Hoppa till innehåll

Flyt eller intermediate på kusten vid hö fiske!!!


harlequine

Recommended Posts

Hallå i stugvärmen!

Har fiskat hö på kusten ett tag och hamnar i ett ambivalent nördläge. Har både flyt och intermediate linor och jag gillar flyt eftersom det sällan blir bottenkontakt men bedrövlig flugkontakt i vågor. Intermediate ger som sagt bra sträck i vattnet men jag går rätt ofta fast i botten om det ska fiskas långsamt i kallt vatten vilket är det som är merparten av mitt fiske. Fiskeplatserna är grunda 0,5m-1,5m och jag vadar. Har själv haft som måttstock att fiske i vatten upp till de ädlare delarna flyt och sedan intermediate. Jag vet att de flesta gillar intermediate och att flytlina är gammalmodigt men vill höra lite filosofiska resonemang om detta!!!

/h 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago, harlequine said:

Hallå i stugvärmen!

Har fiskat hö på kusten ett tag och hamnar i ett ambivalent nördläge. Har både flyt och intermediate linor och jag gillar flyt eftersom det sällan blir bottenkontakt men bedrövlig flugkontakt i vågor. Intermediate ger som sagt bra sträck i vattnet men jag går rätt ofta fast i botten om det ska fiskas långsamt i kallt vatten vilket är det som är merparten av mitt fiske. Fiskeplatserna är grunda 0,5m-1,5m och jag vadar. Har själv haft som måttstock att fiske i vatten upp till de ädlare delarna flyt och sedan intermediate. Jag vet att de flesta gillar intermediate och att flytlina är gammalmodigt men vill höra lite filosofiska resonemang om detta!!!

/h 

Då får jag ställa mig i gruppen ”gammalmodiga stofiler som inte kan/vill lära nytt”.

Jag kör minst 70% med flytlina. Kombinerat med intermediat polytafs. Resten av tiden blir slomo klump med vanlig nylontafs. Sen är det viktigt att hålla reda på flugans förtyngning och intagningshastighet. Med normal intermediat lina lättare flugor som får tid att sjunka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En grej jag har funderat på. Rengöringsmedlen. Det brukar heta av insatta att tar du fel medel ändrar du linans flyt/sjunkegenskaper. Tex medel till sjunklina på flytlina får linan att sjunka o tvärtom. Frågan är om man kan göra något kreativt med medel till flytlina på en intermediate? Har ej testat men är ju nyfiken... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever mycket sällan/aldrig problem med bottennapp trots att det finns en del grunda partier på många av ställena jag fiskar.

Setup:

Lina: Snowbee neutral Density #5 och 6

Tafs: 10 fot taperad nylon + 1,5 m 0,25 fc

Flugor: sällan förtyngda storlek 4-8

Fiskesätt: ofta ganska snabb hemfiskning av flugan. Försöker helst täcka vatten och hitta fisk innan jag börjar experimentera med flugbyten och långsammare hemtagning. 

Hur ser ovan ut för dig? 

Men skulle jag fiska rakt in i tångskogen hade jag antagligen kört flytlina och någon typ av räka med foamrygg eller fluga med uppåtvänd (skyddad) krokspets typ petit tobis. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, harlequine said:

Jag förtydligar att mina fiskeplatser består av rullstensbotten med någon minimal sandfläck. Inga tångruskor. Sterilt men nog f*n hår det att fastna i stenarna.

Flyt eller slow intermediat och vanlig nylontafs. Lätt förtyngda flugor. Eller som nämndes ovan upp och ner vända flugor. Det om du vill fiska sakta och med pauser.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder oftast intermediate på kusten och ibland en sjunk 3:a . Med intermediate händer det ytterst sällan att jag fastnar i botten, men jag tar oftast hem flugorna relativt snabbt. Flytlinan använder jag mer sällan även om det händer, ser få fördelar med flytlina om jag inte vill fiska i ytan eller strax under.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hatkärlek till mina intermediatelinor. Mest kärlek. Men när polaren drar på en fin havsöring och ropar ”låångsam handtvist, knappt styrfart!” så blir det lätt så att man projicerar avundsjukan och frustrationen på linan. Särskilt när man lägger upp ett perfekt bakkast inför ett 40m kast med perfekt linbåge och skjutlinan sjunkit och fastnat i nån j-a blåstång...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kört massor med flylina och det har fungerat fint, nu har jag dock fallit för grupptrycket och fiskar mestadels med dagens slow-intermediate linor. Har inget större problem att dessa går fast i botten men har samtidigt börjat fiska mer med oförtyngda flugor. Tycker skillnaden är hårfin. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest (slow) IM men flytlina när det är som kallast är inte fel, dessutom med oförtyngda flugor, då kan jag fiska riktigt långsamt. Fast jag vill helst inte ha flytlina  när jag fiskar från land i pålandsvind, då försvinner hela vitsen med den eftersom linan driver in mot land snabbare än jag vill ta in den. I flytring och vind i ryggen går det bra. 

