Hoppa till innehåll

Efterslag i toppen - äldre grafit - tips & råd


Troutman

Recommended Posts

Passade på att lufta ett spö med några år på nacken vid dagens fiske. Har precis börjat pröva mig fram till rätt lina för spöt.

Det är ett tvådelat Sage GFL 790, ca 1981 om jag inte minns fel (innan RP och RPL alltså). Mid flex och inte särskilt (alls) snabbt med dagens mått. Downlock och cigarrgrepp.

Av fiskeskäl, men också för att linvikten ligger lite över AFTM #7 vilket rekommenderades i spökatalogen när det begav sig, prövade jag en tung WF5 lina med hyfsat kort klump.

Spöt laddar fint och känns trevligt att kasta, men alla försök att öka linhastigheten (drag) eller skjuta (läs släppa ut lite löslina) straffar sig med ett distinkt efterslag i toppen. Alltså inga fortsatta vibrationer/oscilleringar utan bara  ett enda ordentligt efterslag som var konsekvent där varje gång jag gjorde ett distinkt stopp i framkastet. 

Jag har redan kommit fram till att jag behöver tänka lite på min kastteknik (som redan är rätt så lugn), men tror och hoppas att detta mest är en disharmoni i utrustningen.

-Rullen var uppenbarligen för lätt för spöt då det var topptungt under dagens pass - kan detta inverka till efterslag?

-Spontant vill jag gå ner i linklass/vikt men när jag googlat på tip bounce verkar det allmänna rådet vara det motsatta!?

-Funderar på om den branta taperingen mellan klump och skjutlina skapar vibrationer i den rätt känsliga toppdelen?

Vad tror ni - tyngre rulle och en lätt DT6? Tyngre lina? Valium i flugasken? Läsa alla inlägg i kastarean?

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago hö&gös sa:

Halloj Troutman! Jag kör med min gamla fina RPL 796 på kusten fortfarande. Den vill ha 18 grams klump. Det borde funka på din fiskpinne också? Svänger du förbi södra halland är du välkommen att testa ett par linor. 

RPL har lite mer reserve power, har ingen sådan för tillfället men har erfarenhet av #4,5,6. GFL (Graphite I) är en klart softare pinne men jag tar detta som en röst för att pröva tyngre lina!  Kör 15grams klump på min RPL+ 796 som du kanske såg på bilder (hade två spön med på turen igår), gillar spöt med den linvikten men kanske prövar lite tyngre på nästa lina.

Lyckas jag svänga förbi södra Halland utan hela familjen i släptåg skall jag definitivt höra av mig - men då plockar jag nog med en kustkombo som levererar lite stilsäkrare! ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago hö&gös sa:

Mitt är känsligt för aggressiva dubbedrag btw. Måste vara nätt på handen. Bäst blir det för mig om jag kastar Göran Andersson-style, främre stopp, bakre stopp, upphämtning itererat.

 

10 hours ago julius sa:

Känner till en metod. Kanske du redan har provat.

Det är att lätta på greppet runt handtaget precis efter stoppen. Helst både vid bakre stopp och främre stopp. Vid fiske använder jag sloppy handen bara vid främre stoppet.

 

7 hours ago Ismo sa:

Ändra i tekniken!...Kan en kasta ....så kan en... lite fibblande med div. spön. ba!

Bra tips! Skall följa Ismos råd att följa era råd... Det gick faktiskt att få kast utan efterslag när jag var just nätt på handen, vääldigt avslappnad och inte ökade linhastigheten med drag, men då fick jag mata ut lina lite i taget i luftkasten och bära/lägga hela linan. Sloppy efter stoppen, långsammare kast och långsammare drag får jag prova. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Wickhams fancy sa:

Min personliga uppfattning är att grafit/kolspön åldras. Ett visst mått av utmattning i både fibrer och lim är min gissning. Till skillnad från bambu.  Nu får jag väl på näsan, men vad tror ni andra?

