Hoppa till innehåll

Släng era gamla spön?


bratteus

Recommended Posts

En lina bör passa ändamålet. Med det menar jag att det varierar beroende på vad du ska göra med den. Och allt det där varierar ju också med graden av skicklighet att hantera den. Inget svar, jag vet, men vi kan ju köpa oss en wannabeshootinghead med supertunn running line som löper näst intill friktionsfritt, och sedan gå bet när vi ska menda 15 m lina. Det omvända följer ju också, en dubbeltaperad lina kanske inte är det optimala om du vill kunna skjuta 12 meter lina. Jag väljer att betrakta linor lite som golfklubbor, det finns en för de flesta situationer. Intressant blir det ju när man ska baka in så många intressanta parametrar som möjligt och göra en bra allroundlina. Själv föredrar jag en bullet taper med en tvåstegsfront för att kunna vända över lite kraftigare flugor. Ett back step (handling zone) för att kunna hantera överhäng samt en tapering som placerar den vitala massan ganska långt baktill så att du kan menda och göra riktningsförändringar. 

 

Skål på re Ismo

/S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spara på försäljningssnacket så länge så det inte biter en i röven och blir patetiskt. Är spöna bra eller t.o.m bättre än alla andra så kommer de snabbt sälja sig själva som allt annat innovativt. Glömmer inte att när Sue Burgess töjningsfria linor introducerades, då kunde man rulla ihop alla sina linor till nystan och slänga åt katten, men vi vet ju hur det gick, rena rama skiten.

För egen del tycker jag att alla spön som blir lättare och tunnare är en stor förbättring dvs så länge styrka och övriga kastegenskaper bibehålls eller helt enkelt blir bättre. Däremot inte sagt att jag kommer att bli någon trendsättare, snarare en sen follower då jag är en gammal seg gubbe som  är rädd om min förmögenhet. ?

 

PS: En sak jag inte förstår allt eftersom spöna blir lättare och smidigare är varför folk insisterar på att hänga på dom tunga S-vevade donkar till rullar som helt förstör den stora vinningen med lättare spön. Uppbalanseringen är en myt från greenhearttiden,  bara att skruva av rullen och stoppa i fickan under en repa och prova så märks det direkt.  ?

 

 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Intressant att du skriver det. Jag jobbar mycket med linor, men skulle aldrig tillskriva framgången utrustningen överhuvudtaget. Det mesta handlar om förmågan att hantera de grejer man har. Spön och linor är iofs intressanta, men ersätter inte halvdan teknik.

 

Tls

/S

Svårt med skämt i textform. ;) Fiskar mest med premiumspön och gillar spön i allmänhet så absolut inget emot att de kommer nya material etc. Tyckte bara roligt att de väckte sånna diskussioner över nytt material, men bara skoj dock verkar vissa ha svårt med den skämtsamma tonen. (Obs! Syftar inte på dig Staffan :) )

I ärlighetens namn har jag svårt att se det kommer bli en revolution. Jag kastar inte mycket längre idag än vad jag gjorde för 20 år sedan. Linan tar ju liksom slut ungefär på samma ställe och de gånger jag maxar kastlängder brukar jag få trassla mer än fiska. Nu pratar jag dock enhands. Spöna är dock lättare och spänstigare idag och gissar att de kommer bli ännu lättare och spänstigare med nya materialen.

Ps. Nått som jag dock har märkt är att många har börjat tröttnat på super snabba spön och frågar mer efter mer "fiskespön" idag. 

Redigerad med Lill-Niklas
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Lill-Niklas sa:

Svårt med skämt i textform. ;) Fiskar mest med premiumspön och gillar spön i allmänhet så absolut inget emot att de kommer nya material etc. Tyckte bara roligt att de väckte sånna diskussioner över nytt material, men bara skoj dock verkar vissa ha svårt med den skämtsamma tonen. (Obs! Syftar inte på dig Staffan )

 

Jag sökte mest en ingång, och nappade på din post Niklas :) Jag brukar ju förespråka träning före shopping. Det har inte alltid varit så, på åttiotalet la jag alla pengar på bra ljud, så mycket att jag inte hade råd att köpa skivor. Det är ju lite så med många som handlar det senaste inom flugfiske också, skillnaderna är ofta små mellan generationer av spön, så små att det finns betydligt mer att hämta med lite medveten träning.

