Jump to content

Lina till Opal Switch

Recommended Posts

Har ett Sameo Opal switch 11’ #6, kör idag en Sa Spey lite scandi på 270 grains och det fungerar bra. Är lite sugen på att skaffa en skagitlina också men vet inte alls vilken vikt som borde bli bra?

såg en tabell från Vision där dom rekommenderade att man gick upp 10 gram från scandi till skagit?? Låter ju svinmycket tycker jag...

270 grains är väl runt 17 gram, gå upp till 27 gram låter ju hysteriskt.

Jag kör med OPST´300gr =19,4g  på en liten 9,1 # 5-6. På min 12´# 5-6 kör jag OPST 400gr=25,9 inga som helst problem att kasta Skagit med detta. Man belastar ju inte spöt all på samma sätt. Jag kör mest vanliga Speykast med dessa linor.

Titta å läs på deras hemsida där dom rekommenderar att gå upp i linvikt för Spey/Skagit kast.

On 3/3/2019 at 11:59 AM, berndt said:

Jag kör med OPST´300gr =19,4g  på en liten 9,1 # 5-6. På min 12´# 5-6 kör jag OPST 400gr=25,9 inga som helst problem att kasta Skagit med detta. Man belastar ju inte spöt all på samma sätt. Jag kör mest vanliga Speykast med dessa linor.

Titta å läs på deras hemsida där dom rekommenderar att gå upp i linvikt för Spey/Skagit kast.

Hur pass korta klumpar kör du på ditt 12’?

funderar på en Ambush short till min 11 fotare, klumpen är strax över 5 meter, lite fundersam på att det kan bli väl kort.

2 hours ago, M.L said:

funderar på en Ambush short till min 11 fotare, klumpen är strax över 5 meter, lite fundersam på att det kan bli väl kort.

Jag kör m vanliga Ambush till 10-11 fots spön. Hakar även på en polyleader. Toppenlina👍

Edited by Sunkan11
On 3/10/2019 at 6:08 PM, M.L said:

Köpte nyss en OPST 450gr som är 5,05 på den sätter jag en 12 fots Hardy spets. funkar klockrent. Vill jag ha samma lina på en 13 fotare och det passar för vattnet jag fiskar finns alltid alternativet att byta till 10/15 fots spets. Så din lina är absolut inte för kort. Lite av längden styr du med hjälp av sk överhäng. Kolla på mitt sista blogginlägg där jag skriver om det.

Hej!

Jag lånar denna tråden lite då jag precis införskaffat mig en Opal Switch # 7.
Är HELT ny på switch/tvåhandsspön och undrar helt enkelt vad man ska satsa på?
Skjutlina och lite olika klumpar? Hel lina och använda olika tafsar?

Mvh,
Daniel

10 hours ago, Tribal_Tech said:

Hej!

Jag lånar denna tråden lite då jag precis införskaffat mig en Opal Switch # 7.
Är HELT ny på switch/tvåhandsspön och undrar helt enkelt vad man ska satsa på?
Skjutlina och lite olika klumpar? Hel lina och använda olika tafsar?

Mvh,
Daniel

En klumplina hade jag satsat  på ex Rio Scandi Short Versi T . Där har du utbytbara spetsar som skall hängas på Allt från flyt till sjunk4.

Hej,

Stort tack för svar!

Rio Scandi short versitip verkar ju vara en bra lösning som kan täcka in många olika typer av fiskesituationer.
M.L har 270 grains på sitt #6, men vilken vikt bör man satsa på för ett klass 7?

Tittar jag på Rios hemsida motsvarar ett #7 425 grains (27,5 gram), vilket låter rätt mycket? Eller är det det gäller ett #7 tvåhands, och eftersom Opal switch är klassade som enhands borde man gå ner lite i vikt? Typ hur mycket? :)

Mvh,
Daniel

7 hours ago, Tribal_Tech said:

Hej,

Stort tack för svar!

Rio Scandi short versitip verkar ju vara en bra lösning som kan täcka in många olika typer av fiskesituationer.
M.L har 270 grains på sitt #6, men vilken vikt bör man satsa på för ett klass 7?

Tittar jag på Rios hemsida motsvarar ett #7 425 grains (27,5 gram), vilket låter rätt mycket? Eller är det det gäller ett #7 tvåhands, och eftersom Opal switch är klassade som enhands borde man gå ner lite i vikt? Typ hur mycket? :)

Mvh,
Daniel

Finns det överhuvudtaget sk enhand/ tvåhandsklass nej inte enligt mig. En lina på en viss längd/ vikt passar till vilket spö som helst. Det man måste titta på är hur du har tänkt att använda ditt spö. Jag själv speykastar bara med mina spön och då är inte vikten så noga. Ex min 12´# 5-6 kastar utan vidare min #7 Rio Scandi Short .Linlängden har större betydelse än vad vikten har. Skall du däremot bara överhandskasta så får inte linan vara för tung Så en Rio #7 på det spöt är absolut inga problem när du kör med vattenankrade kast " Speykast"

• Like 1

Första lediga dagen på evigheter så jag drog en vända till ån och provade min nya lina, Guideline ultra compact 309 grains. Funkade hur bra som helst, kändes som en bra vikt för mej, kanske skulle man tom kunna gå lite högre.

det som Berndt skriver ovan att det inte är superviktigt med klumpvikten vid vattenankrade kast stämmer nog, jag har hört flera amerikanska steelheadfiskare prata om ett spös ”grain window” alltså vilka vikter man ska hålla sej mellan till ett visst spö, har tyckt att det låter konstigt som gammal överhandskastare där jag tycker att bara nåt gram fel kan förstöra spöets aktion.

mitt opal #6 kan säkert, om jag får gissa lite, hantera vikter mellan 250-350 grains utan problem, vilket som är ”mest rätt” beror på fiskarens expertis och preferenser.

• 1 month later...
1 hour ago, David L said:

Spanar lite på detta spö. Har en scandi klump på 19 gram som jag vill använda. Nästan bara UH kast i strömmande vatten som kommer bli aktuellt. Vilket opal switch skulle passa bäst till denna lina? #6an eller #7an?

Kommer säkert fungera på båda men jag hade valt sexan.

har senaste tiden fiskat mycket med det spöt och har använt mellan 16-24gram. Allt funkar bra, 16 kanske känns lite väl lätt men det går definitivt, favoriten för mej är en 20g GL Ultra Compact med GL ULS spetsar som väger 4g.

2 hours ago, M.L said:

Kommer säkert fungera på båda men jag hade valt sexan.

har senaste tiden fiskat mycket med det spöt och har använt mellan 16-24gram. Allt funkar bra, 16 kanske känns lite väl lätt men det går definitivt, favoriten för mej är en 20g GL Ultra Compact med GL ULS spetsar som väger 4g.

Tack! Så du kör 20g belly + 4g spets på 6an?