Säger inte emot dig, men det är bra spänst i spöt, saknar inte kraft och det flexar nog inte mer än vad som är grundtanken med taperingen. Känns liksom inte ”trött” på nåt sätt, efterslaget är inte ”sladdrigt” och spöt dämpar ut det direkt. Det blir bara ett enda markant efterslag, konstant vid varje kast, min känsla är att det handlar om hur linvikten/energin i linan påverkar toppen när jag släpper ut/skjuter lina. En bättre kastare kanske redan listat ut vad som är fel, förstått hur man kompenserar och anpassat kastningen. Eftersom jag som mest är medioker hoppas jag på att jag får lite hjälp att kompensera genom att mixtra med lina och rulle också.

(Jag fiskar ju och kastar en del bambu också, så jag tror inte att det är ovana vid en långsammare och djupare aktion)

Du tror inte det kan vara en del av problemet att spöt var topptungt när jag kastade det? Tänker att du kanske har större erfarenhet av att väga av spön än de flesta grafitfiskare...

Limproblem är bambu inte förskonat från. Inte dina, men jag har två Heddon som hävdar motsatsen ? (fast jag vet ju att det är ytskiktet som varit det bristande grundproblemet)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Balansera upp spö/rulle/lina inkl backing som jag alltid gör för att få en som jag skrev " balans". Om den balansen inte infinner sig i hanteringen av spö och lina så har du ju i alla fall gjort vad du kan för att just få ut det du vill av kastet. Sen är det nog upp till materialet i klingan om allt ska fungera. Som sagt: Den här branschen är ju full av gamla traditioner som väl alla vet. När spön konstruerades för ca 40 år sedan så hade tillverkarna förmodligen inte den kunskapen om efterslag som de har idag. Och framförallt inte det material som finns idag för att kunna konstruera kortslagiga flugspön.

Redigerad med kaxeshusse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har en hyfsat kort klump.

Hur mycket skjutlina har du utanför toppöglan när du har bra belastning i klingan?

Jag skulle nog tänka mig en längre klump, om det är en WF5a du vill ha, alt. gå upp i linvikt.

Ett par meter skjutlina utanför toppöglan under fram o bakkast kan säkert bidra till problemet. Det är ju trots allt en 7a.

Man brukar säga att 2 meter fluglina motsvarar en linklass.

Prova lite olika alternativ, och skriv å berätta.

Följer....?

 

Redigerad med osdmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Troutman sa:

RPL har lite mer reserve power, har ingen sådan för tillfället men har erfarenhet av #4,5,6. GFL (Graphite I) är en klart softare pinne men jag tar detta som en röst för att pröva tyngre lina!  Kör 15grams klump på min RPL+ 796 som du kanske såg på bilder (hade två spön med på turen igår), gillar spöt med den linvikten men kanske prövar lite tyngre på nästa lina.

Lyckas jag svänga förbi södra Halland utan hela familjen i släptåg skall jag definitivt höra av mig - men då plockar jag nog med en kustkombo som levererar lite stilsäkrare! ?

Herrn är välkommen! Lycka till med RPL+en! ☺️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago xps sa:

Har du provat ett dt-lina för att se om det gör någon skillnad? Inte för att det skulle vara lösningen men för att se vad som händer.

Nej, inte än. Skall prova både tyngre rulle och DT till att börja med tänkte jag. Har intuitivt fått för mig att det kan funka, men är bortrest på jobb för tillfället så det får vänta lite. Behöver till att börja med klura ut vilken vikt spöt balanserar med och flytta runt lite linor. Och kolla upp vad de väger. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-07 at 02:13 osdmike sa:

Du skriver att du har en hyfsat kort klump.

Hur mycket skjutlina har du utanför toppöglan när du har bra belastning i klingan?

Jag skulle nog tänka mig en längre klump, om det är en WF5a du vill ha, alt. gå upp i linvikt.

Ett par meter skjutlina utanför toppöglan under fram o bakkast kan säkert bidra till problemet. Det är ju trots allt en 7a.

Man brukar säga att 2 meter fluglina motsvarar en linklass.

Prova lite olika alternativ, och skriv å berätta.

Följer....?

