Hoppa till innehåll

Tunnaste fluglinan


kylia

Recommended Posts

Ja, vilken flytande DT-lina har den tunnaste diametern?

Ställer samma fråga om Longbellylinor.

 

Har sedan länge tyckt att diametern på linan är viktigare än flytförmågan. Den tar mindre vind och är lättare att menda, lättare att styra i vattnet, tar mindre plats på rullen osv.

Hade på åttiotalet Masterline Revolution som favoritlina och har inte hittat något som motsvarar. Kör numera mest med Barrio 125 eller 90, men tänkte skaffa en DT 4 F för finliret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns några tunnare linor - inte många. Sylk och artic silver har nämnts.

Jag kan bidra med några till, snowbee tisseldown och sunray linor. Tycker som du, att sk micro diameter linor är bra. Speciellt till torrfluga. Bättre och längre dragfritt flyt.

Redigerad med julius
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Kan inte se hur lång klump Arctic Silver har. Gillar inte att fiska med korta klumpar, så det vore intressant om någon kan kommentera detta.

När det gäller spetsar på tunna linor, så tycker jag att de för det mesta flyter tack vare ytspänningen, men när de blir lite slitna brukar jag också smörj med linfett, typ Mucilin (heter det så? Har haft samma burk i typ 20 år...)

Enda nackdelen med tunna linor tycker jag är att de trasslar lite lättare när det gäller löslina.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...