Hoppa till innehåll

Lina till ett 11.6 fot 7/8 switch spö?


carldy

Recommended Posts

Hej, har ett switch spö hemma som är 11.6 fot och märkt lw 7/8, inga kastvikter näms på spöet. Spöet är import från Kina. Jag har ingen lina till spöet och har bara testat typ en klass 9 enhands fluglina till spöet och det funkar typ inte alls. Svårt att säga om det är grejorna det är fel på eller mig för jag kan ju inte det här med tvåhandskast. Jag vill ha en multi tip lina till spöet men vad ska jag köpa? Vissa tillverkare har enhands linor till switchspö och andra tvåhands linor, och då skiljer ju sig vikterna en hel del. Tillverkarkaren skriver mellan 500 grain till 900 grain, vilket känns galet tungt ju men det är kanske till skagit linorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Med tanke på längd och klass skulle jag utgå från 27-32 gram

Linor/klumpar mellan 10 - 11,5m.

Rio versitip klass 7 eller 8 inkl tippar 10 eller 15ft.

(Till ett 11,6ft spö hade jag personligen tagit 15ft tippar och med det landar du på ca 11,5m) 10 m klump är kanske mer lätthanterlig på 11,6ft spö men rullar inte ut lika gött.

Ett 3:e alternativ är att köpa halvstorlek på bodyn alltså en flytbody i klass 7/8 för att sikta mellan klass 7 och 8. Denna body köper du till klass 7 tippar på 10 eller 15ft då hamnar du på ca 30gram OM en ren RIO versitip 7:a på 27gram känns för lätt eller om 8:an på 32gram känns för tungt så finns även dessa halvklasser i flyt. Mkt att laborera med. :)

Är man lite ovan så tipsar jag att man lägger sig på de övre grammen i detta fall kanske RIO versitip klass 8 short (alltså med 10ft tippar) är det bästa och enklaste alternativet.

Svårt att säga då jag inte vet mer än du skrivit sen är ju smaken som baken!

ps är du intresserad av att lära dig 2hands kastteknik så hade jag i ditt fall börjat med ett 14ft spö i klass 9-10. Linor på 36-38gram 11,5-13m klumpar. Mkt enklare att börja i den änden om 2 handstekniken är det viktigaste. Mitt personliga tips.

Peace!

Redigerad med Niclax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/26/2019 at 7:53 PM, carldy said:

Hej, har ett switch spö hemma som är 11.6 fot och märkt lw 7/8, inga kastvikter näms på spöet. Spöet är import från Kina. Jag har ingen lina till spöet och har bara testat typ en klass 9 enhands fluglina till spöet och det funkar typ inte alls. Svårt att säga om det är grejorna det är fel på eller mig för jag kan ju inte det här med tvåhandskast. Jag vill ha en multi tip lina till spöet men vad ska jag köpa? Vissa tillverkare har enhands linor till switchspö och andra tvåhands linor, och då skiljer ju sig vikterna en hel del. Tillverkarkaren skriver mellan 500 grain till 900 grain, vilket känns galet tungt ju men det är kanske till skagit linorna?

500 grains är lite drygt 32 gram, så en enhands 9 låter väldigt lätt så den förstår jag om den känns besvärlig att kasta med.... (om nu märkningen är korrekt).

Gå in till Böjda Spön i Gräsdalen och fråga om du får prova några linor, eller skicka ett pm så kan du få provkasta i stadsträdgården på nån lunchrast, linor har jag några olika varianter du kan får prova för att få ett hum om vad som kan passa 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...