Jump to content
Freak

Fiske med havskajak

Recommended Posts

Det blev en fin paddeltur ikväll. Ingen aktivitet på havsöringen....

IMG_20190922_171259.jpg

IMG_20190922_183020.jpg

IMG_20190922_184216.jpg

IMG_20190922_194306.png

Edited by Freak
  • Like 1

På 2019-08-26 at 21:33 Freak sa:

Lite bilder från helgens paddelturer.

IMG_20190826_211410.jpg

IMG_20190824_141346.png

IMG_20190826_203155.jpg

IMG_20190826_200418.jpg

IMG_20190824_103207.jpg

IMG_20190622_235238.jpg

IMG_20190824_104129.jpg

För fiiint väder...fick du träningsvärk?

35 minutes ago Ismo sa:

För fiiint väder...fick du träningsvärk?

Var sliten i ryggen och behövde komma ut å röra mig, vart lite stel. Men ryggen blev bättre, liniment och aktivitet gör susen, så länge det inte rinner ner i röven:blink:

Edited by Freak
  • Haha 1

1 minute ago Freak sa:

Var sliten i ryggen och behövde komma ut å röra mig, vart lite stel. Men ryggen och blev bättre, liniment och aktivitet gör susen, så länge det inte rinner ner i röven:blink:

Du får väl ringa HöGös!..får långt för mig att hinna torka.:D

• Haha 2

Trotsade vädret och drog på mig full mundering för en kortare tur, men det blev en lång tur. Bitvis grovsjö och massor med regn. Det blev kolsvart på vägen hem och pannlampan var ej med i packningen😵. Det är kända vatten för mig, så det är inte problem att hitta. Men man blir helt osynlig! Jag hade tur att inte kustbevakningen eller andra båtar var i farten. Det fungerar kanon med torrdräkten och jag har kompletterat med en sydväst som gjorde sitt jobb idag. Var torr och varm och fisklös när jag kom hem...

IMG_20190928_165558.jpg

IMG_20190928_221151.jpg

IMG_20190928_181556.jpg

IMG_20190928_181157.jpg

IMG_20190928_181220.jpg

IMG_20190928_211546.png

• Like 3

37 minutes ago, Freak said:

Trotsade vädret och drog på mig full mundering för en kortare tur, men det blev en lång tur. Bitvis grovsjö och massor med regn. Det blev kolsvart på vägen hem och pannlampan var ej med i packningen😵. Det är kända vatten för mig, så det är inte problem att hitta. Men man blir helt osynlig! Jag hade tur att inte kustbevakningen eller andra båtar var i farten. Det fungerar kanon med torrdräkten och jag har kompletterat med en sydväst som gjorde sitt jobb idag. Var torr och varm och fisklös när jag kom hem...

IMG_20190928_165558.jpg

Jag är avundssvart på dig. Fisk eller inte fisk så är det en upplevelse.

• Like 1

Håller helt med @Ismo om vädret 22 september. Ser det ut så ute fiskar man gärna i det sista ljuset.

Härliga bilder annars! 😊

Så där ser det inte ut när jag fiskar från kajak, in i närmaste vass. Fastnar där ett par timmar och sen vidare till nästa ….

Jag hade en lösning för 10-15 år sedan som jag tror var laglig.

Jag borrade ett litet hål bakom sittbrunn, körde ned det runda röret från tvärpinnen i en galge (det där svarta som man hade som ärtrör då man var yngre) och silikonade det tätt o fint. Detta hål passade perfekt till en cykelstingpinne. På dagarna hade jag stingpinnens röda flagga och i mörker bytte jag pinne till en med en ficklampa i toppen. Jag hittade en ficklampa som man kunde dra ut huvudet på och få ett runtlysande sken, som en gloria runt ficklampan. Den var fasttejpad i toppen på nattstingpinnen. Minns bara att den var ljusblå i aluminium och vattentät samt liten, 6-7 cm lång, med ett AA-batteri.

Tror att din lösning är för segelbåt/motorbåt men runtlysande vitt sken räcker om du är under 7 meter och under 7knop (paddla lugnt karl!). Här killgissar jag.

Har svårt att tänka mig att du blir bötfälld, viktigast att du syns. 

Jag paddlade i farleder i Göteborg bland fyllhundar och Skärgårdstrafiken och då var det viktigt att synas, inte minst av fartyg som körde ifatt dig bakifrån.

