Hoppa till innehåll

Hardy Zephrus


neohansbertil

Recommended Posts

Jag har inte provat Ultraserien, men jag har läst att just 9 fot 5'an ska vara lite rappare, mer allround än övriga spön i serien, däremot så har jag ägt ett Zephrus 486 och det är ett utav dom bästa spön jag någonsin kastat med, jag har lite ångest för att jag sålde det, och jag skulle tveklöst köpa ett Zephrus 486 igen om jag skulle behöva ett längre spö än 8 fot i klass 4/5 i framtiden.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-23 at 08:22 neohansbertil sa:

Hejsan.

Vad är skillnaden mellan zephurus #5 och zephurus ultralite #5

Jag har haft vanliga Zephrus 9’ #5 för några år sedan och köpte mig ett Zephrus UL 9’ #5 för en månad sedan.

Vanliga Zephrus är ett mycker bra spö med en hyffsat snabb aktion. Det är ett riktigt bra allroundspö. Jag tycker däremot inte att just 9’ #5 spöt sticker ut på samma sett som UL varianten. (486 var däremot ett spö som utmärkte sig i vanliga Zephrus)

Zephrus UL har enkelt annan feeling direkt man tar det i hand. UL versionen är definitivt min favorit av de båda. Det här spöt sticker ut och jag gillar den lätta feelingen och djupet i kombination med kraften klingan generar. Jag har kombinerar mitt spö med en Hardy MTX 3000 rulle och det är en fantastiskt fin kombination.

Fick mig en HBX 9’ #5 samtidigt. Det är också ett bra spö, ett väldigt snabbt spö ska tilläggas, men tycker inte det sticker ut heller. Missförstå mig rätt. Vill man ha en snabb femma är det kanske den jämnaste och kraftfullaste från Hardy just nu men jag var inställd på en lite mer delikat femma när jag köpte spöt. Misstänker däremot att HBX spöt kommer bli suveränt bra till sjöfiske i Kirunafjällen i sommar så jag återkommer om den när jag fiskat in mig på den. Jag älskade Orvis helios 2 covert 9’ #5 till det fisket och HBX 9’ #5 är ungefär som den eller som Loops Cross SX 9’ #5 som också är en utmärkt snabb femma.

Vill man ha ett fantastiskt fint spö för torrfluga och strömfiske och så är Zephrus UL 9’ #5 ett av de bästa spöna Hardy någonsin gjort i den klassen som jag ser det. Ska du däremot bara fiska sjö, i tuffare väder eller mest med större flugor är vanliga Zephrus rätt val.

Stort + för designen på Zephrus UL. Det här är ett väldigt snyggt spö. Slänger samtidigt in ett minus för designen på HBX som känns väl spartansk jämförelsevis. Korea vs England 1-0 om man säger så... tycker det är lite synd, speciellt när man fortfarande har Artisanserien i färskt minne och den var betydligt mer smakfull och delikat i designen jämförts med HBX.

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jonas sa:

Jag har haft vanliga Zephrus 9’ #5 för några år sedan och köpte mig ett Zephrus UL 9’ #5 för en månad sedan.

Vanliga Zephrus är ett mycker bra spö med en hyffsat snabb aktion. Det är ett riktigt bra allroundspö. Jag tycker däremot inte att just 9’ #5 spöt sticker ut på samma sett som UL varianten. (486 var däremot kanon i vanliga Zephrus)

Zephrus UL har enkelt annan feeling direkt man tar det i hand. UL versionen är definitivt min favorit av de båda. Det här spöt sticker ut och jag gillar den lätta feelingen och djupet i kombination med kraften klingan generar. Jag har kombinerar mitt spö med en Hardy MTX 3000 rulle och det är en fantastiskt fin kombination.

Fick mig en HBX 9’ #5 samtidigt. Det är också ett bra spö, ett väldigt snabbt spö ska tilläggas, men tycker inte det sticker ut heller. Missförstå mig rätt. Vill man ha en snabb femma är det kanske den jämnaste och kraftfullaste från Hardy just nu men jag var inställd på en lite mer delikat femma när jag köpte spöt. Misstänker däremot att HBX spöt kommer bli suveränt bra till sjöfiske i Kirunafjällen i sommar så jag återkommer om den när jag fiskat in mig på den. Jag älskade Orvis helios 2 covert 9’ #5 till det fisket och HBX 9’ #5 är ungefär som den eller som Loops Cross SX 9’ #5 som också är en utmärkt snabb femma.

Vill man ha ett fantastiskt fint spö för torrfluga och strömfiske och så är Zephrus UL 9’ #5 ett av de bästa spöna Hardy någonsin gjort i den klassen som jag ser det. Ska du däremot bara fiska sjö, i tuffare väder eller mest med större flugor är vanliga Zephrus rätt val.

