Hoppa till innehåll

Hardy Wraith eller Orvis Helios 3D, eller annat?


Carpe Diem

Recommended Posts

Hejsan,

Har idag bl.a. ett Orvis Helios 2 (9', #4, midflex) för torrflugefisket. Funderar nu på att skaffa ett komplement till detta spö för nymf- och lättare streamerfiske, och torrflugefiske lite blåsigare dagar. Har tänkt mig ett spö i #5 (9'). Gillar inte spön med hög svingvikt, utan vill ha ett spö med "lätt känsla" i handen.

Skulle gärna ha ett lite snabbare spö för detta ändamål, och har funderat på Hardy Wraith eller Orvis Helios 3D. Kanske Gary Loomis Asquith, men det verkar vara svårt att få tag på i Sverige...

Vet ju att det finns många här på Edge med stor erfarenhet av såväl Hardys som Orvis spön, så vad säger ni om Wraith mot Helios 3D i klass 5?

Har god erfarenhet av Danielssons rullar, så det kommer troligtvis bli en F3W 2six eller F3W 4seven till spöt. Vilken storlek är att föredra? Har F3W2six på Helios 2:an i klass 4, men funderar på om en likadan skulle bli för liten på spöt i klass 5. Som sagt, gillar inte alls när spöt blir framtungt, så är inte så bekymrad över att Danielsson-rullarna väger 137 (2six) resp 148 (4seven) gram.

Har ni förslag på alternativ till Wraith och Helios 3D så får ni jättegärna komma med dem, men låg svingvikt är avgörande för mig...

Tack på förhand! :)

Redigerad med Carpe Diem
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har svårt att uttala mig om själva kastkänslan gällande Helios 3D då jag bara testat det vid affären och vid vatten en kort stund. Känns helt OK men inte riktigt my cup of tea. Det som slår mig dock är bygget. Rullfästet känns som något billigt de har hittat och den vita färgen gör att spöt mer påminner om ett spö för Bassfiske än flugfiske. Med tanke på priset borde hantverket var bättre.

Hardy Wraith har jag I klass #5 och #7, för mig passer det perfekt och tycker det är riktigt snyggt vilket iofs är en smaksak. GIllar du snabba spön tror jag Hardy Wraith passer bättre än Orvis Helios 3.

Ang, Gary Loomis Asquith. Det är nog det enda spö jag har känt WOW, det sticker ut. Kommer nog köpa ett förr eller senare men de är till och med dyra I USA :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du råd rekommenderar jag dig titta på Hardys nya HBX, det gav mig en WOW känsla när jag kände på det, väldigt lätt i handen, och det var en #6 jag kände på.

Personligen skulle jag vilja ha ett Hardy Wraith, men då i klass 6, i klass 5 hade jag valt ett mjukare spö, men det är ju en smaksak.

F3W2six passar nog utmärkt på både Helios och Wraith, det är ju väldigt lätta spön med låg swing-weight.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M.L sa:

Kände också på hbx #6, antagligen i samma butik som dej ?

Det KAN vara så att det är ett sånt spö som måste provkastas innan man känner hur det är men vid torrviftning kändes det tokstyvt. Typ som Guideline RSI och liknande, passar nog bra som kust/streamerspö.

Ja det kändes rappt, det ska bli intressant att läsa tester om det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och massa tips! :)

Mosbricka, låter trist att byggkvaliteten verkar så tveksam på Helios 3, tycker ju att den är helt ok på mitt Helios 2. Toppen att du kunde jämföra mot just Wraith!

Har aldrig ägt ett Hardy-spö, så är väldigt sugen på ett sådant, men ska absolut kolla in Vision XO och TSD Aurum. Hur är det med Radian, har sett en del kommentarer om att det har lite hög swingweight, men vet inte om det stämmer...

Upplever ni att det är en verklig skillnad i byggkvalitet mellan de Hardy-spön som tillverkas i Alnwick (Artisan, HBX) och de som tillverkas i Korea (ex Wraith, Zephrus)? Vari ligger skillnaden i så fall? Är Zenith tillverkat i Alnwick eller Korea?

Utifrån att ni känt på HBX, var skulle ni säga att det ligger i "snabbhetsgrad"? Någonstans mellan Zephrus och Wraith, eller? Är väl Sintrix 440 i HBX och Sintrix 550 i Wraith om jag förstått det rätt...

En sak till... Går det överhuvudtaget att köpa Asquith i Sverige idag?

Trevlig helg allesammans! :)

Redigerad med Carpe Diem
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt ett Radian #5 och swingweighten var det jag ogillade mest med det spöt, även handtaget, men det är ju en smaksak.

Zenith är tillverkat i Korea, skillnaden i byggkvalitet finns, men du får titta noga för att se skillnaden, lite snyggare lackningar kanske, vad du betalar för är "Made in Alnwick", skillnaden kan väl jämföras som mellan Scott och Winston.

