Jump to content
Sign in to follow this  
Tribal_Tech

Sameo Opal switch

Recommended Posts

Hej!

Jag och fiskepolaren tänkte testa på switch-fiske nästa gång vi är i Ammarnäs och fiskar öring och är lite sugna på att testa Sameo Opal switch.
Vilken klass bör man sikta på? 6 eller 7?
Några åsikter om spöna?
Passande linor osv?

Mvh,
Daniel

Har ett opal #6, mjuka spön med mycket kraft i. Så länge man inte ska kasta allt för tunga spetsar/flugor ser jag inget anledning att gå upp i klass.

har en scandilina på 270 grains som sitter bra, vill du köra skagit kan du gå upp ytterligare en del i linvikt utan problem.

helt klart väldigt prisvärda spön 😊

#7 med en opst 325gr, kör 9ft tips för tillfället. Riktigt härligt att kasta och spöet orkar med rätt rejäl fisk. Skulle gärna ha en #6 också 🤷🏻‍♂️

Om jag har fattat rätt så är de enhandsklassade och då skulle jag inte gå under #7 (helst högre) för t.ex. Ammarnäs.

Jag körde med ett Sage X 11 fot #6 (tvåhandsklassat, dvs motsvarande #8(?) enhands) med Rio versitip short #6 i somras. Funkade men jag hade gärna haft ett typ 12 fots #7 för ren underhandskastning istället, iaf där man vill köra med tyngre spetsar/flugor. 

Är nybörjare på tvåhands/switch ska tilläggas... 

59 minutes ago, Sahlberg said:

Om jag har fattat rätt så är de enhandsklassade och då skulle jag inte gå under #7 (helst högre) för t.ex. Ammarnäs.

Jag körde med ett Sage X 11 fot #6 (tvåhandsklassat, dvs motsvarande #8(?) enhands) med Rio versitip short #6 i somras. Funkade men jag hade gärna haft ett typ 12 fots #7 för ren underhandskastning istället, iaf där man vill köra med tyngre spetsar/flugor. 

Är nybörjare på tvåhands/switch ska tilläggas... 

Stämmer att dom är enhandsklassade, ska man kasta överhandskast funkar en sexas lina utmärkt.

Sameo rekommenderar att man går upp två linklasser för scandikast (som jag gjort med 270 grains)

för skagit sa dom att man kan lasta på betydligt mer, fick inga exakta vikter utav dom utan det beror mer på personliga preferenser. Går säkert att använda vikter nånstans runt 350 grains utan problem.