Hoppa till innehåll

Lpxe switch 11" #8-9


danner

Recommended Posts

Fiskar inte gädda med mitt, men klumpvikt på runt 24-25 gram gör inget. Går du på rekommenderad linvikt som är 21-22 gram så känns linan för lätt (enligt min uppfattning) om du ska underhandskasta lite längre avstånd. Kör en Rio Versitip just nu på 24 gram, funkar väldigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra. Jag hade ett gäddkit som jag hade väldigt fina upplevelser med. Men jag sålde det när jag köpte ett laxspö. Har försökt kasta gäddflugor med det linsystemet jag köpte till (GL connect... något). Var aldrig riktigt nöjd så jag fick återfall på jerk.

Så då blir nog planen att köpa en gäddlina till spöet.

Är det lättare att kasta överhand med ett 9"? Är det anledningen till att riktiga gäddspön är kortare?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför ett gäddspö är kortare, men jag hade nog köpt en hel lina med kort klump. Finns fina anpassade linor för gäddfiske. Man vill väl fiska flugan ända fram till båtkanten, typ som när man spinnfiskar, och då är det skönt att slippa dra in öglorna i spöringarna. Gäddor har ju en förmåga att följa med länge och hugga precis när man ska lyfta spöt.

Tror inte det är lättare att kasta överhands med kortare spö. Men kombon tunga linor, stora flugor m m kanske lämpar sig bättre för korta spön och ger en fördel om det blåser lite ute. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago danner sa:

Tack. Kommer det att gå att överhandskasta med spöet?

Har haft nämnt spö och för mig är det alldeles för tungt för att överhandskasta med. Att fiska med stora flugor och underhandskasta med spöt är inga problem men skulle inte kört detta till gädda utan går hellre med 9-10' i handen. 

 

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört detta spö till enhands lax och HÖ i mer än tio år och det är inga problem att kasta stora flugor. Överhands funkar kanon men kan naturligtvis bli lite tröttande efter 5-6 timmar. Skulle nog själv valt ett spö runt tio fot om det skulle användas enbart till gädda - däremot föredrar jag längre spön till laxfisket för att lättare hålla upp över hindrande vegetation och annat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...