Jump to content
Sign in to follow this  
Carpe Diem

Harrfiske i Dammån (Jämtland)?

Recommended Posts

Hej,

Kommer att tillbringa v30-31 i Bydalen vid Dammån (Jämtland) i sommar. Skulle därför vara väldigt tacksam för tips på bra fiskeplatser i Dammån. Tänkte främst sikta på harr, men den finns förstås även fin öring i Dammån... :)

Har ex hört talas om sträckorna "Karlssons", Rismyrsströmmen och utloppet vid Dalsjön (där vi har stugan).

Vi har planerat att anlita en fiskeguide en dag för att få tips och råd, men jag tar jättegärna emot tips på fiskeplatser och flugval etc.

Jag skulle satsa på Öringfisket!! Är inte speciellt bra Harrfiske i Dammån men dom finns och varje år tas det kilosharr.

Har varit där o fiskat öring ca 5 gånger senaste åren och det har vakat väldigt lite Harr.....

Guide behöver du absolut inte!! Åk ner till Campdammån och hämta en fiskekarta där ser du alla sträckor och får lite info om dom.

Dom veckorna när du är där så har det hunnit stiga ganska mycket fisk över fisktrappan så då funkar det att fiska på hela sträckan ända upp till Höglekardalen.

Tubflugor av lite mindre modell har funkat för oss på Öringen.

Du kommer få onda ögat om du fiskar harr vid Karlssons 😁

Bara småharr där i vilket fall, Rismyrsströmmen är enda stället jag vet som är någorlunda, men Dammån åker man inte till för att fiska harr: man åker dit för att man är skadad nog att nöta som en galning för ett hugg per dygn 😁

Edited by Redbeeerd
  • Like 1

Tack för svar och tips! :) Redbeeerd, det är tydligen något jag inte vet när det gäller Karlssons... Är det något jag bör känna till? För onda ögon vill man ju undvika... ;):)

Har själv sett en hel del vak, men inte fiskat, vid utloppet från Dalsjön. Men det såg mest ut att vara småharr...

Vet ju att det går riktigt fin öring i Dammån. Vad kör ni för klass på utrustning vid öringfisket?

Trevlig helg! :)

Fiska stora streamers med #7 i höljorna mellan Dalsjöns utlopp och Rismyrströmmens slut för öring och/eller kör torrfluge-harr på lugnvattnet nedom Rismyr.

Finns fin harr på den sträckan.

edit: skippa Karlssons, det ligger långt ned från Bydalen samt att det stället fiskar bäst tidigt på säsongen

mvh

HaLster

Edited by HALster

Tack för tips HaLster! :) Ska kika på lugnvattnet nedom Rismyrsströmmen på kartan. Är det besvärligt att ta sig dit? Kommer ju ha familjen med mig... 

Om du har lust får du jättegärna tipsa om vilka streamers du kör med (modell, färger, storlek etc)? Använder du flytlina, eller sjunk-/sinktiplina?

Är det harr du vill ha och är där i krokarna är nog nackarna på kvitsleströmmen ett bättre val än dammån.. och från bydalen sett inte så väldigt mkt längre bort i tid än nedre dammån iallafall.