Hoppa till innehåll

Rio versitip short till Sage method 9,6’ #7


Longjohn

Recommended Posts

Tjena!

Innan man går och köper ytterligare en dyr lina tänkte jag kolla om det finns någon här med erfarenhet av denna kombo och i så fall vilken vikt ni körde på linan? Valet står så klart mellan en #4 och #5, 17,8g och 20,7g.  Har tänkt köra en RIO gripshooter skjutlina till klumpen och fiska i strömmande vatten efter lax och havsöring.

Tacksam för svar

mvh

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av den kombon . Men dom linvikter du talar om är nog bra om du skall överhandskasta. Men för Speykastning  skulle jag satsa på en 6/7 eller en 7a Body helt klart. Så tänk efter vilken kastteknik du kommer att använda. Tänk på att vid Speykastning belastar du inte spöt med hela linvikten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har träningskastat i över 20 år och mig veterligen finns det inga linor varken enhands/ tvåhandsklassade. Vilken lina som helst med en viss längd/ vikt kan användas till vilket spö som helst. I Rio filmen talar Simon Gawesworth om att gå ner i linklass när det gäller överhandskastning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det är väl ingen här som har sagt att linorna är enhands- eller tvåhandsklassade?

Det som däremot påpekades var att hans spö var ett enhandsklassat spö och då kanske en klump på 27g (som du föreslog) kanske var lite för tung. Hade han däremot haft ett tvåhandsklassat spö hade det nog varit spot on. 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago berndt sa:

Jag har träningskastat i över 20 år och mig veterligen finns det inga linor varken enhands/ tvåhandsklassade. Vilken lina som helst med en viss längd/ vikt kan användas till vilket spö som helst. I Rio filmen talar Simon Gawesworth om att gå ner i linklass när det gäller överhandskastning.

Han talar om att gå ner 3 klasser inget om att det bara skulle gälla överhandskast.

Detta måste ju ses som ett generellt råd klart det kan diffa mellan  spömärken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen vore det enklast om flugspön va viktklassade istället för klass och dom flesta börjar ha både ock. Väldigt förvillande när ett klass5 spö ska ha 10-12gram när ett annat klass5 ska ha över 20gram. Själv går jag nästan alltid efter vikt. 

Redigerad med JSC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan. Nu blev det så där svårt igen?.....men jag vet att method spöna har ett ganska brett spektrum när det kommer till linvikter. Har #7 11,9’ switch också och där kör jag Rio scandi vs short #7(27,5g) och den sitter ju som en smäck på det spöt, men jag känner ju att det finns mer ryggrad i spöt för ytterligare linvikt.

Anledningen till att jag slänger ut frågan är att jag först köpte GL xchange tri-tip #7(17g) och den linan var ju på tok för lätt. Spöt jobbade knappt vare sig vid överhandskast eller speykast. Ren besvikelse med andra ord och man fick ta i utav helv.....för att få ut flugan, och större streamers/tuber orkade den inte ens vända över.

Men eftersom rios rekommendationen är just 3 klasser ner så hamnar man ju likt förbannat på #4/17,8g och därför jag undrar om någon provat spöt med den vikten. 

Är ju livrädd att köpa ytterligare en lina för 1500 spänn som upplevs för lätt igen. Men antar att det blir svårt att få något svar då alla tycker olika och kör det som känns rätt för en själv...

som alltid med flugfiske ligger väl det optimala valet för spöt på 19,5g.....?

tack för alla svar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rek vikt för enhandsspön är ju för överhandskast. Du måste lägga på mer vikt om du ska underhandskasta. Lyssna på Berndt, han vet vad han pratar om. Jag skulle tro att du hamnar helt rätt om du följer hans rekommendationer. gillar du lättare linor tar du en 6/7a, om du gillar lite tyngre tar du en 7a. Asterix_1 säger ju till och med att han använder en vikt på 19.5 gram + en spets på x antal gram. Då hamnar du någonstans kring Berndts vikter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att använda vilken lina som helst till vilket spö som helst men om det är optimalt är en annan sak och i slutändan handlar det om     att kunna hantera/kontrollera grejorna. Lite som att dra stor husvagn med en liten Golf funkar men inte optimalt samt vem som kör bilen.

Denna tabell är en bra hänvisning o stämmer bra  samt  jämför en #7 switch o #7 enhands stor skillnad.

 

 

D4398C77-3F81-4643-878D-A22C4420F0AC.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

? bra tabell!....börjar luta åt 20,7 grammaren nu. Spöt klarar ju säkerligen av det och det blir nog fint när man går och petar i småälvar. Har en rio outbound short för kustfisket med samma spö som jag inte testat än men det är ju för ett annat ändamål så att säga.....

tack för svaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago berndt sa:

När du jämför två # 7 JSC så är den ena för överhandskast och den andra för Speykast. Som att jämföra äpple å päron.

Nja inte helt riktigt så.

