Hoppa till innehåll

Fenwick Iron Feather


Kolborydaren

Recommended Posts

Vad jag vet så fick ABU agenturen och resten är historia. Man förknippar nog inte ABU och flugfiske i första hand. De satsar ju mest på haspel och spinnfiske. Men som Big Salmon säger så var det deras bästa spön. Mycket välbyggda. Med en bättre marknadsföring så hade nog Fenwick varit större. Garanterat bra spö. Det är ju en mycket användbar längd kontra linvikt så tippset är att använda det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ekar det redan sagda. Fina spön som är välbyggda, påkostade och med bra egenskaper men motsägelsefullt nog antagligen ingen raket på begagnatmarknaden. Antagligen för att märket utvecklats mot spinnspön (och få nya flugfiskare känner till det) plus allmän marknadsföringshype, the latest is the greatest. 

Mitt första bättre kustspö, som jag efterklokt ångrar att jag sålde, var en tvådelad niofots sjua Ironfeather. Antagligen varianten innan då den hade brunröd klinga. Djup och kraftfull aktion minns jag det som :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft flera olika Fenwick bl.a. det du har, fast en sexa. Jättetrevliga välbyggda spön. Då jag bor en  mil från ABU så har jag handlat dem på deras fabriksförsäljningsshop. Där kunde man göra riktigt goda affärer då o då...förr.

Ironfether har inget högt andrahandsvärde , vilket till stor del beror på det Kaxeshusse säger...marknadsföring av Fenwick.

Jag tycker inte Ironfether är rätt klassade, vilket var anledningen till att jag sålde mitt.

Techna AV håller jag högre än Ironfether och jag förstår fortfarande inte varför jag sålde mitt :(

Jag hade behållt det och fiskat med det...alternativt bytt det mot något du behöver, då de som säljs inte går så högt upp i pris.

Ps något du vill byta mot, behöver? ;)

 

 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Christian1971 sa:

Hej

Har haft flera olika Fenwick bl.a. det du har fast en sexa. Jättetrevliga välbyggda spön. Då jag bor en  mil från ABU så har jag handlat dem på deras fabriksförsäljningsshop. Där kunde man göra riktigt goda affärer då o då...förr.

Ironfether har inget högt andrahandsvärde , vilket till stor del beror på det Kaxeshusse säger...marknadsföring av Fenwick.

Jag tycker det inte heller är rätt klassade. 

Techna AV håller jag högre än Ironfether och jag förstår fortfarande inte varför jag sålde mitt :(

Jag hade behållt det och fiskat med det...alternativt bytt det mot något du behöver, då de som säljs inte går så högt upp i pris.

Ps något du vill byta mot, behöver? ;)

 

 

Behöver!! Det finns det la jämt, fattas ett Gäddflugspö i samlingen. Jag har även ett Loop 15’ till övers. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Synd med Fenwick egentligen, de var ju en ledande spötillverkare en gång i tiden. De hade bra glasfiberspön, var en av de första med kolfiber och även Boron. Men jag tror att de gick i konkurs och sedan blev det uppköp och det gick nedåt. Don Green var ledde väl utvecklingen av Fenwick, men han slutade och startade Sage istället och Sage är ju sedan många år i princip ledande.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Christian1971 sa:

Hej

Har haft flera olika Fenwick bl.a. det du har, fast en sexa. Jättetrevliga välbyggda spön. Då jag bor en  mil från ABU så har jag handlat dem på deras fabriksförsäljningsshop. Där kunde man göra riktigt goda affärer då o då...förr.

Ironfether har inget högt andrahandsvärde , vilket till stor del beror på det Kaxeshusse säger...marknadsföring av Fenwick.

Jag tycker inte Ironfether är rätt klassade, vilket var anledningen till att jag sålde mitt.

Techna AV håller jag högre än Ironfether och jag förstår fortfarande inte varför jag sålde mitt :(

Jag hade behållt det och fiskat med det...alternativt bytt det mot något du behöver, då de som säljs inte går så högt upp i pris.

Ps något du vill byta mot, behöver?

 

 

Techna AV var väl toppserien som kom efter Ironfeather? Jag var väldigt nära att köpa ett fyrdelat 9' #5, men valde i stället det mer kända/säkra Loomis GLX.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Bigsalmon sa:

Techna AV var väl toppserien som kom efter Ironfeather? Jag var väldigt nära att köpa ett fyrdelat 9' #5, men valde i stället det mer kända/säkra Loomis GLX.

Ja Techna AV är nog deras flaggskepp. Går att finna då och då till vädigt bra priser. 

Har hört, vet inte om det är sant men ett Sameo spö gjordes på samma klinga som Techna AV.

Tappade namnet nu, på utvecklaren, jobbarde för ABU och tog fram spö åt Sameo....någon som vet hans namn? Var det Jensen?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Christian1971 sa:

Ja Techna AV är nog deras flaggskepp. Går att finna då och då till vädigt bra priser. 

Har hört, vet inte om det är sant men ett Sameo spö gjordes på samma klinga som Techna AV.

Tappade namnet nu, på utvecklaren, jobbarde för ABU och tog fram spö åt Sameo....någon som vet hans namn? Var det Jensen?

 

Gunnar Rask Nielsen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...