Jump to content
Sign in to follow this  
laxander

Bästa Full Wells kvalitet?

Recommended Posts

Ska renovera mitt G.Loomis GLX 9'6 #8 då det billiga rullfästet i graphite/aluminium börjat ge sig.

Det nya rullfästet blir ett struble U-15 och nu söker jag med ljus å lykta efter en leverantör som har färdiga Full Wells handtag i riktigt fin kvalite. Någon som kan tipsa vart jag kan vända mig, alternativt om någon på forumet som kanske har ett liggandes? 

REC har skaplig kvalitet. Dock har de lite udda form på sin FW.

Flyfishing Masters har flera olika som ser fina ut, men de har jag inte testat.

Du kan ju låta någon duktig spöbyggare svarva ett åt dig. Då kan du få det precis som originalet. Hör t.ex. med Christian på Fine Tackle. Han har garanterat den finaste korken som går att få tag på.

https://www.etsy.com/se-en/listing/640945369/slim-7-full-wells-premium-cork-grip-for?ref=shop_home_active_9&crt=1

Kanske bra? En del säger att det inte finns förstklassig kork längre, andra att det är en prisfråga. Men vem betalar 50 kr per korkring? Inte ens Christian 😉 . Kanske den som bygger ett splicanespö i 25.000 kr klassen.

Edited by magnolia

12 hours ago Bigsalmon sa:

Du kan ju låta någon duktig spöbyggare svarva ett åt dig. Då kan du få det precis som originalet. Hör t.ex. med Christian på Fine Tackle. Han har garanterat den finaste korken som går att få tag på.

Tack för tipset! Har mailat Christian via Instagram, får se när han svarar :)

Tvivlar på att det finns färdiga handtag i riktigt fin kvalitet, alla är spacklade så ser åtminstonde fina ut nya, blir nog att svarva själv eller be någon annan göra ett till dig, skulle tro materialet landar runt 500kr+ för ett fint ospacklat hantag,,

Har köpt kanonfin kork av tjkonsulting, hör om han har kork av högsta kvalitet på lager..

Det är vanligt att man (som spöbyggare) köper kork direkt från Portugal. Köper man 100 ringar av flor-kvalitet så är kanske hälften riktigt bra. 

Det finns ingen certifiering av kork , så det är fullt möjligt att man blir lurad då den "fina, dyra" korken var undermålig. 

Köper du från samma säljare som levererade fin kork, kan den vid nästa köptillfälle visa sig vara klart sämre.

Ingen lätt bransch vill jag säga. 🤨

Tittar man tex på HiLevels utbud verkar ju till och med dessa fina av bilderna att bedöma.. Är ju surt om man köper en dyrare variant och får hem ett spacklat handtag :(

Hej,

flyfishingmaster har fin kvalite på deras färdiga handtag. Om du vill forma ditt eget handtag så har TJKonsulting fina korkringar.

/Johan 

Lite fördjupning. Vill man tillverka det "perfekta" handtaget så bör man planera genom att kolla var varje ring har sina brister (jo, det finns knappast perfekt kork). Man ser helt enkelt till att det som är mindre bra antingen kommer att slipas bort eller hamna inne i handtaget och därför inte kommer att synas. Det säger sig självt  att det här tar tid och jag tror knappast att de som säljer färdiga handtag tar sig den tiden.  

https://www.goldenwitch.com/product/natural-cork-rings/

Färdiga handtag är ett lotteri men så är det ju när man svarvar egna också,ofta när man svarvat ner så man tycker formen är ok så dyker det upp nån otrevlig por som stör och har man lagt flera hundra bara på korkringar så är det ju inte så jättekul.

Riktigt bra ringar är som Magnolia skriver oförskämt dyra och ett handtag gjort med tunna tämligen porfria ringar i bästa floorkvalitet kan kosta som ett ordinärt dussinspö bara i materialkostnad.

De flesta färdiga handtag som säljs är spacklade och är i min värld inget roligt alternativ om man snackar premium,Flyfishingmasters har faktiskt fina ospacklade till vettiga pengar.

Eftersom jag inte gillar spackel så svarvar som sagt det mesta själv men har köpt ett par där på ffm och de är nog faktiskt de bästa köpehandtagen jag sett.//Bosse

Tackar för tipsen, får chansa på ett handtag från FFM, de ser fina ut och står även på hemsidan att de är ospacklade.

• Like 1

På 2019-01-29 at 02:45 magnolia sa:

https://www.etsy.com/se-en/listing/640945369/slim-7-full-wells-premium-cork-grip-for?ref=shop_home_active_9&crt=1

Kanske bra? En del säger att det inte finns förstklassig kork längre, andra att det är en prisfråga. Men vem betalar 50 kr per korkring? Inte ens Christian 😉 . Kanske den som bygger ett splicanespö i 25.000 kr klassen.

Har också kikat på Taniwha rod works, tycker Mark verkar hålla både bra kvalitet och rimliga priser. Passa på innan Brexit...

http://fiberglassflyrodders.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=50139

På 2019-01-30 at 23:52 Troutman sa:

Har också kikat på Taniwha rod works, tycker Mark verkar hålla både bra kvalitet och rimliga priser. Passa på innan Brexit...

http://fiberglassflyrodders.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=50139

Köpte några kit därifrån och kvallan känns rejält fin med tanke på vad man får hosta upp!

• Thanks 1