Hoppa till innehåll

char fiske råd


Skog

Recommended Posts

Hi

Tyvärr, jag kan inte svenska. I hope you will forgive me writing in English.

I would like to try and catch char (röding) in the mountain lakes of north of Sweden and was hoping someone could give me some advice please. By north I was thinking about flying to Kiruna and then renting a car.

I am travelling on my own so the cost of hiring a helicopter is too expensive and anywhere I fish needs to be close enough to walk to. I don’t mean lakes next to the road though. I am used to walking and camping in the Scottish mountains where there are no roads – 10 to 15km a day with 20kg pack. Your mountain areas will be more extreme so 10km a day to be safe. Happy to walk for two days to get to a good area.

I have looked at the natureit.se website (very good that I can buy a permit online) and links about char fishing. Many of the lakes seem to be 500m to 900m altitude so my main question is when is the best month – my dream is to catch char using dry fly. End of June is a good time for me to travel but from what I read this may be too early for the mountains – is it better to wait until July or even August?

For where to try, I am just looking for general advice (the internet is not the place to mention specific lakes) such as a big area or region with lots of lakes that I can explore and, if I’m lucky, I can find one with char feeding on the surface.  In Scotland I like to set up camp in an area with many lochs nearby to explore – the exploring to find where the nice fish are is part of the adventure!

If anyone can give me some advice, I would be very grateful.

Tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Can’t give that much advise.

but I know you don’t need to rent a chopper by yourself.

just tell them you are by yourself. And they will take you out with some other group

and drop you off somewhere we’re you can fish for char.

that will not be a big problem and it’s not expensive at all.

 

we flew with articheli last summer

4 person, and we flew problebly max distance for a cost around 2500:- Swedish.

its about same price or actually cheaper than renting a car for a week.

 

plus that you can have base camp with lots of lakes and rivers on the mountains.

 

guess some other members on this forum have some other uses senders or tips for you.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
54 minutes ago, jaxy said:

Hi! I know some places in kiruna/gällivare/jokkmokk where there is arctic char close to public roads. Pm me if you are intrested. 

Dom flesta är nog intresserad av var fisket är.

I ett gammalt inlägg hypade du Tjirtjamströmmarna, populärt på 70-80 tal men i dag som Råstojaure ett föredetta fiskeparadis som är utfiskat med nät.

Så enkel rak fråga, antar att du har ensamrätt till sjöarna, förmodligen Samiska undantagsvatten, vilka är dessa vatten? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var en sväng till circcam nyligt, och inte skulle jag direkt kalla det utfiskat. Kalasbra harrfiske fortfarande. Bra storlek trots 30+ grader i tre dagar. Även fin öring fångades. :) Dock många harrar som är slitna i munnen. 

Det enda stället jag sett att det nätas på efter kaitumälven senaste åren är i Liedikselet.. möjligtvis att nån nätar sik i kaitum/killinge. 

Ett enkelt rakt svar: testa åk dit igen i slutet av augusti/början september, då får du vara där i lugn och ro, otroligt vackert där då, mindre mygg och fisket är otroligt bra! ?

Sen om du efter det tycker Circcam är ett såkallat: "föredetta fiskeparadis" Då kanske jag måste fara efter Nikkavägen å testa fiska i Kalixälven lite mer. ;)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, jaxy said:

Jag var en sväng till circcam nyligt, och inte skulle jag direkt kalla det utfiskat. Kalasbra harrfiske fortfarande. Bra storlek trots 30+ grader i tre dagar. Även fin öring fångades. :) Dock många harrar som är slitna i munnen. 

Det enda stället jag sett att det nätas på efter kaitumälven senaste åren är i Liedikselet.. möjligtvis att nån nätar sik i kaitum/killinge. 

Ett enkelt rakt svar: testa åk dit igen i slutet av augusti/början september, då får du vara där i lugn och ro, otroligt vackert där då, mindre mygg och fisket är otroligt bra! ?

Sen om du efter det tycker Circcam är ett såkallat: "föredetta fiskeparadis" Då kanske jag måste fara efter Nikkavägen å testa fiska i Kalixälven lite mer. ;)

 

 

Har aldrig hört talas om circcam....vars ligger de...  Är de typ som Atlantis? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Line-speed sa:

Har aldrig hört talas om circcam....vars ligger de...  Är de typ som Atlantis? 

Det ligger mellan nedre och mellersta kaitumjaure, Det är ett parti med forsar i en 3mil långt sjösystem. En del folk brukar ibland prata om att dem varit i Tjuonajokk, även om dem i själva verket fiskat i Circcam forsarna. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...