändan... med de partier (resten) som vänder kappan efter vinden, och vägrar prata med folkvalda partier pga stothet och maktbegär, och inte har några egna tydliga visioner eller ideer är det värre... och de är väl snart tom vetenskapligt bevisat, eller borde vara d tycker man ju.

Men vad vet jag, ligger ju mest på soffan så har antagligen ingen aninng...

 ???

Mvh/K

Redigerad med Kricke26
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker det är ansvarslöst att rösta på någonting alls inom ett system som falerat, söker man förändring (på riktigt), så borde man kunna förstå det resonemanget... bara för att vi lever i en "demokrati", så innebär det inte att det är rösttvång, men d kanske kommer, hade passat perfekt i vår tids såkallade demokrati... om en blank röst hade räknats, och räknats som missnöje hade jag kunnat rösta blankt, nu räknas den väl som ogiltig och påverkar således ingenting alls, och då kan man ju fråga sig varför man skall rösta överhuvudtaget? 

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste bara kolla om jag fattat rätt - för att rädda ett "system som har falerat" så ska vi alltså inte rösta alls, alternativt rösta på SD (och då eftersom att SD har den enda partiledaren som är helt och hållet faktatrogen och på något magiskt vis inte påverkas av vare sig stolthet eller maktbegär)? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago YoSki sa:

Måste bara kolla om jag fattat rätt - för att rädda ett "system som har falerat" så ska vi alltså inte rösta alls, alternativt rösta på SD (och då eftersom att SD har den enda partiledaren som är helt och hållet faktatrogen och på något magiskt vis inte påverkas av vare sig stolthet eller maktbegär)? 

Jo, exakt så verkar det vara...

 

...vilket jag tycker är lite förvånande eftersom både Björklund och Lööf haft möjligheten att knipa lite härliga ministerposter om de bara röstat med Kristersson och Åkesson häromsistens...Eller ja, Åkesson var ju inte alls med på tåget, han skulle ju bara se till att passivt stödja en Alliansregering utan några som helst motkrav, trots att han själv sagt att det kommer att kosta att få partiets stöd.

Vi har helt klart ett besvärligt läge, och jag tycker att talmannen skött detta förträffligt även om de olika grupperingarna i riksdagen verkar ha lite samarbetssvårigheter. Låsningar som knappast ett extra val lär låsa upp...

Folket verkar mer intresserade av ett blocköverskridande samarbete än vad partierna verkar - åtminstone utåt.
Det är inte "samarbete över blockgränserna" att förvänta sig att något annat parti blint ska underkasta sig ett annat...

Redigerad med Henka
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lööf, lovar en sak ena dagen för att precis som S, göra en kovändning dagen efter om vindarna blåser åt ett annat håll... hon anpassar sig efter oppositionen (pressen) för att försöka vinna mark upplever jag, Björklund företräder sina döttrar, inte svenska folket och då borde man ju ha förvaskat sin rätt som politiker kan man ju tycka... Men d e väl bara att göra en kovändning så e han med i matchen igen. 

Din röst är värdefull säger man, nån som vill köpa min? Utropspris 1:-, pengarna styr så detta är min värdemätare...

Mvh/K

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt ?... så precis som vanligt så gör jag det lätt för mig, e allmänt känd för att ta den lätta vägen... eftersom soffpotatisar inte har någon rätt att tycka någonting alls, lovar jag och svär, att så fort vi har en regering, så skall jag aldrig någonsin tycka, tänka eller gnälla över politik igen, någonsin... Hopoas d gör dig lite gladare? kolla in Lööf på Skavlan, där framgår det rätt tydligt vilken nivå vi kan vänta oss politiskt sett framöver... fakta på bordet, replik: well i dont agree with that... stor risk att klippen plockats bort dock, undra varför?

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt förtroende för miljöpartiet är bortblåst tyvärr. Isabella som är marinbiolog glömde att titta under ytan vilket jag hoppats på. Sen vill de ju direkt skada människor på landsbygd med höjda drivmedelspriser. De verkar inte veta att tunnelbanesystemet inte finns utanför Stockholm. Fridolin lyckades inte heller med löften i skolfrågan. Luktar mer och mer storstadsparti om dem, tyvärr!!!