Som tabellen visar för switchspö #7 400/450grain(25,92/29,16gram) och enhandsspö #7 250grain (16,2gram). Det är vikt rekomendationer för enhandsspö och switchspö inte speykast eller överhandskast, ett switchspö är oftast nära tvåhandsklassade MEN det blir förvirrande när vissa klassar switchspöna enhands o andra tvåhands ex har GL nya switchspö 10f #5  med viktrek 175-200grain(11,34-12,96gram) och stämmer bra med ovanstående tabell för enhands men ett Echo sr 10,8f #5 switcspö 270-330grain (17,5-21,4gram) Spötillverkarna ger rekommendationer vad deras spö har för optimalt viktspann som funkar bäst. Jag överhandskastar och underhands/spey/skagit kastar med GL ULS hybrid 10f #5 och en 175-200grains Opst hur bra som helst men jag använder inte Opst klump för överhands då finns det andra som är bättre men i samma vikt men att sätta en speykastlina på över 20gram på GL spöt skulle nog knäcka det spöt rättså snabbt. 

Hur menar du att med speykast belastar du inte med hela linvikten?  

Inget illa menat med mina inlägg jag är bara sjukt intreserad och fascinerad av kast med flugspö har tränat och fortfarande tränar och lär mig mer för varje gång. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Longjohn sa:

? bra tabell!....börjar luta åt 20,7 grammaren nu. Spöt klarar ju säkerligen av det och det blir nog fint när man går och petar i småälvar. Har en rio outbound short för kustfisket med samma spö som jag inte testat än men det är ju för ett annat ändamål så att säga.....

tack för svaren!

Är det trångt/dåligt med plats bakom ryggen där du tänkt fiska? Isåfall tycker jag Rio short versitip är lite för lång o bökig OBS för min smak funkar absolut men finns smidigare alternativ. Rion är 10m lång o behöver lite mer plats för D-loopen än ex Wulff ambush, SA scandi lite, Opst osv som blir i mitt tycke mycket smidigare att jobba med ex i Nyköpingsån. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-11 at 17:12 Longjohn sa:

Fan. Nu blev det så där svårt igen?.....men jag vet att method spöna har ett ganska brett spektrum när det kommer till linvikter. Har #7 11,9’ switch också och där kör jag Rio scandi vs short #7(27,5g) och den sitter ju som en smäck på det spöt, men jag känner ju att det finns mer ryggrad i spöt för ytterligare linvikt.

Anledningen till att jag slänger ut frågan är att jag först köpte GL xchange tri-tip #7(17g) och den linan var ju på tok för lätt. Spöt jobbade knappt vare sig vid överhandskast eller speykast. Ren besvikelse med andra ord och man fick ta i utav helv.....för att få ut flugan, och större streamers/tuber orkade den inte ens vända över.

Men eftersom rios rekommendationen är just 3 klasser ner så hamnar man ju likt förbannat på #4/17,8g och därför jag undrar om någon provat spöt med den vikten. 

Är ju livrädd att köpa ytterligare en lina för 1500 spänn som upplevs för lätt igen. Men antar att det blir svårt att få något svar då alla tycker olika och kör det som känns rätt för en själv...

som alltid med flugfiske ligger väl det optimala valet för spöt på 19,5g.....?

tack för alla svar?

Har ett likadant spö som du27-29 gram för Scandi och nått gram extra för Skagit funkar bra, ditt spö är tvåhands klassat. Den lina du har på 27,5 gram är helt rätt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-11 at 17:12 Longjohn sa:

Fan. Nu blev det så där svårt igen?.....men jag vet att method spöna har ett ganska brett spektrum när det kommer till linvikter. Har #7 11,9’ switch också och där kör jag Rio scandi vs short #7(27,5g) och den sitter ju som en smäck på det spöt, men jag känner ju att det finns mer ryggrad i spöt för ytterligare linvikt.

Anledningen till att jag slänger ut frågan är att jag först köpte GL xchange tri-tip #7(17g) och den linan var ju på tok för lätt. Spöt jobbade knappt vare sig vid överhandskast eller speykast. Ren besvikelse med andra ord och man fick ta i utav helv.....för att få ut flugan, och större streamers/tuber orkade den inte ens vända över.

Men eftersom rios rekommendationen är just 3 klasser ner så hamnar man ju likt förbannat på #4/17,8g och därför jag undrar om någon provat spöt med den vikten. 

Är ju livrädd att köpa ytterligare en lina för 1500 spänn som upplevs för lätt igen. Men antar att det blir svårt att få något svar då alla tycker olika och kör det som känns rätt för en själv...

som alltid med flugfiske ligger väl det optimala valet för spöt på 19,5g.....?

tack för alla svar?

Har ett likadant spö som du27-29 gram för Scandi och nått gram extra för Skagit funkar bra, ditt spö är tvåhands klassat. Den lina du har på 27,5 gram är helt rätt

 

Sen kan man ju alltid installera appen RIO Line Selector, bara knappa in spö modell och svara på lite frågor och vips har du ett antal linrekomendationer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...