 

Trevlig lördag alla

/S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Staffan Dahlbom sa:

Jag sökte mest en ingång, och nappade på din post Niklas :) Jag brukar ju förespråka träning före shopping. Det har inte alltid varit så, på åttiotalet la jag alla pengar på bra ljud, så mycket att jag inte hade råd att köpa skivor. Det är ju lite så med många som handlar det senaste inom flugfiske också, skillnaderna är ofta små mellan generationer av spön, så små att det finns betydligt mer att hämta med lite medveten träning.

 

Trevlig lördag alla

/S

Då har jag missförstått dig totalt på dina kastkurser jag varit på. Jag som trodde att allt berodde på vilket spö och lina man har.?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Staffan Dahlbom sa:

En lina bör passa ändamålet. Med det menar jag att det varierar beroende på vad du ska göra med den. Och allt det där varierar ju också med graden av skicklighet att hantera den. Inget svar, jag vet, men vi kan ju köpa oss en wannabeshootinghead med supertunn running line som löper näst intill friktionsfritt, och sedan gå bet när vi ska menda 15 m lina. Det omvända följer ju också, en dubbeltaperad lina kanske inte är det optimala om du vill kunna skjuta 12 meter lina. Jag väljer att betrakta linor lite som golfklubbor, det finns en för de flesta situationer. Intressant blir det ju när man ska baka in så många intressanta parametrar som möjligt och göra en bra allroundlina. Själv föredrar jag en bullet taper med en tvåstegsfront för att kunna vända över lite kraftigare flugor. Ett back step (handling zone) för att kunna hantera överhäng samt en tapering som placerar den vitala massan ganska långt baktill så att du kan menda och göra riktningsförändringar. 

 

Skål på re Ismo

/S

Hade Guideline fått till 4 Cast så att dom inte trasslar så har man en lina / linatapering i världsklass gör öringfiske tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att nästa kamp på spöfronten likt den som var är om nano blir om grafen och att Scott och Hardy bör komma ut med tekniken S N AR T.
 
 

 

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago bratteus sa:
Jag är övertygad om att nästa kamp på spöfronten likt den som var är om nano blir om grafen och att Scott och Hardy bör komma ut med tekniken S N AR T.
 
 

 

Ja det blir riktigt intressant när vi får se dom bästa spödesignerna som Howard Croston, Jim Bartschi och Jerry Siem's resultat med det här nya materialet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ixoye sa:

Ja det blir riktigt intressant när vi får se dom bästa spödesignerna som Howard Croston, Jim Bartschi och Jerry Siem's resultat med det här nya materialet.

Jim Bartschi nämnde redan då Radian kom ut att grafen är nästa grej dom kollar på så vem vet, när är nästa stora mässa ?

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago bratteus sa:

Jim Bartschi nämnde redan då Radian kom ut att grafen är nästa grej dom kollar på så vem vet, när är nästa stora mässa ?

 

Det ryktas ju om Radians efterträdare redan till sommaren på Amerikanska forumet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-15 at 15:24 Salmoniden sa:

Salmologic (Henrik Mortensen) har också nya "Graphene" spö för kust fisket:

http://www.salmologic.com/products/rods/salarius-series/

100-300 gångar starkare än stål!

Borde räcka till mina 50-60 cm havsöringar?

Och likevel er garantien:

"The warranty is null and void if you exceed the recommended line rating for the rod, 

Strong rods ?

 

Lasse

  • Like 1
  • Haha 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago bratteus sa:

Jasså ? Länk tack  Inte otroligt då Radian kom 12/13 så nu borde vi se grafen i nästa toppserie.

märkligt att inte Orvis eller Hardy kom med något, båda var före många andra med nanoresin och lyckades väl.