Jag har bara torrviftat ett HBX, och det kändes rappare än både Zephrus och Radian.

Asquith tror jag inte jag sett till salu i Sverige, men finns att köpa i både England och Tyskland.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎12‎-‎14 at 12:05 Ixoye sa:

Jag har ägt ett Radian #5 och swingweighten var det jag ogillade mest med det spöt, även handtaget, men det är ju en smaksak.

Zenith är tillverkat i Korea, skillnaden i byggkvalitet finns, men du får titta noga för att se skillnaden, lite snyggare lackningar kanske, vad du betalar för är "Made in Alnwick", skillnaden kan väl jämföras som mellan Scott och Winston.

Jag har bara torrviftat ett HBX, och det kändes rappare än både Zephrus och Radian.

Asquith tror jag inte jag sett till salu i Sverige, men finns att köpa i både England och Tyskland.

Vet du vem som säljer Asquith i England?

Redigerad med Mosbricka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är det. Wraith har jag i #6 9 fot. Det är otroligt lätt för att vara #6. Det är snabbt och bär mycket lina bra med fin ryggrad. Går kanon till streamers och stora flugor. Men har även fiskat torrflugor med det pga. att det är så lätt i handen så funkar det också. Det handlar bara om vilken lina man kör. Jag kör Arctic silver md interm. och Rio Big Nasty flyt. till mitt. Sen har jag Wraith i #4 8,6 fot. Det är har en mjukare action och levererar helt fantastiskt till torrflugefisket. Kör med Cortland Troutboss till den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid en fördel OM man innan köp kan provkasta med den lina och rulle man tänkt använda, det var så jag sållade ut mitt drömspö Radian från resten som då var Sage One, Sage Method, Hardy Zenith, Winston B3x och mattpiskan Redington Vapen.

Kika på Yellowstone anglers stora senaste test och fundera på vad som är viktigast för dig såsom swingwight, garantier, snabbhet etc.

Radian 905 är det bästa som hänt mig i utrustningsväg och har utvecklat mitt fiske, det ihop med kastkurser. 

P.S Dom flesta flugspöna idag håller hög kvalitet enligt mig och dom dyraste behöver inte alls vara bäst.

då flugfiske är lite traditionellt för mig vill jag inte ha ett Helios 3 då det är vrålfult och jag gillar inte heller framtunga spön, jag har svårt att förstå att swingweight skulle vara hög på Radian?

Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago bratteus sa:

Det är ju alltid en fördel OM man innan köp kan provkasta med den lina och rulle man tänkt använda, det var så jag sållade ut mitt drömspö Radian från resten som då var Sage One, Sage Method, Hardy Zenith, Winston B3x och mattpiskan Redington Vapen.

Kika på Yellowstone anglers stora senaste test och fundera på vad som är viktigast för dig såsom swingwight, garantier, snabbhet etc.

Radian 905 är det bästa som hänt mig i utrustningsväg och har utvecklat mitt fiske, det ihop med kastkurser. 

P.S Dom flesta flugspöna idag håller hög kvalitet enligt mig och dom dyraste behöver inte alls vara bäst.

då flugfiske är lite traditionellt för mig vill jag inte ha ett Helios 3 då det är vrålfult och jag gillar inte heller framtunga spön, jag har svårt att förstå att swingweight skulle vara hög på Radian?

Lycka till

Jeg har hatt og fisket mye med Radian 905. Sammenlignet med Zenith 905 føltes Radian stiv, kort or mer fremtung. Radian 905 er faktisk ikke helt 9 fot heller, dersom man måler den mot andre 9 fots stenger. Etter min mening er Zenith en bedre tapering, og en bedre stang totalt sett :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha Zenith ÄR ju allmänt känd att vara styvare än Radian. Sen får man i vanlig ordning ha en rulle som balanserar upp ett spö oavsett vilket..

båda funkar ju också bättre med tyngre linor som MPX / GPX. Har haft Zenith 905 i två omgångar senast i somras och det är en 5.5-6a enligt mig.

Jag sålde den till förmån för Radian 905 som har en mjukare känsla än Zenith men kastar skönare på kort till mellandistans, jämnt skägg på långdistans. En solklar 5a och mycket skönare att drilla fisk på.

När det kommer till bättre kan man undra vad det betyder men.

Zenith är till 75 % gjort för streamer och nymffiske 25 % för torrt. Otroligt precist!

Radian är kanske mer 50% torrt och 50 % streamer / nymffiske. Skönare än Zenith och inte så brutalt samt mer känsla.

Båda mycket bra snabba  alltoundspön men mer feel i Radian och därför har jag det kvar men inte Zenith.