Stort + för designen på Zephrus UL. Det här är ett väldigt snyggt spö. Slänger samtidigt in ett minus för designen på HBX som känns väl spartansk jämförelsevis. Korea vs England 1-0 om man säger så... tycker det är lite synd, speciellt när man fortfarande har Artisanserien i färskt minne och den var betydligt mer smakfull och delikat i designen jämförts med HBX.

Jonas vilken lina har du till UL ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Jonas sa:

Jag har haft vanliga Zephrus 9’ #5 för några år sedan och köpte mig ett Zephrus UL 9’ #5 för en månad sedan.

Vanliga Zephrus är ett mycker bra spö med en hyffsat snabb aktion. Det är ett riktigt bra allroundspö. Jag tycker däremot inte att just 9’ #5 spöt sticker ut på samma sett som UL varianten. (486 var däremot kanon i vanliga Zephrus)

Zephrus UL har enkelt annan feeling direkt man tar det i hand. UL versionen är definitivt min favorit av de båda. Det här spöt sticker ut och jag gillar den lätta feelingen och djupet i kombination med kraften klingan generar. Jag har kombinerar mitt spö med en Hardy MTX 3000 rulle och det är en fantastiskt fin kombination.

Fick mig en HBX 9’ #5 samtidigt. Det är också ett bra spö, ett väldigt snabbt spö ska tilläggas, men tycker inte det sticker ut heller. Missförstå mig rätt. Vill man ha en snabb femma är det kanske den jämnaste och kraftfullaste från Hardy just nu men jag var inställd på en lite mer delikat femma när jag köpte spöt. Misstänker däremot att HBX spöt kommer bli suveränt bra till sjöfiske i Kirunafjällen i sommar så jag återkommer om den när jag fiskat in mig på den. Jag älskade Orvis helios 2 covert 9’ #5 till det fisket och HBX 9’ #5 är ungefär som den eller som Loops Cross SX 9’ #5 som också är en utmärkt snabb femma.

Vill man ha ett fantastiskt fint spö för torrfluga och strömfiske och så är Zephrus UL 9’ #5 ett av de bästa spöna Hardy någonsin gjort i den klassen som jag ser det. Ska du däremot bara fiska sjö, i tuffare väder eller mest med större flugor är vanliga Zephrus rätt val.

Stort + för designen på Zephrus UL. Det här är ett väldigt snyggt spö. Slänger samtidigt in ett minus för designen på HBX som känns väl spartansk jämförelsevis. Korea vs England 1-0 om man säger så... tycker det är lite synd, speciellt när man fortfarande har Artisanserien i färskt minne och den var betydligt mer smakfull och delikat i designen jämförts med HBX.

Hur är Hardy Zephrus ultralite 9' #5 i vind? Jag hade ett Sage SLT 8' 6" #5 som jag sålde eftersom det bara funkade riktigt bra i vackert väder. Det är få sådana dagar när det gäller fjällfiske och jag vill därför veta hur spöt är vid sämre väder. Och går det att dänga iväg en streamer om man skulle vilja, eller är Ultralite ett rent torrflugespö som du antyder?

Redigerad med subbuteo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Zephrus är garanterat bättre än Ultralite för det fisket enligt min mening. 

Ett alternativ skulle kunna vara ett beggat Zenith. Lite mer fart i det och klarar kanske vind och distans lite bättre än Zephrus. Å andra sidan är Zephrus lite mer allround (dvs lite roligare även på kort distans) och roligare att drilla på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago neohansbertil sa:

Tack för svaren.

Det är framförallt ett spö för sjöfiske i fjällen jag ska ha. Så då rekommenderar ni zephurus, eller har ni något annat tips?

 

Då tycker jag som @Sahlberg. Välj vanliga Zephrus 9' #5. Det är ett perfekt spö till det fisket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-23 at 19:03 HansKlinga sa:

Jonas vilken lina har du till UL ? 

Jag gör en seperat tråd för Ultralite i testarean med lite bilder mm, samma gäller HBX. Det är bättre att vi samlar allt i en tråd om just det spöt. Ska ge kommentar på linor jag gillat och varför. Blir kul att höra dina egna tankar kring spöt också. 

Spön från Hardy jag tänkt starta testtrådar för i vår:

Zephrus Ultralite 9' #5
HBX 9' #5 
HBX 8'6'' #4
Demon Smuggler 9' #6

Ska försöka hinna med en första kommentar på Ultralite idag. Är ju rätt härligt väder här idag och kan behöva ett kast och kaffebrejk :)

På 2019-02-23 at 23:44 subbuteo sa:

Hur är Hardy Zephrus ultralite 9' #5 i vind? Jag hade ett Sage SLT 8' 6" #5 som jag sålde eftersom det bara funkade riktigt bra i vackert väder. Det är få sådana dagar när det gäller fjällfiske och jag vill därför veta hur spöt är vid sämre väder. Och går det att dänga iväg en streamer om man skulle vilja, eller är Ultralite ett rent torrflugespö som du antyder?

