Hoppa till innehåll

Black Friday/Weekend/Week/Whatever


Legobiten

Recommended Posts

Hej fiskevänner!

Jag har tänkt på en grej.
En av sportfiskets förutsättningar är ju en hållbar planet, det vill säga att vi försöker ta hand om vår natur. Det går ju lite stick i stäv med en ohållbar masskonsumtion.
Jag ser mig gärna som en ansvarsfull, miljömedveten person trots att jag med största sannolikhet lever ordentligt över gränsen för vad våra naturresurser räcker till. Men min ambition är i alla fall att försöka göra rätt för mig. 
Black Friday är ju egentligen inget annat än ett sätt att hypnotisera oss till att köpa, köpa, köpa i billighetens namn. Om det är billigare så ligger ändå den verkliga kostnaden någon annan stans.
Jag tycker att Naturkompaniet håller fanan högt som inte går med i detta jippo. Istället uppmanar de till vård och reparation av sånt vi redan äger. Bra tanke!
Borde vi inte försöka påverka de butiker vi köper våra prylar från att inte bidra till köphetsen? 
Många tänker säkert som jag gjorde; "Jaja, men jag är inte så lättlurad och jag passar bara på att köpa det jag ändå skulle ha köpt fast lite billigare". Det kanske är sant, även om det förmodligen inte är helt sant. Men vi har ändå valt att köpa det på just den dagen och därmed sagt att "Ja, Black Friday är toppen!"

Såklart är det ju vår totala konsumtion av onödiga saker som måste minska. Black Friday, Singles Day och andra påhittade reor bidrar bara till väldigt många människor konsumerar en jävla massa mer skit än de behöver. Därför borde butiker som riktar sig till uteliv och natur stå emot det där.
Visst en del grejer kanske är billigare just den dagen men det innebär ju också att priserna måste vara högre resten av året. Det ligger ju liksom i kalkylen och är inte välgörenhet från butikerna. Om vi konsumerar (det vi verkligen behöver och kvalitetsprodukter) jämt fördelat under året behöver de ju inte ha sådana reor.
Funderar på att höra av mig till Fishline, Söders sportfiske, Flugbindning.com och andra som jag tycker bra om och säga att de borde ta efter Naturkompaniet. Varför inte erbjuda lektioner i linvård, impregnering, fiskesnack och annat över en kopp kaffe? Jag hade kommit.

Jag kommer i alla fall att strunta i Black Friday och istället köpa de där stövlarna jag skulle behöva hos Naturkompaniet för att göra ett aktivt val.

  • Like 2
  • Thanks 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vete fan vad man ska tycka. Black Friday är ju inte grundproblemet utan bara ett litet symptom. Produktion och konsumtion är ju the name of the game hela övriga året också liksom. 

För mig är det ett icke-problem, behöver mätta prylhetsen med tyngre kickar än jag har råd med nytt så i stort sett allt utom maten jag äter köps begagnat. Vi kan låtsas att det är av etiska skäl. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det är absolut inte grundproblemet men ett fult symptom som vi borde kunna skippa. Men efter ett sånt fullständigt bombardemang som har synts i media, sociala medier, mejl och annat så är det nästan så jag bara vill ge upp fighten och inse att vi kommer konsumera oss till döds i tron att vi fyndade. Kanske kan lagar om att saker ska kunna repareras och återvinnas på ett fullgott sätt rädda oss?
Heja begagnat! Det kommer det ju också bli större utbud av... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sverige konsumerar redan mest/nästan mest i EU, varför inte go bananas och konsumera överlägset mest inte bara i EU utan mest  världen (där vi ligger i topp). Då är ju Black Friday mer än ett symptom för det kan ju hjälpa oss att bli bäst på att konsumera i hela världen.

Att detta drabbar vår miljö och att barn och fattiga i många länder arbetar under hemska förutsättningar kan vi lätt blunda för. Blir samvetet gentemot människor och miljö så pass jobbigt för oss kan vi ju alltid källsortera våra mjölkpaket. Hjälper inte det så kan vi ju skänka en hundralapp vid jul (om vi har några pengar kvar då dyra prylar ska köpas till jul med). Gnager fortfarande samvetet kan vi ju alltid köra vårt nya favoritord att miljötänkare och humanister kränker oss då de ger oss dåligt samvete för vårt leverne där konsumtion ger oss så mycket glädje.

Har aldrig köpt en sak på Black friday och tänker mig för noga då jag handlar.

Tänk om alla i Sverige skulle införa köpstopp i ett år, då hade vår ekonomi kraschlandat och allmän kaos hade snart rått, tänk lite på det....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Laxarnas prins sa:

Tänk om alla i Sverige skulle införa köpstopp i ett år, då hade vår ekonomi kraschlandat och allmän kaos hade snart rått, tänk lite på det....

Allt behöver ju inte vara totalt svart eller vitt. Det är väl snarare den gyllene medelvägen som vi bör hitta. Känns som att det gäller det mesta i livet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget köpstopp heller egentligen. Koldioxidkompensation, återvinning och lite bättre materialval när vi bygger prylar löser allt, och det vore inte ens särskilt dyrt.  

Som exempel är TV-licensen dyrare än det hade kostat att koldioxidkompensera för ett år (ca 800kr för medelsvensson). Är dogmatisk samhällsrapportering och eurovision viktigare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Legobiten ?.

Det var en filosofiskt ställd fråga. Och vad är svart och vitt med den då den i sammanhanget är befogad då jag tror att de flesta svenskar faktiskt inte behöver konsumera på ett år, minst, undantaget vissa slitprylar. Detta i syfte att rädda miljö och tänk om folk hade sparat dessa pengar eller amorterat ner sin ofta höga lån?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Legobiten sa:

Där snackar vi om lösning på mycket!  Men istället lånar folk till konsumtion...

Precis....

Antalet ungdomar som hamnar hos kronofogden efter att handlat prylar på kredit ökar sanslöst fort! Skrämmande!

I dag är det bara att beställa, det kostar ju inget!!! ? och det tar några sekunder! För man klickar i att man betalar med Klarna och fan vad det heter, och det går jättebra att inte betala när fakturan kommer på mailen,  för dom är så snälla att dom skriver att man får betala när man vill!! Ta god tid på dig! sedan att man får betala med ockerränta, gör ju ingenting, för till den går det att låna snabbt till då man via några klick har snabba pengar på kontot från något av alla snabblåneinstitut!

Köphets eller inte, har man råd kan man köpa pryttlar, men nog fan oroar det mig att många i dag inte förstått att vad man har i plånboken hänger ihop kostnaden för det man köper!?

I dag handlar många unga tjejer tex kläder på kredit för att dom känner pressen att ha lika dyra kläder som kompisarna som nog i många fall inte heller har råd. Men när det i dag är viktigt att skryta på sociala medier hur bra man har det och vad man äger så blir det väl som det blir? Om man sedan har råd är en annan femma...

Denna konsumtionsfrossa på kredit kommer inte att sluta bra :(

Det säger jag fast jag själv nog kan titulera mig som en pryl-kille som köper ex. alldeles för många och onödigt dyra spön, och svindyra vadare fast dom läcker nästan lika mycket som dom billigare...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älvräddarna har dubbla priset i webshoppen hela helgen. Som specialare får man välja att bara ge bort pengarna. Det får man alltid - men de förväntar sig större donationer nu när de kör omvänd rea. :)

Själv skall jag se om jag kan hitta en ny dammsugare. Är säker på att det är bättre för alla, planeten inräknad, än om jag försöker bygga en själv. 

Jag är lite lätt folkskygg vid trängsel och hatar att köa, så det blir säker inte något.

(Min bättre hälft är däremot två timmar sen från jobbet, misstänker att hon ”tjänar in en massa pengar” åt familjen ?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Matte sa ett "klick" sen är köpet gjort men produkten ska betalas. Många klickar blir till många kickar vilka kan bli dyra som skam. Klickarna ger sedan likesklickar på sociala medier och då ska köpklickar fylla på likesklickar i en ond cirkel. Och detta gäller såväl ungdomar och dess föräldrar som borde fostra dem i ordet ekonomi....

Sen givetvis har många koll på sin ekonomi och konsumtion, tragiskt nog menar många att det är underklass som konsumerar mest medan medelklass är mer återhållsamma.

Shop till you drop löd Kappahls julreklam för ett par år sedan...Betala räntefritt i sex månader är väl numera en lag...Vad blir nästa steg? Köp nu och låt dina barn och barnbarn betala?

 

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...