Hoppa till innehåll

Fiske med havskajak


Freak

Recommended Posts

Nu har jag köpt en begagnad kajak och tanken med det, är att tanten ska få sällskap när hon vill paddla, och fiske efter Havsöring...

https://www.wildernesssystems.com/eu/en/kayaks/tsunami-165-w-rudder

Det finns en uppsjö av torrdräkter i olika prisklasser. Ska man ut tidigt på våren eller sent på hösten då är det ett måste att ha en torrdräkt.

Funderar på denna: https://www.ursuit.com/en/mps

Så vad har ni för erfarenheter av torrdräkt?

Någon som har erfarenhet av fiske från en riktig kajak?

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar en del från fiskekajaker. Härlig känsla och kan täcka mycket vatten. Fiskar alltid sittandes så lär inte vara nån större skillnad. Dock kommer man ju upp lite högre och även har platt däck så linan ligger hyffsad still. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Lill-Niklas sa:

Fiskar en del från fiskekajaker. Härlig känsla och kan täcka mycket vatten. Fiskar alltid sittandes så lär inte vara nån större skillnad. Dock kommer man ju upp lite högre och även har platt däck så linan ligger hyffsad still. 

Funderade på en pontonbåt eller fiskekajak ett tag, men då blir det lite svårt att hänga på tanten:). Ska man ut å kampa så blir det mer praktiskt med en riktig kajak och sedan får jag se till att det blir kamping på heta fiskeplatser;)

Redigerad med Freak
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh, bra med lite träning. Paddlar runt 4 knop med min nuvarande kajak så inga superlångsamma. Köper du en som är lite längre och smalare går det bra att paddla. Dessutom är väl mer plats i en fiskekajak också där hela skrovet går att fylla med packning. 

Redigerad med Lill-Niklas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Freak sa:

Ni sitter ju helt öppet i en fiskekajak, vad har ni på er när det sjöar?

Vadare är populärt men torrdräkt är väl det säkraste (kör det oftast själv). Men i varmare vattentemperatur går det bra  med vanliga byxor och nån form av lite vattentätare skor. Har inte blivit blöt av vågor nån gång men aldrig varit ute i surfvågor men hyfsat hård sjö. Det är från paddel  man lätt blir lite blöt av, nog en teknikfråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar mycket med Native Watercraft Slayer 10 propel (sit on top). Är det kallt i vattnet och jag vet att jag ska ut på öppnare vatten kör jag med en Ursuit torrdräkt (ABU's i Gore-Tex och den är fantastiskt bra). Är det kallt i luften har jag alltid ett Float underwear under också. Float Underwear andas däremot dåligt så är det varmt ute är det tyvärr ingen favorit att ha det under. Att bara använda en slingväst och ett merionoullunderställ+ ev förstärkningsplagg under Ursuiten ger en mycket skönare komfort. 

Vid vanligt landnära havsöringsfiske vår i havet är ofta en vanlig vadare favoriten och då kompletterar jag med float underwear. det är inte lika tätt med vadare så float underwear funkar bättre med vadaren än under en Ursuit.

Sommartid är midjevadare eller badshorts favoriten.

Float underwear - otroligt bra produkt säkerhetsmässigt men kass ventilation, dvs funkar bäst vid stilla fiske, båtfiske och när man kan ventilera enkelt. Float Underwear byxorna är föresten otroligt bra att ha under vadarna när man vårfiskar i havet. De ger en väldigt effektiv isolering mot det kalla vattnet. Vi gjorde en grej om de underställen för fem år sedan:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursuit MPS är ju ett goretexskal man har under sina vanliga kläder. Jag tippar den funkar kanon precis som allt annat från Ursuit men ska man paddla kajak som du tänkt så blir det blött så fort vädret är sämre. Nu har ju inte du lika salt vatten som vi har på västkusten men jag tycker det är otroligt smidigt att bara spola av hela mig när jag varit ute. Det funkar ju med ytterkläder också men ett ursuit ytterplagg är en smidigare lösning. Det var ju någon som sålde en ny ursuit under köp och sälj, samma modell som den jag har (Team ABU Gore-tex). Passar den tycker jag du ska överväga att lägga ett bud på den istället för en MPS.

Angående kajak. Kan tycka att en trampkajak är överlägsen när man ska fiska då man har händerna fria och kan fiska och parera mot vind och strömmar samtidigt. Hastigheten kan däremot vara en begränsning om frugan har vanlig kajak. En Native Watercraft Slayer 10 proper marschar runt 2,5 knop. (toppspeed ca 4) väljer man en mer strömlinjeformad och längre modell marscher man snabbare, tippar även att en modell från hobie med turbofenor kan vara runt 0,5 snabbare i marschhastighet men de är lite mer komplicerade att när man ska parera/backa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en från kajaksidan: 

https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html

Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Lill-Niklas sa:

Jag kör en från kajaksidan: 

https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html

Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 

Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Jonas sa:

Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 

Skaffade den i höstas, kört den både till kajak och båt. Brukar slänga över en vadarjacka för att få lite mer fickor och även estetiska själ ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite svårt att veta hur saker å ting är när man ej har provat/känt, där av många frågor. Tror inte att saltet är något problem här uppe.

Om jag utgår från hemmet så blir det en promenad med kajaken ca 300 meter, för att sedan paddla 4 eller 6 kilometer (beroende på vart jag ska) för att komma till heta platser. Så det måste vara andasfunktion som fungerar, så får man välja kläder efter kylan/vatten temperatur.

En annan sak som jag har funderat över, hur ska man frakta spöna med tanke på att det kan bil en eskimåsväng.

Fler frågor kommer:) Tack för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Freak sa:

En annan sak som jag har funderat över, hur ska man frakta spöna med tanke på att det kan bil en eskimåsväng.

Fler frågor kommer:) Tack för svar!

RAM har många bra fästen. kolla spöhållaren jag visar vid ungefär 0:40, den funkar utmärkt för flugspön. Rails finns att köpa löst om det inte är inbyggt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-13 at 08:34 Jonas sa:

RAM har många bra fästen. kolla spöhållaren jag visar vid ungefär 0:40, den funkar utmärkt för flugspön. Rails finns att köpa löst om det inte är inbyggt.

 

Det verkar vara en bra variant för att fästa handtaget, hur fäster man resterande 3m spö på ett smidigt sätt?

Redigerad med Freak
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Freak sa:

Det verkar vara en bra varit för att fästa handtaget, hur fäster man resterande 3m spö på ett smidigt sätt?

Kollade din kajak och den smalnar ju av bakåt. i ditt fall passar nog scottys flugspöhållare bättre. Har några såna med och de är kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Var ut och paddlade med torrdräkten på igår, kraftiga vindar och regn, Det var 17 grader. Å det kändes jättebra, trodde att jag skulle flytta bort (svettas som en gnu) men det var helt suveränt. Det var ingen fysisk tokpaddling, vi höll ett normalt tempo.

https://www.typhoon-int.co.uk/products/surface/drysuits/other/100165/multisport-ms5-hinge/

Jag gjorde en Gp-paddel bara för att testa hur det känns och hur de fungerar, har testat den två gånger nu å det kändes riktigt bra, lite annorlunda teknik men den känns mindre energi krävande.

Har satt fast ett 40 mm avloppsrör som jag skjuter in haspelspö och låser med ett gummisnöre. En enkel tillfällig lösning som fungerar.

 

IMG_20190727_175229.jpg

20190818_171627.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...