Hoppa till innehåll

Vars skulle du helst vilja bo?


Line-speed

Recommended Posts

Jag måste nog säga att jag bor ganska perfekt.

Skulle det vara helt optimalt så skulle jag dock vilja ha en laxälv lite närmare. Och norska havet utanför knuten också. Men det går inte att bo i Norge om det ska vara optimalt pga jakten.

Så jag får vara nöjd här i Saxnäs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett hus vid havet i Bohuslän. Någon kilometer bort rinner det ut en älv och en kilometer åt andra hållet ligger en insjö med grov abborre. Utom hörhåll men inom gångavstånd ligger det en liten tågstation med pendelavstånd till Göteborg.

I bottenvåningen finns ett riktigt stort rum med 3-4 meters takhöjd, kupolformat, med glasvägg mot havet (och min brygga så jag har båtarna under uppsikt). I  rummet finns en öppen spis med några fåtöljer framför. På andra sidan rummet finns en köksdel med fönsterrutor vid arbetsbänken så man kan titta ut när man lagar mat.

I ett hörn står flugbindningsbordet samt ett pusselbord med bra punktbelysning  och i mitten av rummet ett pingisbord. 

På baksidan av detta stora rum ligger badrum och sovrum samt trappan upp till tornet där man kan sitta i mörkret och dricka whisky i höststormarna och se blixtarna lysa upp vågtopparna.

Har någon detta till salu för några hundra tusen går det bra att skicka PM.

Rickard.

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nära till internationell flygplats + tid och pengar till fiskeresor. Vintern till Los Roques, sen en tur till Bosnien på våren, sommarn till fjället alternativt Kola. På hösten en tur tillbaka till Bosnien. Kombinera fiskeresorna med min andra passion - opera, så får jag fullt upp.

Har lyckats att förverkliga i alla fall den första delen av mitt drömboende. Bor nära Kastrup och Sturup.

Redigerad med julius
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Ismo sa:

Önskar att alla borde få bo i en värld utan Krig,Mord,Svält & annat eländigt,,.det är en bra början för alla.

Så vackert att jag blir tårögd ! Så vackert att det lika väl kunde komma från en Miss Universum deltagare eller en 5-åring.

Undrar vad vi ska göra med alla krigsförbrytare, mördare och utsugare vi redan har i världen.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Ismo sa:

Ett religiöst samhälle! ..vore nog det bäst!....vem har sagt att döden är det bra?...någon? Död?...inte ett ord än...:mellow:

Religiöst samhälle i kirunatrakterna låter väldigt otäckt.... Säkert även andra håll av detta land.. 

Skulle nog va en av anledningarna att undvika ett flytta dit upp igen.  ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har ju bott i Dalarna med strömfisket på gångavstånd. Det var en stor glädje. 

Nu bor jag i Bohuslän en kilometer in på en grusväg med några minuter till närmsta båtramp och bra havsöringsfiske oavsett vart jag vänder mig. Fiskemässigt tycker jag båda områdena är fantastiskt bra och naturmässigt är det två otroligt vackra områden som båda har sin charm.

Det finns mängder av underbara platser oavsett var i Sverige man är och det enda jag känner mig någorlunda säker på är att jag inte vill bo i en stad, det är kul att åka in en sväng ibland men alltid lika skönt att komma hem igen.  

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bo å bo! Nog har det  blivit ett helt hysteriskt boende för den moderna människan, många tycks ju just inte göra annat än att bo och att jobba jobba för att bara kunna bo. Å jag har blivit äldre, å nog en trygghetsknarkare. Skulle "filmen" kunna backas så: Were ever i dry my waders is my home!

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Morgan said:

Bo å bo! Nog har det  blivit ett helt hysteriskt boende för den moderna människan, många tycks ju just inte göra annat än att bo och att jobba jobba för att bara kunna bo. Å jag har blivit äldre, å nog en trygghetsknarkare. Skulle "filmen" kunna backas så: Were ever i dry my waders is my home!

Med tanke på hur det är runt om i världen så är det ju egentligen en ren lyx att ens ha fritid - och pengar till t.ex fiskeutrustning!
Men visst är det så att vi som bor i ett lyckligt lottat land i det stora hela, på något vis hetsar om att ha en onödigt stor dyr bostad bara för att. När vi istället skulle kunna nytja pengar och tid på något som är viktigt för en själv.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Håller med dig Ixoye! Montana!! Love it! Eller kanske Jackson i Idaho eller kanske helst Fernie i BC, Kanada då Kanada enligt min mening känns mer likt Sverige på många vis.. En aning mer orört också än uppe i USA:s nordvästra del men visst är Montana i topp tre!! Mådde seriöst dåligt när jag satt på flygplatsen i Bozeman för ett par år sedan och skulle hem haha ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Som Fly Fellow skriver, Fernie B.C är ett bra alternativ. Fiske och skidåkning i världsklass, har bara provat fisket, men flera kompisar har även åkt skidor där. Queenstown NZ är också ett trevligt samhälle med många möjligheter i omgivningarna och i Montana finns det många fina ställen. När det gäller större städer så är nog Vancouver B.C svårslaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...