 

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Mats.J sa:

Smaken är ju olika, men personligen tycker jag ett Winston BIIIx 690 med en något tyngre klass 5 lina spöar allt ni nämnt i den här tråden..?

Ja man får gå upp en hel klass i Winston för att komma i närheten av dagens bättre 905 , helt riktigt ;)

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago bratteus sa:

Haha Zenith ÄR ju allmänt känd att vara styvare än Radian. Sen får man i vanlig ordning ha en rulle som balanserar upp ett spö oavsett vilket..

båda funkar ju också bättre med tyngre linor som MPX / GPX. Har haft Zenith 905 i två omgångar senast i somras och det är en 5.5-6a enligt mig.

Jag sålde den till förmån för Radian 905 som har en mjukare känsla än Zenith men kastar skönare på kort till mellandistans, jämnt skägg på långdistans. En solklar 5a och mycket skönare att drilla fisk på.

När det kommer till bättre kan man undra vad det betyder men.

Zenith är till 75 % gjort för streamer och nymffiske 25 % för torrt. Otroligt precist!

Radian är kanske mer 50% torrt och 50 % streamer / nymffiske. Skönare än Zenith och inte så brutalt samt mer känsla.

Båda mycket bra snabba  alltoundspön men mer feel i Radian och därför har jag det kvar men inte Zenith.

 

Almennt kjent av hvem?! Har du kastet og fisket begge stengene side om side med forskjellige liner? Jeg syns absolutt Zenith ikke er mer 5,5-6 enn Radian..  Radian opplevde jeg hadde en veldig brå overgang fra en myk tip til stive midt og bunndeler hvor disse overgangene i Zenith var mer jevne. MPX og GPX er liner jeg ikke liker uansett. Foretrekker RIO Gold eller SA expert distance taper på begge disse stengene.  Fisker 95% tørrfluer. 

Lettere svingvekt = lettere rulle = lettere total kombo.

Men som sagt, dette er min mening, ikke noe annet :)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago bratteus sa:

Ja man får gå upp en hel klass i Winston för att komma i närheten av dagens bättre 905 , helt riktigt

Jo, vad som är felklassat är ju en helt annan sak..?

Jag går efter hur linan matchar spöet och inte tvärt om.

Winston sexan klarar även såklart en sexa galant, fast rätt klassad såklart.

Har testat Radian och för mej så är det för styvt, kräver typ en SA MPX eller Rio grand för att kännas rätt och då blir ju femman en sexa helt plötsligt..?

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej,

Tack för alla svar! :)

Har nu "butiksvippat" på Wraith, Zephrus, Jet och Shadow. Det jag slogs av var hur väldigt lätt i klingan Wraith kändes (låg swingweight), faktiskt även något lättare än Zephrus i motsvarande klass och längd. Kanske inbillning, men det var min spontana känsla i alla fall...;):) 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Carpe Diem sa:

Hej,

Tack för alla svar! :)

Har nu "butiksvippat" på Wraith, Zephrus, Jet och Shadow. Det jag slogs av var hur väldigt lätt i klingan Wraith kändes (låg swingweight), faktiskt även något lättare än Zephrus i motsvarande klass och längd. Kanske inbillning, men det var min spontana känsla i alla fall...;):) 

 

 

Det är nog riktigt, Wraith är ju tillverkat i Hardys bästa grafit.

Jag skulle ledigt kunnat leva med en Zephrus 8'6'' #4 för torrfluga och mindre nympher, samt Wraith i #6 för streamers, bättre kombo får man svårt att hitta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Håller med dig Ixoye, har man ett Zephrus 8,6' #4 och ett Wraith 9' #6 så kan man nog inte skylla något på utrustningen... ;):)

Skulle du/ni hellre välja ett Wraith i klass 6 som komplement till mitt Orvis H2 #4 (mid flex), istället för ett Wraith #5? Fiskar inte så vansinnigt ofta större streamers, och gör jag det så använder jag mitt Shimano Biocraft XTR-A 9,6' #6. Vet att Shimano inte har så gott rykte i alla kretsar, men jag tycker faktiskt att det är ett trevligt spö.

Trevlig helg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
    • Har alltid gillat SA, men aldrig fiskat deras linor på kusten. Där har jag fiskat, GL, Loop samt Vision Kust. Fiskade SA volantis igår, så nu måste jag tydligen byta ut resterande kust-linor. Vilken lina, spikrak, sån otroligt fin coating.  
    • Köpes i bra skick. Inga fantasipriser tack.
    • Har normalt storlek 46 på skor/kängor… köpte storlek 47 och det passar utmärkt med tjocka strumpor och neopren sockan på vadarna. Breda i storlek så det är inget som klämmer etc som jag tidigare upplevt och störts av med mina vanliga vadarskor. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...