Men jag håller med Lill-Niklas, skillnaden mellan IM och flyt är ganska liten om man hårddrar det. 

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det måste vara en hellina, så är Hö&Gös nog inne på den rätta idé med en flytlina med intermediate spets. Mener at Cortland har en "Ghost tip" lina med ytterste 1½-2 m intermediate spets eller Guideline Coastal Slow Intermediate lina med flytande runnningline.

Själv använder jag ett Guideline Coastal RTG Slow Int. huvud med en nylon running line (SA URL i den tunnaste). Tycker at det huvud är optimalt för vad du beskriver. Om jag vill fiske jätte-långsamt stryker jag Mucilin på nästan hele shooting head (änvänder det på nylon linan för att få den att flyta) och då blir det uppe i ytan.

Funkar kalas för mig på platser mellem 0,5 og 1,5 m djup

Jesper DK

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, harlequine said:

Intressanta tankegångar i tråden. Är fortsatt förvirrad. Vilken lina upplever ni är den som är mest hoover? Jag har nu en Ajensen Vector Coastal och en Vision Vibe 85. Har även testat Vision Kust och Rio Coastal Seatrout. 

SA Sonar Stillwater Hover är väldigt bra. Den klarar av vattentemp ner till noll och ligger precis under ytan, utan att ligga på den som det händer att liknande linor gör. Jag har Vision Vibe 85 IM och den sjunker mer. SA-linan är en hel viktklass underklassad så att du vet det. Jag köpte en sexa för min sjua, jag vill inte kasta med en åtta. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, harlequine said:

Jag har ingen koll på upp och nedvända flugor. Finns det? Tänker att kroktyngden gör att flugan kantrar och vänder sig???

Jag har inte hunnit testa, men om du binder en lång vinge på denna krok på den sida som vi oftast tänker på som undersidan

https://bogdangawlik.com/product-eng-17533-Hends-600.html

förväntas flugan gå i vattnet med böjen ner och spetsen upp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Jesper DK said:

Om det måste vara en hellina, så är Hö&Gös nog inne på den rätta idé med en flytlina med intermediate spets. Mener at Cortland har en "Ghost tip" lina med ytterste 1½-2 m intermediate spets eller Guideline Coastal Slow Intermediate lina med flytande runnningline.

Själv använder jag ett Guideline Coastal RTG Slow Int. huvud med en nylon running line (SA URL i den tunnaste). Tycker at det huvud är optimalt för vad du beskriver. Om jag vill fiske jätte-långsamt stryker jag Mucilin på nästan hele shooting head (änvänder det på nylon linan för att få den att flyta) och då blir det uppe i ytan.

Funkar kalas för mig på platser mellem 0,5 og 1,5 m djup

Jesper DK

Mucilin förstås! ☺️ Det får jag lägga i kustfiskejackan! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, harlequine said:

Intressanta tankegångar i tråden. Är fortsatt förvirrad. Vilken lina upplever ni är den som är mest hoover? Jag har nu en Ajensen Vector Coastal och en Vision Vibe 85. Har även testat Vision Kust och Rio Coastal Seatrout. 

SA gpx hoover är den mest långsamtsjunkande jag prövat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, Jesper DK said:

Om det måste vara en hellina, så är Hö&Gös nog inne på den rätta idé med en flytlina med intermediate spets. Mener at Cortland har en "Ghost tip" lina med ytterste 1½-2 m intermediate spets eller Guideline Coastal Slow Intermediate lina med flytande runnningline.

Själv använder jag ett Guideline Coastal RTG Slow Int. huvud med en nylon running line (SA URL i den tunnaste). Tycker at det huvud är optimalt för vad du beskriver. Om jag vill fiske jätte-långsamt stryker jag Mucilin på nästan hele shooting head (änvänder det på nylon linan för att få den att flyta) och då blir det uppe i ytan.

Funkar kalas för mig på platser mellem 0,5 og 1,5 m djup

Jesper DK

Har testat Cortland Ghost Tip men den sjönk för fort tyckte jag. Har varit mer nöjd ned flytlina och intermediate polytafs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On ‎3‎/‎3‎/‎2019 at 12:57 PM, hö&gös said:

En grej jag har funderat på. Rengöringsmedlen. Det brukar heta av insatta att tar du fel medel ändrar du linans flyt/sjunkegenskaper. Tex medel till sjunklina på flytlina får linan att sjunka o tvärtom. Frågan är om man kan göra något kreativt med medel till flytlina på en intermediate? Har ej testat men är ju nyfiken... ;)

Vad menar du, ska du göra en int till flyt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, salmo prutta said:

Jag har tänkt Hö&Gös tanke åt andra hållet. Jag smörjer flytlinan med sjunklinemedel och får en usel flytlina, eller som jag ser det en bra fungerande havsöringslina till nattfisket.

Funkar fint.

Rickard.

Kul att höra att det funkar! Jag har just de senaste dagarna kommit på att jag har en flytlina som jag inte är så noga med som jag kan testa samma sak på. Hur ofta behöver du smörja in din flytlina med sjunkmedel och hur mycket under ytan hamnar du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...