 

Bara lösa rykten, inget officiellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Jolly Roger sa:

Uppbalanseringen är en myt från greenhearttiden,  bara att skruva av rullen och stoppa i fickan under en repa och prova så märks det direkt.  ?

 

Du har givetvis rätt till din åsikt. Du kan till och med ha rätt i sak om det är så att du håller i själva rullen när du kastar, men annars håller jag Newton et al som mer trovärdiga i sakfrågan. Om det är värt den extra totalvikten påstår jag är en smaksak.

”A force applied at a right angle to a lever multiplied by its distance from the lever's fulcrum (the length of the lever arm) is its torque. A force of three newtons applied two metres from the fulcrum, for example, exerts the same torqueas a force of one newton applied six metres from the fulcrum. The direction of the torque can be determined by using the right hand grip rule: if the fingers of the right hand are curled from the direction of the lever arm to the direction of the force, then the thumb points in the direction of the torque. More generally, the torque on a particle (which has the position r in some reference frame) can be defined as the cross productwhere r is the particle's position vector relative to the fulcrum, and F is the force acting on the particle. The magnitude τ of the torque is given bywhere r is the distance from the axis of rotation to the particle, F is the magnitude of the force applied, and θ is the angle between the position and force vectors. Alternatively, where F is the amount of force directed perpendicularly to the position of the particle. Any force directed parallel to the particle's position vector does not produce a torque.

It follows from the properties of the cross product that the torque vector is perpendicular to both the position and force vectors. The torque vector points along the axis of the rotation that the force vector (starting from rest) would initiate. The resulting torque vectordirection is determined by the right-hand rule.

The unbalanced torque on a body along axis of rotation determines the rate of change of the body's angular momentum,where L is the angular momentum vector and tis time. If multiple torques are acting on the body, it is instead the net torque which determines the rate of change of the angular momentum: where I is the moment of inertia and ω is the angular velocity pseudovector. It follows that where α is the angular acceleration of the particle, and p|| is the radial component of its linear momentum. This equation is the rotational analogue of Newton's Second Lawfor point particles, and is valid for any type of trajectory. Note that although force and acceleration are always parallel and directly proportional, the torque τ need not be parallel or directly proportional to the angular acceleration α. This arises from the fact that although mass is always conserved, the moment of inertia in general is not. The definition of angular momentum for a single particle is: where "×" indicates the vector cross productpis the particle's linear momentum, and r is the displacement vector from the origin (the origin is assumed to be a fixed location anywhere in space). The time-derivative of this is: This result can easily be proven by splitting the vectors into components and applying the product rule. Now using the definition of force {\displaystyle \mathbf {F} ={\frac {\mathrm {d} {\boldsymbol {p}}}{\mathrm {d} t}}} (whether or not mass is constant) and the definition of velocity {\displaystyle {\frac {\mathrm {d} \mathbf {r} }{\mathrm {d} t}}=\mathbf {v} }The cross product of momentum {\boldsymbol {p}} with its associated velocity \mathbf {v} is zero because velocity and momentum are parallel, so the second term vanishes. By definition, torque τ = r × F. Therefore, torque on a particle is equal to the first derivative of its angular momentum with respect to time. If multiple forces are applied, Newton's second law instead reads Fnet = ma. ”

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Di där som alltid vill ha så lätt rulle som möjligt...jag undrar om di är djäkligt starka på nå vis så att di inte märker någon skillnad fastän di påstår att det blir sämre me en tyngre rulle. Ja som ä liten å svag å tycker att de känns bättre me en tyngre rulle på vissa spön, att ja får bättre kontroll liksom.... ja förstår ju att ja har fel men förstår inte på vilket vis

Undra på att vissa säjer att flugfiske ä svårt. De ä kanske inte så svårt å göra't men de ä svårt å begripa't. Äller...?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...