Mvh,

Rickard

2 hours ago, Freak said:

Tror att jag har hittat en lösning på lanterna i kombination med en pannlampa. Det är förmodligen inte laglig men det kommer att kännas lite tryggare när man paddlar i mörker.

https://m.clasohlson.com/se/LED-lampa med clips Asaklitt/Pr319487000

Screenshot_20191006-192716.png

IMG_20191006_190722.jpg

IMG_20191006_190743.jpg

Bra och billig lösning.Jag har fastmonterat lanten i fören.Batterierna har räckt ett par år.Den är iför sig dyrare men behöver inte fundera på att glömma belysning.

17761062_10208868448897210_5178380687022782757_o.jpg

• Like 1

25 minutes ago salmo prutta sa:

Jag hade en lösning för 10-15 år sedan som jag tror var laglig.

Jag borrade ett litet hål bakom sittbrunn, körde ned det runda röret från tvärpinnen i en galge (det där svarta som man hade som ärtrör då man var yngre) och silikonade det tätt o fint. Detta hål passade perfekt till en cykelstingpinne. På dagarna hade jag stingpinnens röda flagga och i mörker bytte jag pinne till en med en ficklampa i toppen. Jag hittade en ficklampa som man kunde dra ut huvudet på och få ett runtlysande sken, som en gloria runt ficklampan. Den var fasttejpad i toppen på nattstingpinnen. Minns bara att den var ljusblå i aluminium och vattentät samt liten, 6-7 cm lång, med ett AA-batteri.

Tror att din lösning är för segelbåt/motorbåt men runtlysande vitt sken räcker om du är under 7 meter och under 7knop (paddla lugnt karl!). Här killgissar jag.

Har svårt att tänka mig att du blir bötfälld, viktigast att du syns. 

Jag paddlade i farleder i Göteborg bland fyllhundar och Skärgårdstrafiken och då var det viktigt att synas, inte minst av fartyg som körde ifatt dig bakifrån.

Mvh,

Rickard

Jag har funderat på runtomlysande, men tror att man blir störd av ljuset (sämre mörkerseende). Det är mycket mindre båttrafik här skulle jag tro. Min tanke är att inte bli störd av ljuset, de på västen lyser bakåt och pannlampan är bara på vid behov, skulle jag se en båt och det finns behov då tänder man pannlampan.

Jag får testa och se hur det fungerar å jag tackar så mycket för tipsen.

Säkerhet är allt när man fiskar i kajak, köp en riktig rail och en riktig stolpe med vimpel och lanterna.

ingen idé att ha en lanterna nästan på vattennivå, du måste ha en stolpe.

Jag har flera kompisar som blivit påkörda av småbåtar, idioter på vattenscootrar mm..

För en 5-6 år sen blev en kompis till mig påkörd av en idiot i en småbåt mitt på dagen, bröt ryggen och sitter nu i rullstol.

Rails finns ju i massor av längder och du har ju mycket plast i kajaken, bara skruva i.

Typ en sån:

https://www.kayakstore.se/collections/railblaza/products/railblaza-visibility-kit-ii

Edited by BoobieNewbie
  • Like 1

5 hours ago BoobieNewbie sa:

Säkerhet är allt när man fiskar i kajak, köp en riktig rail och en riktig stolpe med vimpel och lanterna.

ingen idé att ha en lanterna nästan på vattennivå, du måste ha en stolpe.

Jag har flera kompisar som blivit påkörda av småbåtar, idioter på vattenscootrar mm..

För en 5-6 år sen blev en kompis till mig påkörd av en idiot i en småbåt mitt på dagen, bröt ryggen och sitter nu i rullstol.

Rails finns ju i massor av längder och du har ju mycket plast i kajaken, bara skruva i.

Typ en sån:

https://www.kayakstore.se/collections/railblaza/products/railblaza-visibility-kit-ii

Tack för tipset👍

Jag har sett liknande på olika forum.

Där jag paddlar nu, så kommer jag att synas i mörker. Vimpel syns bra i vissa fall. Det bästa dag tid är nog reflexer på paddel och kläder, de är i konstant rörelse i olika vinklar. 

Man får tänka att man ej är upptäckt av båtar, skotrar mm å vara försiktig och planerar sin paddeltur.

Men idioter finns det överallt när man minst anar det:blink:

Utforskat lite nya områden idag. Mycket småfisk men ingen hö i farten. Fin paddeltur med sällskap av en havsörn som inte ville vara med på bild..

IMG_20191012_133247.jpg

IMG_20191012_174234.jpg

IMG_20191012_195304.png

• Like 1