Hoppa till innehåll

Stativ från Photax, erfarenheter?


Bigsalmon

Recommended Posts

Rekomenderar Italienska manfrotto om du vill ha långlivad kvalite till ett rimligt pris.
Serien element är tillverkad i Asien men allt annat är made in Italy.

Nya 190 serien i kolfiber är grymt bra med betydligt högre maxhöjd mot tidigare. Mitt nya fjällstativ sen ett par år.

Den gamla klyschan, man får vad man betalar för gäller! Vill du bara ställa upp kameran i dagsljus utan större vindproblem så duger det mesta.

Bra priser här https://www.foto-erhardt.de/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Det här var tänkt som "fjällstativ" och eftersom det inte kommer användas så mycket tyckte jag prisbilden var intressant.

Annars använder jag ett Manfrotto 055 med Monoball sedan minst 20-25 år tillbaka. Så ja, man får vad man betalar för. Det stativet väger väl ungefär som resten av packningen ihop...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade gärna testat ett Leofoto (bra kolfiber + RRS kopierad design) efter hur de presterar i tester som mäter. Klart bäst prestanda per krona just nu - https://thecentercolumn.com/rankings/travel-tripod-rankings/

Finns på ebay, de skickar via filial i EU så ingen tull. Liknande modeller som ovan ligger inte alltför långt ifrån tusenlappen och känns som ett säkrare kort. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

46 minutes ago Andreas89 sa:

Hade gärna testat ett Leofoto (bra kolfiber + RRS kopierad design) efter hur de presterar i tester som mäter. Klart bäst prestanda per krona just nu - https://thecentercolumn.com/rankings/travel-tripod-rankings/

Finns på ebay, de skickar via filial i EU så ingen tull. Liknande modeller som ovan ligger inte alltför långt ifrån tusenlappen och känns som ett säkrare kort. 

Intressant! Är det nån speciell modell du spanat in? Den lättaste väger bara 1,5 lbs = under 7 hg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Intressant sida det där vid närmare koll. Att det finns folk som tar sig tid till sånt är beundransvärt.

Finnes en hel hoper med asiatiska märken med liknande utförande men av skiftande kvalite.
Mycket kommer säkert ifrån samma fabriker. Men finns där bra alternativ väljer då jag bort Kineserna, en kommunistisk diktatur.

Har 4st manfrotto 055, två i alu och två i kolfiber. Gitzo är tyvärr numera ett statusmärke mera än bara kvalitet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...