Hoppa till innehåll

TSD Argentum


Westie

Recommended Posts

Vintermånaderna ägnas åt utrustningspill, flugbindning, längtan och funderingar.. :)

Fiskar på västkusten och har ett Guideline RSI #6. Det spöt är snabbt och kanon när det blåser 6-10m/s och jag gillar verkligen hur snabbt det återhämtar sig, men överlag tycker jag nog det är lite väl styvt och toppigt. Skulle gärna ha lite lugnare tempo och lite djupare aktion, lite mer känsla snarare än power tänker jag. Varje gång jag växlar från det till min femma eller åtta som båda är Medium fast så tycker jag kastandet blir mer behagligt.

Funderade tidigare på TSD Argentum och nu läste jag igen beskrivningen av det spöts aktion och egenskaper.

 

Klingan är byggd och utvecklad med den senaste teknologin, Helia Core Process, vilket ger oss en mycket lätt och stark klinga. Kolfiber i riktigt hög modulus, hela 40 tons, ger oss en fjäderlätt klinga med riktiga kraftresurser.

Till skillnad från mitt första TSD Impact är detta ett lite ”snällare” spö. Aktionen är djupare och dessutom är styvheten nerdragen en del för att ge er ett mer allroundspö. Klingan är väldigt lätt och spänstig, känslan är som ett silkesklätt kraftpaket. 

Teknisk information
Längd – 9´0″
Linklass – #6
Delar – 4
Vikt – 98 gram
Tempo – Medium Fast
Aktionskurva – Tip Curve

http://tellis-flugfiske.se/product/tsd-argentum-9-6/

 

Det låter ganska klockrent. Föruto Tip curve kanske, som jag inte får ihop med djup aktion..?

Någon som har erfarenheter av spöt? 

Redigerad med Westie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har både Argentum och Aurum i klassen under.
Nu är inte jag fiskat i supermånga år men jag har hunnit testa en hel del spön och de två är det bästa jag nånsin haft i min hand! 

Jag tycker att det har kraft samtidigt som det är följsamt och berättar precis hur jag ska kasta. Köpte först femman (Aurum) begagnat här på lite chans efter att läst om det och insett att jag ska ha ett mediumsnabbt spö (finns många såklart men nåt sa mig att vi skulle passa ihop) och det visade sig vara helt rätt! 
Eftersom sexan har samma egenskaper köpte jag det i höstas och det är också fantastiskt! Jag kan nog inte beskriva det i korrekta termer kanske men jag håller med beskrivningen ovan och det finns mer att läsa om Aurum som har samma aktion bara en klass lättare. Hur som helst så blir jag glad varenda gång jag får kasta med dem.

Ser ut som att du bor i Göteborg så då borde det gå att hitta nåt att testkasta om du är osäker. Tellis håller ju till där i krokarna.
Har du vägarna förbi Stockholm får du testkasta här om du vill :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tellis kör ju sin havsöring-minimässa nu på lördag, ute på Säve Flygplats. Det vore väl en smart idé att åka dit - han har garanterat en bibba av sina spön med sig och det finns säkert tillfälle till provkastning.

Sök på "Havsöringens Dag" på ansiktsboken så hittar du all info. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...