Hoppa till innehåll

Furled -Fråga.


Morgan

Recommended Posts

Det verkar som om furled by hand lagt ned, sidan borta,,? Är det någon som har tips på var liknande tafsar finns. https://www.flytyingboutique.com/fishing-essentials/leaders-furled/furled-leader-grey/ Någon som provat dessa? Jag har gjort mig beroende utav dom där tafsarna, men har få på lager. Klarar mig kanske en säsong. Det är just tråden den är gjord utav som jag vill skall vara samma/lika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago seppo_orma sa:

Sorry Morgan att jag spammar din tråd. Jag har aldrig använt furled leader, fråga: varför änvänder ni? Om man vill prova, vilken längt ska jag ta från tex barrios sortiment till torrflugafiske?

Jag använder dom för att jag tycker dom är så bra bara, bättre än det jag haft innan å jag har provat det mesta. Det är ju för torrt, men även nymph med indikator direkt efter tafsringen. Jag doppar tafsen i drydip torkar å fettar in den, sen flyter den högt oh rullar ut som en partyflärpa (ljudlöst dock).Har provat olika längder och fastnat för 5 till sex fot oavsett klass. två tre meter tippet på det, men byter tippet när den blir för kort förståss kanske en sextio centieter kvar. Dom som är av nylon eller liknande har andra egenskaper och tar inte upp flytmedlet eller fettet lika bra som dom i polyester ,som rullar ut så fint å sträcker spetsen rakt och snällt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tvärtestade Barrios "light" 5 & 7-fotare förra veckan på vattnet och de funkade bra. Vet inte vad det är för tråd som använts och den ville tvinna sig i början och behövde sträckas lite innan fisket - men efter det funkade den prima!

Redigerad med jani
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, jani said:

Tvärtestade Barrios "light" 5 & 7-fotare förra veckan på vattnet och de funkade bra. Vet inte vad det är för tråd som använts och den ville tvinna sig i början och behövde sträckas lite innan fisket - men efter det funkade den prima!

Jag har testat 7 fot medium för streamer fiske, smorde in den med xsink och den sjönk direkt, funkade perfekt för det ändamålet, en lätt sträckning innan fisket och den var rak och fin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, sepp0 said:

Barrio leaders är transparent men ganska många är inte. Har ni märkt skillnad hur fiske reagerar, märks det överhuvudtagen? 

Nej, jag har inte märkt någon skillnad.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder 5 fot till torrfluga, lika lång tippet. Inget linminne, vänder över fint.

Rent praktiskt så kör jag lika gärna taperad nylontafs. Men där nylontafsen behöver bytas ut håller flättafsen stilen och behöver bara ny tippet.

Har inte märkt att fisk skyggar för färgad flättafs - men kan å andra sidan inte veta säkert. Vid de flesta ljusförhållanden skulle jag tro att ofärgad och färgad ser likadana ut mot bakgrund av himmeln och dessutom rätt lika den grövre delen av en nylontafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
On 2/19/2019 at 10:12 AM, Morgan said:

Det verkar som om furled by hand lagt ned, sidan borta,,? Är det någon som har tips på var liknande tafsar finns. https://www.flytyingboutique.com/fishing-essentials/leaders-furled/furled-leader-grey/ Någon som provat dessa? Jag har gjort mig beroende utav dom där tafsarna, men har få på lager. Klarar mig kanske en säsong. Det är just tråden den är gjord utav som jag vill skall vara samma/lika.

Hej!

Har en till övers om det hjälper dig.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Chockad att furledbyhand slutat. Har i princip lärt mig fiska med hans tafsar. Ang. Cutthroat leaders, är de byggda av typ samma tråd om furledbyhand? Dvs inte exakt samma tråd, men inte styv/hård mono-lina? Har för mycket projekt för att ta tid att lära mig göra egna i dagsläget. Ingen annan i Sverige som gör och säljer?

Känner mig vilsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...