Hoppa till innehåll

Hardy Demon Switch


Pruppen

Recommended Posts

Har föregångaren jet switch 11 fot 6/7 och älskar den om det är till nån hjälp. Kör 275 grain klump från opst och 132 grain tippar.  Demon ska väl dock vara något snabbare och lättare. 

Redigerad med Lill-Niklas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Köpte ett i klass 5/6 och 11 fot. På spöt står det rekommenderad linvikt 390grain "25gram" - 430grain "28gram". Efter att endast sviktat på spöt och jämfört det med Winston BIIx #7 och 11 fot så verkar det vara i samma klass. Att spöt ska klara av 28 gram verkar inte troligt. Jag tror mer på 18-22gram på Scandiklumpar, men det visar sig när det väl är provat.

Redigerad med Pruppen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nu har jag inte provat 6/7:an men har fiskat Demon 11 7/8 under höstfisket. På klingan kan man läsa att rekommenderat är 450-480grain = 29-31g. Känns lite mycket i mitt tycke men det beror på hur spöt ska användas. Min tanke med ett switch är att det används i mindre/trängre vatten. 
Jag har använt vikter mellan 24,9-27,2g o då har spöt känts precis som jag tänkt mig, lätt o snabbt och funkat finfint i tex mindre vatten som Örekil o Mörrum. För övrigt blev jag helkär i detta spö?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Modell

    

#

    

Längd

     

 

  

Vikt

    

Rekommenderad linvikt

1063

 

 3/4

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

125 g

 

11-13g / 175 - 200 grain

1064

 

 4/5

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

128 g

 

13-15g / 200 - 230 grain

1065

 

 5/6

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

130 g

 

15-17g / 230 - 260 grain

1105

 

 5/6

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

139 g

 

15-17g / 230 - 260 grain

1106

 

 6/7

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

139 g

 

17-19g / 260 - 290 grain

1107

 

 7/8

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

145 g

 

19-21g / 290 - 325 grain

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago, Pruppen said:

Modell

    

#

    

Längd

     

 

  

Vikt

    

Rekommenderad linvikt

1063

 

 3/4

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

125 g

 

11-13g / 175 - 200 grain

1064

 

 4/5

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

128 g

 

13-15g / 200 - 230 grain

1065

 

 5/6

 

10'6 "/ 3,20m

 

   

130 g

 

15-17g / 230 - 260 grain

1105

 

 5/6

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

139 g

 

15-17g / 230 - 260 grain

1106

 

 6/7

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

139 g

 

17-19g / 260 - 290 grain

1107

 

 7/8

 

11'0 "/ 3,35m

 

   

145 g

 

19-21g / 290 - 325 grain

Jag kör 275grains scandi short på mitt 3/4 så de där tycker jag är alldeles för lågt ? Kanske vid överhandskast??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att andvända spöet i Finnmark till smålaxfiske,fisk 2-5kg/finns upp till 10-12 men ovanligt.

Fiske endast med flytlina och microtub/små flugor.

Har sedan tidigare ett Lxi 7/8 med rek klumpvikt 20-22gr vilket stämmer bra.

Tanken är ersätta detta med ett spö i samma klass.

Tycker generellt att spötillverkarna är dåliga på att ge bra info om klumpvikt,framförallt på switchspöna.

Att ett företag som hardy inte har bättre vägledning till kunderna är dåligt.

Guideline är duktiga på att ge bra info om linval till oss,vilket har har gjort att jag köpt mig många spön av dom genom åren.

Men jag som så många andra inom fiske vill nu prova lite andra fabrikat,men tycker det är svårt att hitta bra info om klumpvikt.

I usa andvänder dom nog mycket switch till steelheadfiske med tunga sjunktippar och stora flugor så det stämmer inte riktigt med finnmarksfiske.

Tror att Demon 6/7 ska funka till 20/22gr.

Tur att det finns forum med folk som vill bidra med info.

Tack 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Vs teknik said:

Har tänkt att andvända spöet i Finnmark till smålaxfiske,fisk 2-5kg/finns upp till 10-12 men ovanligt.

Fiske endast med flytlina och microtub/små flugor.

Har sedan tidigare ett Lxi 7/8 med rek klumpvikt 20-22gr vilket stämmer bra.

Tanken är ersätta detta med ett spö i samma klass.

Tycker generellt att spötillverkarna är dåliga på att ge bra info om klumpvikt,framförallt på switchspöna.

Att ett företag som hardy inte har bättre vägledning till kunderna är dåligt.

Guideline är duktiga på att ge bra info om linval till oss,vilket har har gjort att jag köpt mig många spön av dom genom åren.

Men jag som så många andra inom fiske vill nu prova lite andra fabrikat,men tycker det är svårt att hitta bra info om klumpvikt.

I usa andvänder dom nog mycket switch till steelheadfiske med tunga sjunktippar och stora flugor så det stämmer inte riktigt med finnmarksfiske.

Tror att Demon 6/7 ska funka till 20/22gr.

Tur att det finns forum med folk som vill bidra med info.

Tack 

 

Klumpvikt hit och dit. Sjukt överskattat att bry sig om sådana petitesser. Det är väl bara du som vet vad du trivs med. Testa dig fram och se vad du gillar. Utan att aldrig sett eller hållit i spöt skulle jag satt på en Vision hybrid #6. Då slipper du dessutom den onödiga skarven mellan klump och skjutlina. Borde passa bra i Finnmark.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Erik F said:

Klumpvikt hit och dit. Sjukt överskattat att bry sig om sådana petitesser. Det är väl bara du som vet vad du trivs med. Testa dig fram och se vad du gillar. Utan att aldrig sett eller hållit i spöt skulle jag satt på en Vision hybrid #6. Då slipper du dessutom den onödiga skarven mellan klump och skjutlina. Borde passa bra i Finnmark.

Håller med...   Bara o köpa linor i alla viktklasser o sen testa.  Olika märken...   Lätt värt o lägga 80 000kr på de om året...  ??

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Vs teknik said:

Har tänkt att andvända spöet i Finnmark till smålaxfiske,fisk 2-5kg/finns upp till 10-12 men ovanligt.

Fiske endast med flytlina och microtub/små flugor.

Har sedan tidigare ett Lxi 7/8 med rek klumpvikt 20-22gr vilket stämmer bra.

Tanken är ersätta detta med ett spö i samma klass.

Tycker generellt att spötillverkarna är dåliga på att ge bra info om klumpvikt,framförallt på switchspöna.

Att ett företag som hardy inte har bättre vägledning till kunderna är dåligt.

Guideline är duktiga på att ge bra info om linval till oss,vilket har har gjort att jag köpt mig många spön av dom genom åren.

Men jag som så många andra inom fiske vill nu prova lite andra fabrikat,men tycker det är svårt att hitta bra info om klumpvikt.

I usa andvänder dom nog mycket switch till steelheadfiske med tunga sjunktippar och stora flugor så det stämmer inte riktigt med finnmarksfiske.

Tror att Demon 6/7 ska funka till 20/22gr.

Tur att det finns forum med folk som vill bidra med info.

Tack 

 

Har hört rykten om att vattnet tar slut i älvarna pga klimatet o pandemin...   Allt vattnet tar sig rakt ner i grundvatten utan att pasera älvarna.. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
På 2021-09-02 at 21:16 Ola Mörrum sa:

Stod mycket nyttigt om dessa demon spö här men lyfter det igen. Ni som fiskat med demon switch 6/7.

Kör ni 18-20 g på det?

Min far har Demon switch 6/7 11' och kör Rio Scandi Versitip Short 24g och fungerar klockrent som Scandi lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...