Hoppa till innehåll

Barrio fluglinor


Canefreak

Recommended Posts

Minns en artikel om fluglinor för länge sedan där det sades att det då bara fanns ett par fabriker i världen, som tillverkade alla fluglinor, och att det bara var förpackning och namn som skilde de olika linorna åt.

Någon som vet hur det förhåller sig nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, fiskarn said:

Nu passar väl inte alla linor till alla spön och kasttekniker så det finns säkert spöringar och spön som gillar Barrio. Dessutom så har vi alla olika krav. Själv så skulle jag aldrig fiska med en rulle som knarrar eller en lina som ligger djupt i vattnet (Fiskar till 99,9% tort). Finns ju även dem som fiskar i sjöar med linor som drar ihopp sig som ett dragspel utan att bry sig och tycker att linan är bra bara för att den kastar långt.
Har en Rio lina som i mitt tycke bara duger som en tvättlina trotts att den ligger i det övre pris segmentet. Den linanan passar säkert någon annan spösvingare men inte mig och inte mina spön.

Tycker även att den bästa flugrullen som har gjorts är Loop Grafit och sörjer att den inte längre går att köpa. Den passar mina kriterium då den är lätt, tyst och storspolig. samt att den hade ett humant pris när det begav sig. Finns säker de som tycker att den var för billig för att äga men jag tycker att den har allt man behöver och kommer att sörja när mina ger upp. Med en lätt rulle så känner man spöet och linan bättre och slipper motvikten längst ner.

Nu tror inte jag att Cortland är den bästa linan men jag hade förpassat den som nummer två bara för att det är ett gammalt märke som funnits med i många år, även om själva linan var i stort sätt ny. Jag kommer mycket väl ihåg den dagen när jag tog fram reserven och genast kände att den här var en kombo som gick i symbios. Ska väl nämna att jag endast fiskar med DT lina i strömmande vatten och förundras över att inte fler gör det.

Själv så kommer jag givetvis att köpa mig en till Cortland bara som reserv, för varför ska man ha ett resevhjul som är som är sämre när man kan ha ett som är lika bra... 

Kan bara dela dina tankar. DT täcker behovet i strömmande vatten(3-18 meter). Lätt att menda/styra. Och där använder jag både Barrio Mallard, Cortland Peach och SA. Har f.ö. själv aldrig förstått hysterin kring linor, men har full accept för att var och en måste få ha sin tro.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till alla, 
när ni byter lina från t ex en Rio till en Cortland, eller om ni byter från en SA till Barrio, märker ni någon skillnad?
Det skulle var intressant att se hur många det är som känner av skillnaderna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Tyto Alba said:

En fråga till alla, 
när ni byter lina från t ex en Rio till en Cortland, eller om ni byter från en SA till Barrio, märker ni någon skillnad?
Det skulle var intressant att se hur många det är som känner av skillnaderna.

Jag har inte följt tråden slaviskt så du kanske har nämnt det redan, om inte så vore det nog schysst att förklara att dina råd angående linor har ett egenintresse då du själv tycks involverad i försäljning av just Cortlands linor.

Det gör att åtminstone jag drar öronen åt mig en aning. Detsamma gäller andra medlemmar på forumet som är involverade i märken, jag ser deras råd och åsikter som partsinlagor. Visserligen besitter ni en stor kunskap och kan hjälpa till mycket men jag tycker att det är på sin plats att vara mycket tydlig i sin roll här.

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Tyto Alba said:

En fråga till alla, 
när ni byter lina från t ex en Rio till en Cortland, eller om ni byter från en SA till Barrio, märker ni någon skillnad?
Det skulle var intressant att se hur många det är som känner av skillnaderna.

