Jump to content
Sign in to follow this  
Carpe Diem

Hardy Wraith eller Orvis Helios 3D, eller annat?

Recommended Posts

2 hours ago Carpe Diem sa:

Hej,

Tack för alla svar! :)

Har nu "butiksvippat" på Wraith, Zephrus, Jet och Shadow. Det jag slogs av var hur väldigt lätt i klingan Wraith kändes (låg swingweight), faktiskt även något lättare än Zephrus i motsvarande klass och längd. Kanske inbillning, men det var min spontana känsla i alla fall...;):) 

Det är nog riktigt, Wraith är ju tillverkat i Hardys bästa grafit.

Jag skulle ledigt kunnat leva med en Zephrus 8'6'' #4 för torrfluga och mindre nympher, samt Wraith i #6 för streamers, bättre kombo får man svårt att hitta.

• Like 1

Håller med dig Ixoye, har man ett Zephrus 8,6' #4 och ett Wraith 9' #6 så kan man nog inte skylla något på utrustningen... ;):)

Skulle du/ni hellre välja ett Wraith i klass 6 som komplement till mitt Orvis H2 #4 (mid flex), istället för ett Wraith #5? Fiskar inte så vansinnigt ofta större streamers, och gör jag det så använder jag mitt Shimano Biocraft XTR-A 9,6' #6. Vet att Shimano inte har så gott rykte i alla kretsar, men jag tycker faktiskt att det är ett trevligt spö.

Trevlig helg!

10 minutes ago Carpe Diem sa:

Håller med dig Ixoye, har man ett Zephrus 8,6' #4 och ett Wraith 9' #6 så kan man nog inte skylla något på utrustningen... ;):)

Skulle du/ni hellre välja ett Wraith i klass 6 som komplement till mitt Orvis H2 #4 (mid flex), istället för ett Wraith #5? Fiskar inte så vansinnigt ofta större streamers, och gör jag det så använder jag mitt Shimano Biocraft XTR-A 9,6' #6. Vet att Shimano inte har så gott rykte i alla kretsar, men jag tycker faktiskt att det är ett trevligt spö.

Trevlig helg!

Jag skulle absolut satsa på wraith #6 i det fallet. Det spöt har mycket brett register. Spöt levererar som de snabbaste femmorna men har bättre känsla och djup än flera av dem. Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att ta med ett Wraith #6 istället för vilken annan snabbare femma som helst och fiska med samma feeling.

Biocraft XTR-A 9'6'' #6... kanonspö :) har samma spö i #7 och det är fortfarande ett bra spö. XTR-A tycker jag var en mycket prisvärd och skön serie som levererade i samma klass som flera av de dyraste spöna på marknaden när de kom.

Har föresten precis beställt ett HBX 8'6'' #4... ska bli väldigt intressant att se hur det presterar. Har ju kört några säsonger med Zephrus 8'6'' #4 och Artisan 8'6'' #4 förut så det kommer bli extremt kul att få inleda årets strömfiskesäsong med ett nytt spö från "drömfabriken" i vår.

• Like 1

Tack för svar Jonas! Kul att det är fler som uppskattar XTR-A, trodde jag var ganska ensam om det... ;):) Gissar att en Wraith #6 inte direkt konkurrerar med XTR-A, då väl utvecklingen gått mycket framåt sedan XTR-A kom ut. Men gillar XTR-A ändå...:)

När du jämför Wraith #6 med andra snabba femmor, tycker du presentationerna av en torrfluga blir lika bra också? Upplever du att Wraith är "rättklassat", eller mår det bra av en lina som ligger en ½-1 linklass över för att få det att börja jobba?

Vilka spön du räknar upp, först Artisan och sedan HBX... ;) Blir riktigt kul att ta del av dina erfarenheter av HBX när du hunnit testa!

Jag har tyvärr inte testat femman men jag har haft sexan i tre säsonger. (sen det kom)

Wraith är rättklassat. Hardy använder en väldigt fin grafit till spöt (Zintrix 550) och den ger outstanding spänst samtidigt som spöt har ett mycket fint djup. Spöt är extremt välbalanserat, lätt och saknar butt. Känslan när man tar spöt i handen är att det är en femma. När man kastar en sexans lina smeker spöt däremot ut linan i hög hastighet utan ansträngning. Jag har inte provat själv men jag är rätt säker på att spöt kommer hantera en WF5F flytlina med bravur om man känner att man absolut vill femmans lina i någon situation. Ska testa vid tillfälle. Återkommer. 

Oavsett... Wraith 9' #6 är tveklöst ett av de mest fulländade spöna på marknaden just nu.

