Jump to content
Sign in to follow this  
hö&gös

Nya ideer inför säsongen på kusten?

Recommended Posts

Mindre än tre veckar kvar nu till premiären i Skåne. Nittiotvå dagars våndor är snart över. Havsvattentemperaturerna ligger senast jag kollade på i storleksordningen 6-7 grader. DMI säger att vi den närmaste tiden kan förvänta oss tämligen normalt väder för årstiden. Det ser ut att bli en sväng till Skåne tidigt i januari. Kanske inte 1/1 😉 men ganska snart därefter så...

Men har ni några nya grepp inför säsongen på kusten? För min del måste jag ta tag i att fiska med två flugor på tafsen, har du testat är jag nyfiken på dina erfarenheter. Dessutom har jag en knäpp fluga jag som jag har funderat ut som jag måste binda och fiska med. Funkar den så får jag dela med mig. Funkar den inte kan jag ju dela med mig i alla fall, så får ni flabba åt mina knäppa ideer! ☺️ Skitfiske till er alla!

• Like 1

På 2018-12-13 at 08:15 hö&gös sa:

Men har ni några nya grepp inför säsongen på kusten? För min del måste jag ta tag i att fiska med två flugor på tafsen, har du testat är jag nyfiken på dina erfarenheter.

Jag använder hover eller IM-tafsar, klipper bort en bit av tafsänden och binder på en tafsring. I den knyter jag fast 10-15 cm tafs och har upphängaren på den. Det har för mig trasslat minst och blir det ändå trassel är det enkelt att klippa bort (förutom tafsringen) och göra om allt. 

I kallt vatten är det inte ovanligt att fisken, även stor, föredrar märlan före den stora flugan. Det har jag varit med om ett flertal gånger. 

Kast med upphängare är inget för maxkast utan man måste ta det lite lugnt. Annars finns det stor risk för trassel eller upphakad tafs som man måste reda ut. 

Flugor att rekommendera är märlimitationer, fantasiflugor som Klympen eller små fiskimitationer.

• Like 1

På 2018-12-13 at 08:15 hö&gös sa:

Mindre än tre veckar kvar nu till premiären i Skåne. Nittiotvå dagars våndor är snart över. Havsvattentemperaturerna ligger senast jag kollade på i storleksordningen 6-7 grader. DMI säger att vi den närmaste tiden kan förvänta oss tämligen normalt väder för årstiden. Det ser ut att bli en sväng till Skåne tidigt i januari. Kanske inte 1/1 😉 men ganska snart därefter så...

Men har ni några nya grepp inför säsongen på kusten? För min del måste jag ta tag i att fiska med två flugor på tafsen, har du testat är jag nyfiken på dina erfarenheter. Dessutom har jag en knäpp fluga jag som jag har funderat ut som jag måste binda och fiska med. Funkar den så får jag dela med mig. Funkar den inte kan jag ju dela med mig i alla fall, så får ni flabba åt mina knäppa ideer! ☺️ Skitfiske till er alla!

Dynamit och nät! Det fungerar:ph34r:.... Det där med två flugor ska testas, tack för tipset med ringen @MathiasL

• Like 1

Att fiska NAKEN!...en lär att kasta snabbt!..å effektivt. En lär att snabbt fiska med rätt fluga!...å fort själva flugan....så fisken inte hinner att fundera.

Om inte så lär en planera fisket ordentligt! ..FÖRE.:P

1 hour ago Ismo sa:

Att fiska NAKEN!...en lär att kasta snabbt!..å effektivt. En lär att snabbt fiska med rätt fluga!...å fort själva flugan....så fisken inte hinner att fundera.

Om inte så lär en planera fisket ordentligt! ..FÖRE.

Blir lite nervös över fisket med dig och @hö&gös om du/ni ska springa omkring å vara naken:blink:

2 minutes ago Freak sa:

Blir lite nervös över fisket med dig och @hö&gös om du/ni ska springa omkring å vara naken

Nej! ...detta har jag redan gjort!...det är erat problem.:mellow:

• Haha 1

2 hours ago Ismo sa:

Nej! ...detta har jag redan gjort!...det är erat problem.

2 hours ago Ismo sa:

Nej! ...detta har jag redan gjort!...det är erat problem.

Puh.... Då kan jag vara lugn😂

Edited by Freak

42 minutes ago Freak sa:

Puh.... Då kan jag vara lung😂

LUGN! ..stavas det...:mellow:

På 14 december 2018 at 14:14 MathiasL sa:

Jag använder hover eller IM-tafsar, klipper bort en bit av tafsänden och binder på en tafsring. I den knyter jag fast 10-15 cm tafs och har upphängaren på den. Det har för mig trasslat minst och blir det ändå trassel är det enkelt att klippa bort (förutom tafsringen) och göra om allt. 

I kallt vatten är det inte ovanligt att fisken, även stor, föredrar märlan före den stora flugan. Det har jag varit med om ett flertal gånger. 