Tycker att de flesta linor allt oftare är bra och att jag allt mer sällan ratar en lina för att den har sjukt minne eller inte flyter eller blivit totalt misslyckad i taperingen. Har inte upplevt någon genomgående avgörande skillnad mellan alla de olika märken, modeller och varianter jag haft och prövat under de senaste åren. Säkert detta som får mej tycka att Barrios duger gott och väl för mina behov. Speciellt med tanke på att jag inte kastar speciellt mycket per pass i mitt fiske.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/12/2019 at 11:54 AM, fiskarn said:

Nu passar väl inte alla linor till alla spön och kasttekniker så det finns säkert spöringar och spön som gillar Barrio. Dessutom så har vi alla olika krav. Själv så skulle jag aldrig fiska med en rulle som knarrar eller en lina som ligger djupt i vattnet (Fiskar till 99,9% tort). Finns ju även dem som fiskar i sjöar med linor som drar ihopp sig som ett dragspel utan att bry sig och tycker att linan är bra bara för att den kastar långt.
Har en Rio lina som i mitt tycke bara duger som en tvättlina trotts att den ligger i det övre pris segmentet. Den linanan passar säkert någon annan spösvingare men inte mig och inte mina spön.

Tycker även att den bästa flugrullen som har gjorts är Loop Grafit och sörjer att den inte längre går att köpa. Den passar mina kriterium då den är lätt, tyst och storspolig. samt att den hade ett humant pris när det begav sig. Finns säker de som tycker att den var för billig för att äga men jag tycker att den har allt man behöver och kommer att sörja när mina ger upp. Med en lätt rulle så känner man spöet och linan bättre och slipper motvikten längst ner.

Nu tror inte jag att Cortland är den bästa linan men jag hade förpassat den som nummer två bara för att det är ett gammalt märke som funnits med i många år, även om själva linan var i stort sätt ny. Jag kommer mycket väl ihåg den dagen när jag tog fram reserven och genast kände att den här var en kombo som gick i symbios. Ska väl nämna att jag endast fiskar med DT lina i strömmande vatten och förundras över att inte fler gör det.

Själv så kommer jag givetvis att köpa mig en till Cortland bara som reserv, för varför ska man ha ett resevhjul som är som är sämre när man kan ha ett som är lika bra... 

Bäst du handlar då... ;)

https://www.tradera.com/item/302197/350564196/loop-komposit-

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Tyto Alba said:

En fråga till alla, 
när ni byter lina från t ex en Rio till en Cortland, eller om ni byter från en SA till Barrio, märker ni någon skillnad?
Det skulle var intressant att se hur många det är som känner av skillnaderna.

Skillnaden jag märkt mellan Barrios och dom dyrare linorna är att dom behöver göras ren och poleras oftare, annars tycker jag dom är väldigt prisvärda med fina taperingar, speciellt smallstream linan, utan tvekan den bästa kortklumpslina jag provat.

 Jag gillar inte Rio's "In Touch" linor, dom har alla korvat sig som gamla telefonsladdar, liknande problem har jag haft med både Loop och Guidlines nya evolve linor, dom jag gillar mest är Cortland, SA Mastery och Rio's standard linor.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, jakobj said:

om inte så vore det nog schysst att förklara att dina råd angående linor har ett egenintresse då du själv tycks involverad i försäljning av just Cortlands linor.

På frågan om man känner av olika linfabrikat så har jag hört att de flesta gör inte det. De som gör det ökar i antal hela tiden.
Det behövs bara en liten knuff för att kronan ska åka ner för att de ska utbrista  "ja jäklar...jag har känt av det länge men inte vetat vad det beror på..."

Det med egenintresset uppfattas nästan alltid på det sätt som du beskriver det. Ibland så måste jag säga att ett sådant tankesätt är ett hinder. En som säljer en viss produkt och pratar för sin sak behöver inte tala osanning. Ändå så är det så som det uppfattas. Om någon annan säger exakt samma sak, då blir det mer sant. Märklig logik men så fungerar det. Jag förstår hur du menar.

Vi har exakt samma problem inom samhällsfrågorna, där man diskvalificeras direkt för vad man tillhör eller representerar, inte för det som man säger eller gör. Man ska fokusera på sakfrågorna, inte på budbäraren.

Min ständiga antagonist kallade mig/oss för att tillhöra en sekt. Som info till honom, "sekten" består av en mindre grupp kompetenta flugfiskare. De har fri tillgång till hela marknaden och väljer helt själv vilka grejer de vill använda. Det kanske finns förklaringar till att de blev medlemmar i "sekten"!? Skit samma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, jakobj said:

 

Det gör att åtminstone jag drar öronen åt mig en aning. Detsamma gäller andra medlemmar på forumet som är involverade i märken, jag ser deras råd och åsikter som partsinlagor. Visserligen besitter ni en stor kunskap och kan hjälpa till mycket men jag tycker att det är på sin plats att vara mycket tydlig i sin roll här.