• Like 1

4 hours ago Jonas sa:

Jag har inte provat själv men jag är rätt säker på att spöt kommer hantera en WF5F flytlina med bravur om man känner att man absolut vill femmans lina i någon situation. Ska testa vid tillfälle. Återkommer. 
Oavsett... Wraith 9' #6 är tveklöst ett av de mest fulländade spöna på marknaden just nu.

..det blir väl när du får pröva ditt gamla Wraith nån gång framåt våren :)  Eller har du skaffat ett tredje Wraith 906?!  

44 minutes ago You cant handle the trout! sa:

..det blir väl när du får pröva ditt gamla Wraith nån gång framåt våren :)  Eller har du skaffat ett tredje Wraith 906?!  

Ja, så fick det bli. Det är ett fantastiskt spö och i slutändan lockade ett nytt Wraith mer än HBX i just den klassen. Känner exempelvis att jag vill köra spöt lite side by side Helios 3 och Merisoula som är två andra dunderspön i 9’ #6.

32 minutes ago Jonas sa:

Ja, så fick det bli. Det är ett fantastiskt spö och i slutändan lockade ett nytt Wraith mer än HBX i just den klassen. Känner exempelvis att jag vill köra spöt lite side by side Helios 3 och Merisoula som är två andra dunderspön i 9’ #6.

Tredje gången gillt :)

Men.. lockar inte ett Loomis Asquith också? Verkar ju vara i Exakt samma region spön som Wraith och bara superdeluxrecensioner.

• Like 1

11 hours ago You cant handle the trout! sa:

Tredje gången gillt :)

Men.. lockar inte ett Loomis Asquith också? Verkar ju vara i Exakt samma region spön som Wraith och bara superdeluxrecensioner.

Självklart men man ska få tag på ett också. Finns det någon i Sverige som säljer dem ens? All fly Mörrum?

Jag köpte mitt på ebay USA. Lägg in en bevakning (med ”buying format = auction”). Brukar dyka upp med jämna mellanrum. Jag köpte mitt efter några månaders sökande, till riktigt bra pris.

• Like 1

3 hours ago Chrglx sa:

Jag köpte mitt på ebay USA. Lägg in en bevakning (med ”buying format = auction”). Brukar dyka upp med jämna mellanrum. Jag köpte mitt efter några månaders sökande, till riktigt bra pris.

Det funkar ju - ifall man ber säljaren skriva ett lågt värde på försändelsen. Vad är din erfarenhet av spöt?

2 hours ago You cant handle the trout! sa:

Det funkar ju - ifall man ber säljaren skriva ett lågt värde på försändelsen. Vad är din erfarenhet av spöt?

Jag tror inte det funkar längre med att sätta lägre värde...

Jag har sökt länge efter det ”perfekta” enhands laxspöet: har ägt  Sage DS, GL lpxe, Loomis glx nativerun, Zpey z1, Loomis NRX och även provat Loop S1, LTS X1, Sage one mfl

Inget har varit i närheten av asquith (enligt min smak är väl bäst att tillägga). 

Det jag gillar mest är att jag har känner att jag får hög linhastighet samtidigt som jag känner hur spöet laddar. Kan inte påstå att jag är en superkastare, men jag tycker att jag får till bra kast mycket oftare (spöet är förlåtande utan att tappa ”kicken”

av de andra spöna jag ägt/provat tyckte jag bäst om NRX.

Tackar för bra input!

Jag gissar att du har klass 8 ungefär med tanke på laxintresset ?

Har läst några recensioner som håller Asquith som vinnare över NRX i helhet, men som samtidigt säger att NRX är bättre på riktigt långt avstånd. Dina tankar där?

Yes, klass #8

Ja, jag har också läst det (om NRX). Dock håller jag inte med. Asquith känns MYCKET lättare i handen än NRX (nrx är ju en fot längre dessutom). Kanske NRX är bättre om det blåser mycket, men då tar jag switchspö istället.

yellowstone anglers syn på asquith #8

https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2018-8-weight-shootout-g-loomis-asquith-best-fly-rod-comparison/loomis-asquith-best-saltwater-fly-rod-ever-made

Edited by Chrglx

Jag har fått för mig att Yellowstonetesterna är lite halvfärgade men det kanske är fel? Frågan är vilket Asquith som är mest intressant att titta närmare på? Spontant tycker jag det vore intressant att se hur en 9' #5 känns jämfört med HBX, Zephrus UL, Helios 3, Vision XO och Loop Cross SX.

• Like 2

5 hours ago Jonas sa:

Jag har fått för mig att Yellowstonetesterna är lite halvfärgade men det kanske är fel? 

Nej du har inte fel, "Made in US" är prioriterat, annars är det kraftig butt med mjuk topp som gäller, allt annat är skit, dom prisar bara allround spön, vi som ser fördelen med att ha flera spön för olika ändamål får läsa mellan raderna.