Återkommer i ny tråd. Det blir ett första intryck till att börja med och sen bygger vi vidare om spöt under säsongen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej jag söker en allroundlina till Hardy Zephrus Ultralite 905,

En lina som man kan trycka med på när det behövs men som presenterar fint.

( Jag tänker Wulff TT, Trout LT, SA VPT, GL 4Cast etc ) Kanske DT ?

Vad rekommenderar ni fiskebröder med empirisk erfarenhet från just detta spö i denna klass.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, HansKlinga said:

 Sa mpx nej. Sa vpt. Sådär.  Gamla highwatern. Bättre. 444 classic peach .dt .passar faktiskt riktigt bra. Har inte hunnit testa 444 så många gånger ännu. 

Pratade med René Palmer som rekommenderade Wulff TT eller TT + men han tyckte MPX funkar på just 905, tack för input , DT känns intressant men vem gör bäst DT linor idag ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/24/2019 at 4:37 PM, SörenA said:

Grattis ! Till köpet av mitt drömspö, just nu    har jag inte råd med det☹️men ser fram emot dina tester!

 

 

Jag har haft en stark känsla av att detta är nåt alldeles speciellt men vi får se. Fick tag på ett nästan nytt efter tips från vänliga spejare här på forumet.

Efter samtal och recension på Youtube av René Palmer Flyfishingmasters kunde jag inte annat än slå till.

Tillräckligt snabbt med mycket feel. Många lovordar spöt och jag var bara tvungen att köpa det och tror det blir en keeper. Jag gillar Zenith men det är för brutalt och mer som en 5.5a som man kan overlinea med en 6 lina för att få det att lugna sig. Ville nu ha ett mjukare snabbt komplement till mitt Radian 905. Inväntar lite linor, fick tag på en ny  Sameo Taipan DT i färgen vit för som jag tycker syns bra. Ny Arctic silver MD på väg in igen samt Wulff TT Nyskick ,är säker på att flera kombos kommer bli grymma här. Vi hörs!

 

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/21/2019 at 8:02 PM, bratteus said:

Pratade med René Palmer som rekommenderade Wulff TT eller TT + men han tyckte MPX funkar på just 905, tack för input , DT känns intressant men vem gör bäst DT linor idag ?

Et tips: Rio Lt Dt (ikke intouch varianten) har i #4 ca "9m" lang front/bak tapering. Coatingen er myk og noe sårbar for kutt, men flyter fantastisk høyt og bra selv i kaldt vann. En favoritt til elv.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
On 3/24/2019 at 7:22 PM, bratteus said:

Jag har haft en stark känsla av att detta är nåt alldeles speciellt men vi får se. Fick tag på ett nästan nytt efter tips från vänliga spejare här på forumet, 5000 ink frakt oreggat med kvitto känns ok. 

Efter samtal och recension på Youtube av René Palmer Flyfishingmasters kunde jag inte annat än slå till.

Tillräckligt snabbt med mycket feel. Många lovordar spöt och jag var bara tvungen att köpa det och tror det blir en keeper. Jag gillade Zenith men det var för brutalt och metalliskt, ville nu ha ett mjukare snabbt komplement till mitt Radian 905. Inväntar lite linor, fick tag på en ny  Sameo Taipan DT i färgen vit för som jag tycker syns bra. Ny Arctic silver MD på väg in igen samt Wulff TT Nyskick ,är säker på att flera kombos kommer bli grymma här. Vi hörs!

 

Provat kombon än och isåfall hur känns det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wulff TT är bra på spöt för främst torrt även MPX enligt René Palmer som mer allroundlina.

spöt har mer liv än Zenith 905 och känns inte metalliskt i sin feel. Känns som att det är ett bra och precist medeldistansspö  med känsla och precision iaf med Wulff TT, kanske går det att ladda ännu bättre med en normaltaperad lina, jag gillar spöt mycket.

 

Redigerad med bratteus
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
On 6/21/2019 at 9:16 AM, bratteus said:

 Sameo Taipan DT kändes mycket bra !

Det laddar spöt bra och man kan även kasta hyfsat långt.

Tack för svar!

 

Glömde dock nämna att jag redan har en barrio smallstream till korta/rollkast, söker en lina för längre kast i fjällsjöar främst.

 

Om nån har några tips?

/mvh Roger 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/20/2019 at 9:09 PM, oggeu said:

Tjena!

har precis inhandlat ett ultralite 9` #5 men har inte hunnit köpa eller prova några linor än, är lite sugen på en wulff TT plus eller en cortland troutboss htx, någon som har provat båda eller har någon annan favorit?

Sent svar men jag har kört båda linorna på mitt vanliga Zephrus 905 (som är lite rappare) och jag tyckte att båda var för tunga på mitt spö och skulle inte köra dem på ett Ultralite (eller annat lite mjukare spö). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
























×
×
  • Skapa ny...