Hoppa till innehåll

Flugor för fjäll


Vagabond

Recommended Posts

Hej alla flugfiskare, håller på att binda upp lite flugor inför sommarens resa till femundsmarka. Men det slog mig då att jag inte hade någon koll alls på vad jag skulle pyssla ihop. Har nu kollat runt lite här på forumet men har fortfarande inte nån klar bild. Är det några ”måsteflugor”man ska ha med och vilka skulle ni rekommendera???(nybörjare på flugbindning)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Legobiten sa:

Det beror ju såklart på när du ska dit och vad som kläcker då. Men jag var i femundsmarka i somras (början på juli) och de flugor som gick bäst då var dyret och harkrank. Dyret kan ju fiskas på alla möjliga sätt och harkrank var väl helt enkelt oemotståndligt

Hej kommer åka i slutet av juni, hur var fisket när du var där? Vart i femundsmarka var du och har du några tips??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Vagabond sa:

Hej kommer åka i slutet av juni, hur var fisket när du var där? Vart i femundsmarka var du och har du några tips??

Vi vandrade från Elgå via Grøtådalsætra (och Kratitjønnan som skulle hålla storröding. Mycket möjligt men vi såg inte ett vak och "vägen" dit var dra-åt-helvete-jobbig...2 kilometer på 2 timmar) till Røa och båt tillbaka därifrån.
Väldigt torrt och lågt vatten på många ställen (som överallt i somras) men vansinnigt vackert. Mest småfisk men några finare i Grislehåen och där hade också någon lyckats landa en 2-kilosharr när vi var där så de finns tydligen :) 

Redigerad med Legobiten
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Legobiten sa:

Vi vandrade från Elgå via Grøtådalsætra (och Kratitjønnan som skulle hålla storröding. Mycket möjligt men vi såg inte ett vak och "vägen" dit var dra-åt-helvete-jobbig...2 kilometer på 2 timmar) till Røa och båt tillbaka därifrån.
Väldigt torrt och lågt vatten på många ställen (som överallt i somras) men vansinnigt vackert. Mest småfisk men några finare i Grislehåen och där hade också någon lyckats landa en 2-kilosharr när vi var där så de finns tydligen  

Låter helt underbart, ser ifram emot sommaren nu!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, bolander said:

Jag har börjat köra med foam-nattsländor med rapphönehackel, siluetten blir distinkt och det verkar dom gilla, haft riktigt bra fiske på harr och röding. Kör både e12-storlek och större. Finns ju fördelar med foam.... flyter så länge flugan håller ihop. naturtrogna blir dom också.

Kropp/stjärt i foam med hackel för vingar och spröt antar jag?
Har haft liknande fast med något plastigt material som vingar som jag inte tyckte om alls, gav ett väldigt luftmotstånd för en 12:a. Låter mycket bättre med hackel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Lodjur sa:

Kropp/stjärt i foam med hackel för vingar och spröt antar jag?
Har haft liknande fast med något plastigt material som vingar som jag inte tyckte om alls, gav ett väldigt luftmotstånd för en 12:a. Låter mycket bättre med hackel...

Jag har foam cutters till vingarna som man lägger som ett sluttande hustak över kropp som kan vara av foam eller dubbing.  Ger en smal vinge med naturtrogen siluett som jag inte haft problem med snarare tvärt om ger en viss tyngd i flugan så tafsen sträcker bättre i vinden. 

Jag gör ett snitt mitt i foamet på längden med ett rakblad så vingen kan vikas och sedan limmar man vingen mot kroppen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...