Kast med upphängare är inget för maxkast utan man måste ta det lite lugnt. Annars finns det stor risk för trassel eller upphakad tafs som man måste reda ut. 

Flugor att rekommendera är märlimitationer, fantasiflugor som Klympen eller små fiskimitationer.

Lysande svar och tack för tips! Jag börja knyta i krokböjen och så blir det väl som du gör när jag märker att böjen inte funkar för mig. :P @Ismo och @Freak Nu fick jag lite att tänka på. Harren tal väl inte på magnumwobbler va? Isf får jag ju pierca mig "nånstans" så jag kan få fäste för fjäderring och trekrok. ;)

20 minutes ago hö&gös sa:

Lysande svar och tack för tips! Jag börja knyta i krokböjen och så blir det väl som du gör när jag märker att böjen inte funkar för mig.  @Ismo och @Freak Nu fick jag lite att tänka på. Harren tal väl inte på magnumwobbler va? Isf får jag ju pierca mig "nånstans" så jag kan få fäste för fjäderring och trekrok. 

Harren tar på allt!..fått en Harr som slukade en "Sunray" runt 12cm ..3.kroken satt djupt begravd. strupen. Då hade jag inte ens hunnit börja fiska!...skulle bara repa ut linan först.:blink:

• Like 1

Gôtt mos Ismo, då slipper man åka hem med fula namnet i sommar. Ontopic igen, måste lära mig kasta med vänster hand igen. Kunde det i mitt förra liv.

På 2018-12-14 at 18:42 Freak sa:

Blir lite nervös över fisket med dig och @hö&gös om du/ni ska springa omkring å vara naken

Sånt gör inget ..när en får sån här bra reklam.:)

https://flylordsmag.com/2018/12/21/flylords-presents-mosquitoes-mayflies-ep1/

6.43 in i videon..  men rätt mager stackare.

• Like 1
  • Thanks 1

3 hours ago Ismo sa:

Sånt gör inget ..när en får sån här bra reklam.:)

https://flylordsmag.com/2018/12/21/flylords-presents-mosquitoes-mayflies-ep1/

6.43 in i videon..  men rätt mager stackare.

Ok lite mager, men fin ändå! Herrn ordnar puppor åt oss hoppas jag? (Ber en stilla bön...) :rolleyes:

1 hour ago hö&gös sa:

Ok lite mager, men fin ändå! Herrn ordnar puppor åt oss hoppas jag? (Ber en stilla bön...) 

Ni borde få.. "gå!".. den långa vägen likt jag gjort engång.:)

• Like 1

På 2018-12-25 at 09:58 hö&gös sa:

Ibland kan man bli desperat. Här har vi Fygi on crack 🤪

CC5B4BF8-6D45-4B4C-9014-4A055927AA8C.jpeg

Redan desperat - säsongen har inte ens börjat !

Själv är jag mer frustrerad. Idag är det +6, vindstilla och sol.

Fyggin var bra. Lite utanför boxen tänkt... 😳

• Like 1

45 minutes ago julius sa:

Redan desperat - säsongen har inte ens börjat !

Själv är jag mer frustrerad. Idag är det +6, vindstilla och sol.

Fyggin var bra. Lite utanför boxen tänkt... 😳

Tackar! Det är felet med mig ;) ... jag gillar att fundera utanför lådan!

På 2018-12-16 at 13:36 hö&gös sa:

Gôtt mos Ismo, då slipper man åka hem med fula namnet i sommar. Ontopic igen, måste lära mig kasta med vänster hand igen. Kunde det i mitt förra liv.

Protes?

• Haha 1

På 2018-12-25 at 13:37 hö&gös sa:

Ok lite mager, men fin ändå! Herrn ordnar puppor åt oss hoppas jag? (Ber en stilla bön...) 

Beror på hur många ni blir!..dessutom hur dåligt vissa av er fiskar...hämta flugor fr. Buskage...gör jag ej mera.

49 minutes ago Ismo sa:

Beror på hur många ni blir!..dessutom hur dåligt vissa av er fiskar...hämta flugor fr. Buskage...gör jag ej mera.

Vi får bara plats två i min bil... så än så länge är vi två. Nä flugor i buskage blir det inget med? Flugor i trumpet från buske känner jag till annars... Har fö skaffat bra svettorant om fisket blir hårt...

image.jpeg

Just now hö&gös sa:

Vi får bara plats två i min bil... så än så länge är vi två. Nä flugor i buskage blir det inget med? Flugor i trumpet från buske känner jag till annars... Har fö skaffat bra svettorant om fisket blir hårt...

image.jpeg

"Flugor fr. Buske" ..anar vart det bär hän...

• Haha 1

7 hours ago hö&gös sa:

flugor i buskage blir det inget med? Flugor i trumpet från buske känner jag till annars...

Tenutex är kanske lösningen:ph34r: