Hoppa till innehåll

Hardy wraith 9' #6 vs Hardy Zephrus 9' #6 vs vad?


You cant handle the trout!

Recommended Posts

Hallå ModeratorJonas!
Tänkte höra om en sak som du faktiskt vet mer om än någon annan:
Nämligen hur Hardy wraith 9' #6  och Hardy Zephrus 9' #6 fungerar specifikt på vår kära västkust! (eller iofs vilken annan skandinavisk kust med havsöring som helst :)  )
 
Läste nämligen en mycket intressant artikel från 2016 där du lovordade wraith för just detta fiske, och sedan en annan artikel från 2017 där Hardy Zephrus framstod som en minst lika kapabel pjäs.
Spöna inbördes förhållande kommenterades aldrig, och förutom att det skulle vara en grymt intressant review-aspekt så tror jag många skulle vilja höra om om skillnaderna / fördelarna mellan wraith och zephrus  för detta? Blanda gärna in andra referenser om det är fler spön som idag är lika intressanta!
 
Jag frågar för jag är ute efter det optimala spöt för just detta kustfiske. För annat lättare fiske har jag ett Hardy Zenith 9' #5, och använder för närvarande ett Orvis Recon 9' #6 för havsöringen (vilket jag tyvärr börjat uppleva som lite vekt för detta fiske sedan jag skaffade mig Zenith-femman som visade sig vara ungefär lika tufft som Recon-sexan.. )
 
Vad tror du, kan det bli en liten uppföljare om detta? :)
 
/Thomas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas.

Intressant ämne och jag kommenterar gärna. Just nu har jag en Hardy Wraith 9' #6 som jag tycker är ett av de bästa spöna i sin klass för havsöringsfiske på västkusten. Jag har tidigare haft Hardy Zephrus SW 9' #6 samt Zephrus 9' #5 och jag har även fiskat en hel del med Orvis Recon 8'6'' #4 och Zephrus 9' #6 så jag har en del erfarenhet av ovan nämnda serier.

Zephrus är utan tvekan ett mycket kompetent och bra spö men det är skillnad om man går upp på ett Wraith och jag skulle hellre spara några månader och sen gå direkt på ett Wraith än och mellanlanda i ett Zephrus. Speciellt då du verkar ha en förkärlek till riktigt bra spön.

Skillnaden mellan Zephrus SW och Wraith i 9' #6 tycker jag är att Wraith har en lättare känsla i handen, spöt har även ett skönare djup och en bättre spänst. Man får helt enkelt jobba lite mer med ett Zephrus SW. Min erfarenhet från vanliga Zephrusserien är samma även om jag kan tycka de ligger lite närmre Wraith i känsla än SW, av förklarliga skäl. Zephrusspöna oavsett serie är, precis som Jet som vi inte berört, väldigt bra spön men de är inte lika bra som Wraith och de gånger jag haft möjlighet att köra side by side så känner man skillnaden. Wraith tycker jag är ett fantastiskt bra spö och det är också anledningen till att jag i våras köpte mitt andra Wraith i 9' #6. Jag sålde mitt första Wraith men efter att ha kört en rad andra spön så kände jag att Wraithspöt fattades så det fick bli ett nytt. 

Passar på att kommentera Recon.
Förstår att du tycker det är mer kräm i Zenith #5 än Recon #6. Recon är ok spön (Frida har en 8'6'' #4) men jämför man ett Zephrus 8'6'' #4 med ett Recon 8'6'' #4 tycker jag det är enorm skillnad. Zephrus har i den klassen ett bättre djup, en lättare känsla i handen (bättre swing weight), bättre spänst och är över lag ett skönare spö. Sen vill jag mena att Zephrus är ett par tusen dyrare så det är inte så konstigt egentligen. Mer rättvist vore att jämföra Recon mot Jet. 

Det vore kul att höra vad andra medlemmar har för erfarenheter och tankar kring spöna?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, väldigt uttömmande! Kommer under vintern försöka hitta en bra deal på ett Wraith, men  ytterligare ett Zenith till rätt pris skulle också funka - tillfället får avgöra!

Ser förresten att Wraith (i likhet med Zenith) endast finns som FWS i klasser upp till 9' #6  och först med 9' #7 kommer de som AWS.

Upplever du något problem med det ? Eller vill nog fråga mer generellt: är det problematiskt att ta ut sötvattens avsdedda spön på saltvattensfiske, i så fall vad kan skadas / påverkas? Rullfästen? Annat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago You cant handle the trout! sa:

Ser förresten att Wraith (i likhet med Zenith) endast finns som FWS i klasser upp till 9' #6  och först med 9' #7 kommer de som AWS.

Upplever du något problem med det ? Eller vill nog fråga mer generellt: är det problematiskt att ta ut sötvattens avsdedda spön på saltvattensfiske, i så fall vad kan skadas / påverkas? Rullfästen? Annat?

Tycker avsaknaden av butt på spöt bidrar till att ge spöt en lättare känsla. Kan inte säga att jag saknar butt vid västkustfiske efter öring. Merparten av fisken jag får är inte så stor att det skulle tillföra något och de gånger det kliver på något större är det knappast en butt som är avgörande för utgången.

Hardy Wraith 9' #6 är ett väldigt lätt och fint spö och jag har i år kört spöt ihop med en Lamson Force SL 2 https://www.el-ge.se/lamson-force-sl-2. Den lätta rullen ihop med spöt ger en fantastiskt skön helhetskombo. Just nu har jag en A Jensen Intermediate WF6I lina påspolad. Kanonlina till det spöt :) 

Sköter man sina grejer och spolar av dem direkt efter varje tur upplever jag inte att man har några problem med spöna i saltvatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago You cant handle the trout! sa:

Kan tänka mig att den kombinationen ligger som en dröm i handen..!  Kommer själv köra med den något lite tyngre Speedstern eller vision XO:n..

XO 5/6 är en riktigt trevlig rulle. Har en sån till ett XO 9' #5 och en till en Merisola 9' #6. Det är två ruggigt sköna kombos det med? Vision gör spön i absolut toppklass numera och det är de här två spöserierna som har lyft upp märket i toppsegmentet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago You cant handle the trout! sa:

Visst är den! Men först tänkte jag göra mig av med den pga den nästan knäpp tysta ut-bromsen i kombination med precis noll invevningsljud, men rätt snabbt började jag förstå mig på den och nu har jag två :)

Det är just det jag gillar med rullen? den är tyst, lätt och mjuk i bromsen. De attributen kommer man väldigt långt med om man vill göra en riktigt bra rulle. Slänger man sen in ett stänk grym design i mixen får man en riktig vinnarrulle. Tycker som sagt XO är en mycket fin rulle ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Jonas sa:

Det är just det jag gillar med rullen? den är tyst, lätt och mjuk i bromsen. De attributen kommer man väldigt långt med om man vill göra en riktigt bra rulle. Slänger man sen in ett stänk grym design i mixen får man en riktig vinnarrulle. Tycker som sagt XO är en mycket fin rulle ?

Kan faktiskt slänga in ett litet plus till.  Letade vilken rulle som skulle bli kustrullen att skaffa några extra spolar till osv, och hade då en liten shootout mellan XO:n och Speedstern om vilken det skulle bli. Visade sig vid några av mina mindre begåvade tillfällen att XO:n är helt jla finskt motståndskraftig mot rejäla smällar, vilket gjorde att jag slutligen bestämde mig för en ytterligare XO för vidare hantering på denna granitkust :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...