Hoppa till innehåll

Dubbla flugor för kusten, hur riggar ni?


michel

Recommended Posts

Ett sätt att minska förtreten är att binda upphängarflugan i en knappt 1 dm lång tjock tafs (0,30) som sitter i tippetringen. Då sticker den ut och minskar trasslet. 

Annars går det att binda en tunnare tafsbit i krokböjen på huvudflugan och ha en mindre/lättare fluga längst bak. 

Fast det brukar djävlas förr eller senare. Kör nästan alltid en fluga åt gången. 

Att jag kastar som en kratta bidrar väl till upplevelsen. 

Rickard. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder tafsring jag också. Från tafsringen en 40-50 cm tafsbit till ändflugan. Sen en tafsbit 15-20 cm från ringen som upphängare. Trasslar minimalt.

Utmaningen ligger mer på att knuta fast tafsringen. Minst frustrerande är att knuta tafs medan tafsringen är uppträdd på en beteslås eller säkerhetsnål.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med "knytbit" och tafsspets  skarvad med blodknut. Låter den tjockare delen  av knytbiten (0,30) sticka ut ca 15 cm från blodknuten och fäster upphängaren där, står ju rakt ut från tafsen. Har en annan special variant om jag vill fästa en upphängare i den raka tafsen senare. Gör ett dubbelthalvslag, som jag inte drar åt, i den "öppna dubbel öglan" fäster jag tafsen 0,05 mm tjockare med en enkel betesknut (clinchknot) som då också står nästan rakt ut. När betseknuten är åtdragen , drar jag ihop (låser) det dubbla halvslaget. Har aldrig varit med om att linan går av i halvslaget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago julius sa:

Använder tafsring jag också. Från tafsringen en 40-50 cm tafsbit till ändflugan. Sen en tafsbit 15-20 cm från ringen som upphängare. Trasslar minimalt.

Utmaningen ligger mer på att knuta fast tafsringen. Minst frustrerande är att knuta tafs medan tafsringen är uppträdd på en beteslås eller säkerhetsnål.

För att tafsringen ska vara enkel att hantera måste den sitta på t.ex. ett beteslås. Och då ska man inte göra som min kompis:

"Vad fan ska de krångla till det och sätta ringarna på ett beteslås för? Det är ju skitjobbigt att få bort dem därifrån, och när man väl fått bort ringen tappar man bort den. Och tappar man inte bort den är det skitjobbigt att knyta den på tafsen..."
"Ringen ska sitta kvar på beteslåset när du knyter fast den på tafsen."
"Jaha! Fan vad dum i huvet jag är!"

:)

  • Thanks 1
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tafsring är bäst. Mitt tafsnylon får dock inte vara längre än 10 cm och ska vara i samma grovlek som spetsen (tippeten). Annars kommer jag noja över hur hårt jag kan ta fisken.

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Bigsalmon sa:

För att tafsringen ska vara enkel att hantera måste den sitta på t.ex. ett beteslås. Och då ska man inte göra som min kompis:

"Vad fan ska de krångla till det och sätta ringarna på ett beteslås för? Det är ju skitjobbigt att få bort dem därifrån, och när man väl fått bort ringen tappar man bort den. Och tappar man inte bort den är det skitjobbigt att knyta den på tafsen..."
"Ringen ska sitta kvar på beteslåset när du knyter fast den på tafsen."
"Jaha! Fan vad dum i huvet jag är!"

Haha där lärde jag mig något - har gjort precis som din kompis! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Bigsalmon sa:

För att tafsringen ska vara enkel att hantera måste den sitta på t.ex. ett beteslås. Och då ska man inte göra som min kompis:

"Vad fan ska de krångla till det och sätta ringarna på ett beteslås för? Det är ju skitjobbigt att få bort dem därifrån, och när man väl fått bort ringen tappar man bort den. Och tappar man inte bort den är det skitjobbigt att knyta den på tafsen..."
"Ringen ska sitta kvar på beteslåset när du knyter fast den på tafsen."
"Jaha! Fan vad dum i huvet jag är!"

:)

Jag fick också lära mig den hårda brutala sättet att knuta på tafsring. 

För min del var det några ungrare vid ett vatten i Slovenien som förbarmade sig över mig när jag svor och försökte knuta på tafsring.  Gänget sa både det ena och det andra om min mentala hälsa (på ungerska).  Tills en förbarmade sig och kom fram och visade. Jag tackade på ungerska. Det var gänget inte beredda på. Än mindre beredda var de på att jag frågade om betydelsen av några ungerska slang.

Två i gänget har blivit bra fiskekamrater.

 

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till tafsring är att knyta på tafsspetsen med kirurgknuten och spara tafsänden som pekar uppåt, mot linan, och däri knyta upphängaren. På så sätt hålls upphängaren en bit från huvudtafsen och risken för trassel elimineras åtminstone något...

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar knappt kustfiske men vid vanligt sjöfiske sitter det som regel två flugor på tafsen. Eller tre.

Kirurgknut med biten upp mot linan som upphängartafs som Bigsalmon säger. Och ibland tvärtom. Vid driftande fiske använder jag ofta biten upp mot linan. Och med tunn tafsspets oftast den neråt. Inbillar mig att knuten försvagas lite av att använda den uppåt, men det kan vara inbillning.