Ska världens klmat räddas så är det mer viktigt att fokusera på Asien än att höja skatter i Sverige!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Kricke26 sa:

Exakt ?... så precis som vanligt så gör jag det lätt för mig, e allmänt känd för att ta den lätta vägen... eftersom soffpotatisar inte har någon rätt att tycka någonting alls, lovar jag och svär, att så fort vi har en regering, så skall jag aldrig någonsin tycka, tänka eller gnälla över politik igen, någonsin... Hopoas d gör dig lite gladare? kolla in Lööf på Skavlan, där framgår det rätt tydligt vilken nivå vi kan vänta oss politiskt sett framöver... fakta på bordet, replik: well i dont agree with that... stor risk att klippen plockats bort dock, undra varför?

När politik (eller nästan vad som helst faktiskt) anses vara möjligt förenkla så till den milda grad att några minuter på Skavlan förväntas vara underlag för ställningstagande så är det nog mycket riktigt så att man befinner sig på den "lätta vägen". Sen blir jag givetvis inte på något sätt glad för att någon slutar tänka. Som jag ser det så är det just det som är grundproblemet idag. Mycket tycka, mycket gnälla, lite tänka. Det jobbiga med att tänka är ju att man på riktigt måste anstränga sig rätt mycket för klara av att bli någorlunda nyanserad i sina tankegångar. Lyfta blicken, läsa, lyssna, diskutera, och då (här kommer det mest fundamentala) inte bara med människor som tycker likadant och i syfte att förstärka ens egen uppfattning. Angående den politiska nivån så delar jag åtminstone delvis din uppfattning om att den stundtals är låg. Att ta med i den beräkningen är dock i vilket forum debatten sker. Snackar vi Skavlan, twitter, FB eller till och med kortare uppträdanden i ex. nyhetssändningar så ges egentligen aldrig möjligheten att bli annat än "låg" (kortfattad, översiktligt, populistisk, whatever). Var ansvaret för detta ligger kan givetvis diskuteras i all oändlighet. Är det "traditionella" politikers oförmåga att förmedla och förklara komplexa frågor? Har samma politiker underskattat befolkningens förmåga att faktiskt förstå dessa frågor? Är det politiker typ (enligt mig) Trump/SD som medvetet polariserar och förenklar svåra frågor ("Allt blir bra om vi bara slutar ta emot invandrare!") för att generera genomslagskraft? Ännu en fråga utan självklart svar. Frågar du mig så ligger nog sanningen som så många gånger förut någonstans mitt emellan...

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsh, så jobbigt är det inte att reda ut vad man tycker är pest, kolera och influensa i valsedeln och ta sig iväg och rösta på influensa var fjärde år. 

Jag tror det blir bättre på sikt. Det är oundvikligt att vi om bara några generationer kan trycka på en knapp och få tillbaka strategier och utfall även i så komplexa problem som politik och det kommer skära ner rejält på bruset. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Andreas89 sa:

Äsh, så jobbigt är det inte att reda ut vad man tycker är pest, kolera och influensa i valsedeln och ta sig iväg och rösta på influensa var fjärde år. 

Jag tror det blir bättre på sikt. Det är oundvikligt att vi om bara några generationer kan trycka på en knapp och få tillbaka strategier och utfall även i så komplexa problem som politik och det kommer skära ner rejält på bruset. 

 

 

Influensa är nyckelordet. Ska man leta Nirvana blir det värre...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago jani sa:

Kan inte du ta och starta rörelsen i Sverige och rädda demokratin? Jag hinner inte... måste bygga spön och knyta flugor... å snart börjar det ju kläcka igen... 

Vete fan alltså... har en del flugbindning att göra själv också. Måste även tanka traktorn, skruva fast en takstege åt sotarn, kolla fotboll, dricka en massa julmust... Min plan är att flytta till fjälls om (när) idioterna tar över. Om du ändå är i byggartagen kan du väl slänga upp ett par småstugor hemma hos dig? Det blir jag, frugan och tre ungar. Vi är jättesnälla allihop. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...