Jump to content

Krokögats utformning torrflugor

Recommended Posts

Har tänkt på samma sak. Även jag använder endast nedåtböjd/rak kroköga. Kan tänka mig att om man använder fronthacklade flugor och uppåtböjt öga att möjligtvis en liten del av tafsen närmast flugan inte lägger sig på ytan? 

Mig veterligen så vara tanken med den uppböjda öglan att tafsen skulle hjälpa till att hålla Torrflugan bättre i  uppställning...när en väl rör på flugan...så skall den inte dras ned lika lätt(minns bilder av det i gamla böcker). Å dom flesta vill ha tafsen neddränkt numer:D

Annat material numer oxå..själv gillar jag raka öglor, tycker flugorna-Våt/Streamers "simmar bättre"..inte lika känsliga om knuten sitter lite snett...OM en inte kör med ögle.knut.

Kan det vara så att fisken ser tafsen lättare med uppåtböjd ögla kontra nedåtböjd. Läste att många tycker att rakt öga krokar bättre, framförallt när det gäller små flugor. 

I teorin ska väl nedåtböjt öga ge bättre krokningsegenskaper pga hur kraften i mothugget påverkar spetsens inträngning. Detta förutsatt att kroken är tillräckligt stor så att inte krokgapet påverkas negativt. Förr använde man Turleknut i stor utsträckning. Den förutsätter uppåtböjt eller nedåtböjt öga. Somliga påstår att en våtfluga bunden med uppåtböjt öga 'simmar' onaturligt. När jag började med sådant här tok fick jag veta att ue var för torrflugor och de för våtflugor. Nu är det så illa att man själv måste bestämma vilka krokar man föredrar. Den amerikanske flugfiskaren Vernon Hidy, som skapade begreppet flymf för att beskriva övergången mellan nymf och fly, övergick i stor utsträckning till att binda sina flymfer på Mustad 94842, alltså ue, som ju skulle vara till för torrflugor.

Rakt öga liknar ju mer hur det var förr, innan man hade något öga alls. Då band man fast guten mot krokskaftet, snelled, och de fångade ju en och annan fisk då också.

Allt kan vara rätt och allt kan vara fel, eller tvärtom.

Hur var frågan?

Vass krok är nog viktigast, hur den än annars ser ut.

14 minutes ago Martinrutger sa:

Ska börja binda själv nu i vinter. Har skaffat lite av det mesta, bland annat krok. Fråga till någon som vet mer än jag:

Till vilka flugor, eller till vilka flugtyper, använder man krok med uppåtböjda öglor?

Mig veterligen så var det till renodlade Torrflugor....men Hackel i fronten..som bär upp flugan...Inga Klinkhammers här int. Daggsländor då!

Dagens binder en annorlunda,..i mitt tycke BÄTTRE! ..ligger lågt/lägre med kroppen. Finns väl inge som vill stå på tårna?

2 minutes ago xps sa:

I teorin ska väl nedåtböjt öga ge bättre krokningsegenskaper pga hur kraften i mothugget påverkar spetsens inträngning. Detta förutsatt att kroken är tillräckligt stor så att inte krokgapet påverkas negativt. Förr använde man Turleknut i stor utsträckning. Den förutsätter uppåtböjt eller nedåtböjt öga. Somliga påstår att en våtfluga bunden med uppåtböjt öga 'simmar' onaturligt. När jag började med sådant här tok fick jag veta att ue var för torrflugor och de för våtflugor. Nu är det så illa att man själv måste bestämma vilka krokar man föredrar. Den amerikanske flugfiskaren Vernon Hidy, som skapade begreppet flymf för att beskriva övergången mellan nymf och fly, övergick i stor utsträckning till att binda sina flymfer på Mustad 94842, alltså ue, som ju skulle vara till för torrflugor.

Rakt öga liknar ju mer hur det var förr, innan man hade något öga alls. Då band man fast guten mot krokskaftet, snelled, och de fångade ju en och annan fisk då också.

Allt kan vara rätt och allt kan vara fel, eller tvärtom.

Hur var frågan?

Vass krok är nog viktigast, hur den än annars ser ut.

Att få fisken att HUGGA! ..är nog det viktigaste:lol: ..annars hjälper varken det ena lr. det andra.

• Like 1