Påverkas ett spös förmåga att bära lång lina i luften negativt av en mjukare topp (ex Zephrus) jämfört med ett spö med styvare topp och djup aktion (ex Wraith)? Bara nyfiken... :) 

@Staffan Dahlbom nåt för dig att bita i... 😉

10 hours ago Jonas sa:

@Staffan Dahlbom nåt för dig att bita i... 😉

Svårt att säga, spontant skulle jag säga ja, men jag har ju sett Paul Arden bära rejält med lina med sin Hot Torpedo, som har en relativt soft topp. Det handlar väl helt enkelt om vad som händer strax under toppen. Helt klart är att en delikat topp är fördelaktig på kort lina. 

Trevlig helg alla

• Like 1
  • Haha 1

7 hours ago Carpe Diem sa:

Tack för svar Staffan! 😊

Man kanske skulle tillägga att det spö herr Arden kastade med var betydligt styvare än en vanlig femma, så jag skulle vilja påstå att JA, ett styvare spö går att bära mer lina med. 

Ett annat sätt att tänka är ju så här. Ju mer lina desto mer massa utanför spötoppen. Desto mer massa utanför spötoppen, desto styvare spö krävs. Allt för att spöt inte ska knäa och du tailar.

Det är bara att titta på de som tävlar, de har gått från vanliga femmor till spön med ERN 10-12, dvs rejält styva spön. Toppen kan fortfarande göras mjuk i förhållande till resten av klingan, men den är rejält styv om du jämför med en normal femma. 

På 2019-02-20 at 22:20 Staffan Dahlbom sa:

Man kanske skulle tillägga att det spö herr Arden kastade med var betydligt styvare än en vanlig femma, så jag skulle vilja påstå att JA, ett styvare spö går att bära mer lina med. 

Ett annat sätt att tänka är ju så här. Ju mer lina desto mer massa utanför spötoppen. Desto mer massa utanför spötoppen, desto styvare spö krävs. Allt för att spöt inte ska knäa och du tailar.

Det är bara att titta på de som tävlar, de har gått från vanliga femmor till spön med ERN 10-12, dvs rejält styva spön. Toppen kan fortfarande göras mjuk i förhållande till resten av klingan, men den är rejält styv om du jämför med en normal femma. 

Test om man kaster længere med stive spö, og om man bærer mere line:

Besked: #15
RE: Yellowstone Angler 8'er test 
Citér:5 rods of differing ERN

Sage XP 590: ERN 5,5 AA 70
Sage TCR 590: ERN 7,4 AA 72
Streamstix T5: ERN 9,0 AA 75
Echo ION 1090: ERN 11,6 AA 75
Echo 3 1290: ERN 13,7 AA 70

Line ED 5 weight (well used Wink )

I did first 5 casts with each, starting with the XP and going stiffer, then did another round of 5 going softer after I got to the 12 weight. 
Conditions where basicly no wind with the occasional gust, just around sunset so the dew fell during the exercise.

Also did a max carry with each just to see the numbers..

XP Avg.: 34,6 m Longest: 36,1 m Carry: 27,3 m

TCR Avg.: 35,6 m Longest: 37,6 m Carry: 29,2 m

T5 Avg.: 34,5 m Longest: 38,1 m Carry: 28,5 m 

ION Avg.: 35,2 m Longest: 38,4 m Carry: 28,1 m

E3 Avg.: 36,4 m Longest: 38,3 m Carry: 27,1 m

I need to do this indoors this winter to check, and to do it while warm, cast cold due to fading light Blush So the stiffer rods basicly got the advantage, should have gone the other way around too, but it got too dark to see the line on the delivery.. 

But some interesting results never the less Smile 

Went out again this afternoon to try it in reverse order (12 first all the way down to 5 and up) And took the rod I usually throw 5 weight distance with to get a reference point.

XP Avg.: 36,2 m Longest: 37,2 m Carry: 26,5 m

TCR Avg.: 38,5 m Longest: 39,3 m Carry: 28,1 m

T5 Avg.: 37,4 m Longest: 38,9 m Carry: 28,6 m 

ION Avg.: 38,6 m Longest: 39,3 m Carry: 26,8 m

E3 Avg.: 37,1 m Longest: 39,1 m Carry: 27,2 m

Control rod:

TCX 690 Avg.: 39,3 m Longest: 40,3 Carry: 28,8 m

Data on the TCX ERN 8,4 AA 74.

Had a steady wind today as the numbers show Smile 

And I think the control rod answers Mike's question pretty clearly, it's definetly the one I would choose for competition Wink 

Now I just have to redo indoors to get a third set of data in a controlled enviroment Smile 
  • Thanks 1