Jump to content
Sign in to follow this  
Simms1989

Nyfiken på Loop ST modeller i dh serien

Recommended Posts

Om du tänker på Cross ST så är det här spöt kanske det bästa allroundspöt jag kastat med. Det kostar, men värt pengarna. Givetvis ska du testa först. 

Cross ST - 9136

9136-6 MC/MF 13'6" 9 MF 257g 6

Edit Detta skrev jag om spöt i april 2016.

Loop Cross S1-9136

We all know it’s almost impossible to pick just one rod, if you have to. But the Cross 9136 might be the exception. This rod is the most versatile rod I’ve ever cast with. It’s not too short, neither too long. It’s got a sweet mid curve and a medium tempo. Even travelling with this rod is easy as it comes in six pieces. Looking for a first two-handed rod covering most situations? Give this one a try and you’ll see what I mean!

Staffan Dahlbom, Sweden

Jag har just nu en 8132-6 MC/MF 13'2'' och har även haft 13'6'' i ST.

13'2'' är ett grymt bra spö. ruggigt lättkastat och perfekt allroundstorlek. Jag gillar inte fiska med tunga sjunklinor utan föredrar F/I, F eller F med sinktip så för min del är det här ett perfekt spö. Såg att det finns en 13'2'' F nu också... lite sugen på en sån med känner jag.

13'6'' är bra den med men det är en markant skillnad i känsla att gå upp på den längden och klassen tycker jag. 13'2'' har en helt annan fiskeglädje. Fast det här är så klart en smaksak :)

Prövade loop s1 9136,kan det vara samma spö som ST 9136? 6-delade MF. Därav 14/15 ST är fast! 

Ägde en 9140 Sx tidigare men tyckte den var mycket lik ett alminum rör vill säga stenhård 

Jag beställde min 13'6'' 6-del i februari 2014. Då hette den CRO9136-6MF. Vad jag vet är det samma spö som ST 9136. Fast det vet kan nog @Staffan Dahlbom bekräfta?

Spön med fler delar än fyra bytte namn till - ST

Snabba spön bytte namn till - SX

Saltvattenspön spön bytte till SW

De andra heter S1

Om man inte gillar snabba spön så ska man således köpa ett S1 och inte SX. Inom en serie finns också olika tempo, då står det F om det är snabbt. 

På 2018-11-29 at 13:18 Simms1989 sa:

Prövade loop s1 9136,kan det vara samma spö som ST 9136? 6-delade MF. Därav 14/15 ST är fast! 

Ägde en 9140 Sx tidigare men tyckte den var mycket lik ett alminum rör vill säga stenhård 

S1 9136 och 9136 ST är samma spö, men det senare är efter namnbytet. 

Kan vara Powerlux Recin I den tidigare, men det spelar ingen roll, för det är inte bättre än det vi har nu. Är du säker på att det är samma spö? Sådana spön ska inte reas ut. 

Men tänker sx 14 står till fast o 6-delad ST 14 står även så till fast. Hört av några men inte alla haha att sx/ST fast har samma action o styvhet! Förstår att vi alla är olika men vad säger du/ni om det? Får la pröva en själv men grymt svårt att hitta just ST att pröva här nere jag bor. Tack för allt ni som hjälper till 

Om folk upplever det så må det vara en sak, men spöna har ju olika antal delar. Tar du samma klinga och gör ett sexdelat spö och ett fyrdelat, kommer den sexdelade bli styvare pga fler noder (holkar). Så det skulle förvåna mig storligen om det är samma klinga. Jag äger ingen fjortonfotare ska tilläggas.