 

Kollade upp klumplängden, den var på 11 m drygt så den var inte sådär jättekort! ? Men taperingen är framtung. Enligt AFTMA en klass 7, så att den är såld som en WF5 är ju rätt ointressant. Spöt laddade bra utan hela klumpen utanför spötoppen, men jag tänkte aldrig på att hålla koll på hur mycket, och det kändes inte som spöt ”knäade” under belastningen vid något tillfälle heller.

Skall definitivt prova en längre klump, helst en DT, tror att jag har nån i ungefär rätt vikt, men har annars longbelly linor i både klass 6 och 7.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att prova vilken klumplängd man trivs med, därefter kolla att vikten på klumpen lirar ihop med spöt.

AFTM klassningen utgår man ju från de första 9,14 metrarna, och ofta är ju klumparna betydligt längre, så det bästa är att plocka fram vågen och väga det som ska  vara utanför toppöglan.

Beroende på vilket fiske man bedriver så kan man ibland vilja ha en kort klump, ibland lång.

Men har du provat dig fram och kommit fram till vad spöt gillar för vikt, så spelar längden på klumpen inte så stor roll.

Men en kort, lätt klump och ett par meter skjutlina utanför toppöglan, kan jag tänka mig blir lite fladder i toppen.

Kommer ihåg när man provade sig fram med Loop's Custom linor.

Har för mig att klumparna var runt 13 meter, sedan kapade man ner dem så de passade spöt och skarvade ihop med skjutlinan. Provade på mitt klass 4 spö innan jag kapade ner linan. Lyckades få till ett 37 meterskast.

Men vid praktiskt fiske passade 11 metersklump mycket bättre, och så fick det bli.

Skarvade även ihop en "kort" klump till 4:an, ca.7 meter, men då fick jag utgå från en #6 lina som sedan kapades ner. Då stämde det bra.

Kul att prova sig fram. Ibland blir det bra, ibland blir det sämre.??

 

 

 

Redigerad med osdmike
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spenderade 45 min på en frusen åker med spöt idag. Använde en drygt 2oz tyngre rulle och en lättare och mindre brant taperad lina. Tyvärr vet jag inte vad linan är, vad den väger, eller hur lång klumpen är, men det är en WF-F runt klass 6-7. Spöt balanserade fint längst fram på korken med lite grann av baktaperingen på klumpen innanför spötoppen. Kan förmodligen ha en ytterligare lite tyngre rulle, men har inga som inte har orimligt stor diameter i förhållande till spöhandtaget.

Efter lite prövande har jag kommit fram till att det sannolikt är rotation/sen rotation som varit huvudproblemet. Spöt flexar rätt ordentligt efter RSP och om man även lägger till sen rotation (som jag brukar ha när jag kastar) så blir det för mycket (missriktad) energi längst ut i toppen under kaströrelsen. En för lätt rulle och för tung/brant taperad lina förvärrade förmodligen detta. Det var lite knepigt att prova sig fram till vad som funkade men när kastningen gick hyfsat bra såg receptet ut så här:

- Långsam lång kaströrelse

- Avslappnat grepp i ändlägen

- Ingen eller lite (sen) rotation

- Dubbeldrag för att öka linhastigheten

- Bättre balanserat spö och mer jämnt fördelad vikt i linan/klumpen

Efterslaget är helt borta när jag får till det och jag kunde dessutom få till fina linbågar, skjuta en mindre mängd lina och få rätt så bra precision. 

Kasttekniken är dock rätt långt ifrån min inövade/naturliga stroke (timingen i dubbeldraget bla) så det blev en hel del pajaskast med dålig tracking och tailing loops också, men det var mer kul än frustrerande. Tror att jag kan lära mig att bli en bättre kastare med detta spö. 

Däremot så känns det inte som jag kommer att använda spöt riktigt som jag hade planerat. Jämfört med andra klass 6-7 som jag har/haft känns GFL som ett finsmakarspö och mer ett alternativ vid fiske som jag normalt bedriver med klass 4/5.

Redigerad med Troutman
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...