Jump to content
Sign in to follow this  
Olofsson

Katadyn Bee Free vattenrenare

Recommended Posts

Har testat en Katadyn Bee Free vattenreningsflaska under fyra veckor på NZ. 

Älvarna som vi tog vatten ur för rening får väl betraktas som tämligen rena i sig. Men det är gott om kreatur på sina ställen och rapporter om främt Girardia har varit återkommande.

Plus:

Vi har mått prima med det renade vattnet trots gott om nötkreatur och får längs vissa älvar. Det är lätt att pressa vattnet genom reningsmembranet och att slippa bära med sig vatten för hela dagar har varit otroligt skönt. Ingen bismak i det renade vattnet. 

Minus:

Den mjuka pressflaskan höll inte som utlovat. Redan efter två veckor kom första hålet. Mot slutet var otaliga varv silvertejp enda räddningen och tillslut gick det inte alls att pressa vatten genom filtret. Otaliga hål både mitt på och i toppskarven. Flaskan skall nu reklameras och det återstår att se vad Katadyn säger om hålen. Flaskan är ju inte misshandlad eller ovarsamt brukad på något sätt.

Pelle

• Like 1

En liknande produkt som fungerat bra för mig är Sawyer Mini. Väger ingenting, tar ingen plats, billigt. Passar korken på vanliga PET.

Jag och resekamraten tog vatten med en stor dos sunt förnuft i NZ men blev sjuka så det var efter det jag köpte filtret för användning när man inte känner sig säker på vattnet. Det var inte Giardia den gången utan någon kusin. Extremt märklig upplevelse, det har inget med vanlig magsjuka att göra utan magen svullnar upp som en ballong och allt som kommer ut luktar starkt av svavel. 

För oss blev det två veckor på hotell totalt, första veckan fick vi ingen näring i oss alls, lite sjukhusräkningar, missade upplevelser. Ta med filter dit ner mao. 

• Like 1

Korken på Bee Free passar inte på vanliga PET. Den har en betydligt större öppning, vilket jag tyckte var bra då det var enklare att fylla på än en PET. Däremot säljs produkten med en variant med en hårdare flaska. Jag undrar om inte det är det klokare valet idag. 

Fick precis igenom reklamationen och allt återbetalt från Outnorth. Ingen återkoppling dock om vad Katadyn anser vara skälet till uppkomsten av hålen. Får nog bli en Sawyer Mini nästa gång. Katadyn Bee Free har förbrukat förtroendet.

körde msr trailshot pocket size I sommras.

funkade bra första 3 dagarna.

renade bra.

gick relativt snabbt att fylla vattenflaskan.

men ventilen I gick sönder och tog säkert 5-10 min att fylla 1 liter efter det.

har fått bra betyg I övrigt.

även haft en vän som råkat ut för samma sak så inget jag an rekommendera tyvärr.

kanske bara otur vem vet.