Tycker inte att jag behöver ändra kaststil alls med bara två flugor på tafsen så länge den nedersta är tyngst. Men ofta är den översta tyngst vid mitt fiske av olika orsaker och då kräver det lite skärpning vid kastandet.

Vid tre flugor brukar man behöva öppna bågarna en aning, men inte mycket tycker jag och jag kan hålla normala kastlängder så länge jag anpassar flugornas storlek och vikt med tyngst ytterst.

Vid tre flugor plus blyhagel mellan upphängarna krävs rejäl skärpning. Då har vi plötsligt fem objekt på tafsen och blyhaglen som används när de tre flugorna är oförtyngda ställer till det rejält. Gör man en miss är det bara att klippa av allt och knyta om. Går som regel inte att trassla upp. Jag kör en mycket lång spets vid såna riggar. Minst 2-2,5 meter plus grundtafsen på ca 4m. Långt avstånd mellan flugorna minskar trasselrisk med såna riggar. Öppnare bågar krävs också och jag måste korta kastlängden en bit också.

Att fiska med upphängare och många objekt på tafsen kräver lite tillvänjning och tanke bakom vilka flugor man använder och hur man placerar dom på tafsen. Lär man sig det är det inga problem och med bara två flugor på tafsen ska man snabbt lära sig det och inte behöva tappa kastlängd alls tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att förlänga en av stumparna i blodknuten mellan tafs och spets, gärna den tjockaste delen, har fungerat väl för mig.  En spets på 40-50 cm och som nämnt ovan tyngsta flugan längst fram.
Men är det inte ett mög att hålla på med bara? Trasselrisk, risk för att en fluga fastnar i botten vid landning av fisk, och gör den inte det kanske den andra flugan hittat fiskens öga eller gälar.. 
Tar inte öringen det mesta den hittar, när den väl är på plats och i hugget? Det är iaf min erfarenhet.

images?q=tbn:ANd9GcSmfiVT6EtqaXpqT1bMGGR
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Zidi sa:

Att förlänga en av stumparna i blodknuten mellan tafs och spets, gärna den tjockaste delen, har fungerat väl för mig.  En spets på 40-50 cm och som nämnt ovan tyngsta flugan längst fram.
Men är det inte ett mög att hålla på med bara? Trasselrisk, risk för att en fluga fastnar i botten vid landning av fisk, och gör den inte det kanske den andra flugan hittat fiskens öga eller gälar.. 
Tar inte öringen det mesta den hittar, när den väl är på plats och i hugget? Det är iaf min erfarenhet.

images?q=tbn:ANd9GcSmfiVT6EtqaXpqT1bMGGR
 

Men man får ju tänka på fördelarna också, om fisken sitter på upphängaren och går loss kan man ju råka rycka fast den i magen eller nåt med ändflugan. ?

 

Skämt åsido så är det definitivt ett slags problem. Det är inte ovanligt att just ovannämnda sker. Eller hugg på upphängaren som missas i mothugg och där mothugget blir rena ryckfiskarfästningen av fisken.

Min största röding någonsin drabbades av just detta. Det var mycket sorgligt för mig och fisken sattes tillbaks utan vägning eller mätning alls. Hade jagat just den fisken länge så det var en tråkig avslutning på en månadslång envig med just denna fisk.

Men: fördelarna uppväger nackdelarna i många situationer och rätt brukat är flera flugor på tafsen något mycket intressant och roligt att jobba med. Oavsett fiskart så finns metoder och situationer där det är helt rätt att använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med jakobj ang. risken för felkrokningar. Knepig problematik speciellt på kusten då man ofta famlar i ovisshet tills man knäcker koden för dagen. Då är det praktiskt att kunna fiska två olika färger eller storlekar.

Dock, ALDRIG använda tafs-skarvknut/blodknuten för upphängare! Försvagar den knuten enormt, jag vet.

Bättre då med kirurgknuten.

Bäst: Dropper-knot (googla), tafs 10 cm perfection loop som går i drpper-knoten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute och körde Furusundsleden 6 timmar igår (inte ett liv) Så här i övergångsperioden mellan jxxxxt kallt vatten och bara kallt, så kör jag dubbla flugor. Då gör jag som Big salmon, ca 60 cm från ändfluga (betesfisk) kör jag en märla. Den fäster jag med en kirurgknut och knyter i den övre tafsen. Har hållit hittills.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
On 2/25/2019 at 4:30 PM, Bigsalmon said:

Ett alternativ till tafsring är att knyta på tafsspetsen med kirurgknuten och spara tafsänden som pekar uppåt, mot linan, och däri knyta upphängaren. På så sätt hålls upphängaren en bit från huvudtafsen och risken för trassel elimineras åtminstone något...

Preciiiis så. Enklaste sättet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
9 hours ago Curry sa:

Den var bra Hippokrates.?

Hur långt har ni imellan flugorna?

Jag skarvar på en slitspets och lämnar en bit i knuten till upphängarflugan.

Så svaret på din fråga är samma som hur lång slitspets man knyter på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag knyter huvudflugan i krokböjen på min upphängare, som nästan alltid är en märla. Det är så jag gjort i mitt torrflugefiske då jag ibland vill ha en nymf hängande under torrflugan. Detta trasslar aldrig. Vad är nackdelen med detta? Och vad är fördelen med att ha den på en separat linbit? 
 

Ursäkta bump om någon inte gillar det. 😇

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...