Tycker att han är väldigt tydlig att han förespråkar cortland för att han säljer dessa linor....beskriver/förklarar fördelar o brister över alla fabrikat.. 

Detta är ju ett fritt land o alla väljer själv vad dom tror på eller vill lyssna på..   

Befolkning fungerar lite såhär ....100 000 flugor kan inte ha fel...ät skit!   Ingen säger emot för alla andra äter skit så de är bara o mumsa på 

 

 

Själv äger jag ingen hel WF cortland lina utan har några 444or o även andra fabrikat som jag kapat till klumpar... 

Största anledningen är att jag får med fler linor ut på fisketur utan att behöva bära massa spolar o rullar.. 

WF linor passar helt inte mina behov då jag fiskar i fjällen o bär all utrustning i ryggsäck från sovsystem till fiskeprylar. 

Sen fiskar jag oftast med Amnesia skjutlina för att den inte behöver underhållas, bra skjut alla dagar i veckan.    Allt ska bara fungera utan att krångla när man traskat 2mil upp på fjället.. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hör till s.k. anständighet att man redovisar sina kommersiella lojaliteter när man deltar i ett forum som detta. På en del forum t.ex. Diy Audio ; -USA baserat forum med 458 000 medlemmar runt hela världen, är det ett krav. Det kan vara lätt att räkna ut varför: läsaren  bör beredas möjlighet att väga informationens värde;  om den tycks färgad av ett egenintresse för ekonomisk vinnings skull eller om skribenten är oberoende av att vinna något ekonomiskt på vad denne skriver?  Det handlar om ärlighet och förtroende. 

Citat:"En som säljer en viss produkt och pratar för sin sak behöver inte tala osanning. Ändå så är det så som det uppfattas." 

Så behöver det naturligtvis inte vara! Välgrundad och faktabaserad information kan den (oberoende person) som läser något från en skribent med ekonomiska intressen i en vara eller tjänst;  - där kan faktiskt läsaren i de flesta fall  själv avgöra vad som är relevant eller inte. Men att lojaliteter redovisas är en förutsättning för den processen. 

Då det gäller Cortlands linors överlägsenhet får var och en bilda sig en uppfattning....Vanligtvis brukar skribenter som ni "Cortlandare" inte tjäna på att dissa andra märken. Det blir ju inte trovärdigt om läsaren har goda erfarenheter av det som nedvärderas. 

Det här är ganska elementära kunskaper då det gäller marknadsföring; vilket de flesta nog känner till. 

 

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, M.L said:

Undrar hur många som vid ett blindtest med fyra fabrikat, liknande tapering och vikt skulle klara av att hitta Cortland bland skiten. 

Sån stor skillnad kan det inte vara på coatingen hos olika tillverkare. Det är lite plast, knappast raketforskning även om tillverkarna ibland försöker få oss att tro det.

Om alla fyra hade samma färg så kanske jag skulle missa Cortland linan om de andra två passade mitt spö bra. Men jag skulle definitivt hitta Barrion för där skulle ljudet mot ringarna avslöja den.

Ska tillägga att Barrion fortfarande fungerade bra att kasta med även om skjutet blev sämre men att fiska med en skrikande lina som stör fågelkvittret i gryningen samtidigt som daggen sakta reser sig det går bort för mig. Det ända som ska doa tillsammans med fåglarna är ett porlande ljud från älven. Inte en gnällande fluglina...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag säljer inga linor jag köper och ska jag lägga ut mina kulor på en lina så betalar jag helre dubbla priset för en lina som jag vet fungerar istället för två linor av en annan sort som jag inte kommer att bli nöjd med. Priset var bra på Barrio men jag var heller inte nöjd med egenskaperna den så jag bytte bort den. Rion som jag har i en låda kostade mer än det dubbla mot Barrio men inte heller de egenskaperna var jag nöjd med så även den blev även den förpassad i en låda. Kanske passar den ett annat spö någon annan gång så den får allt ligga kvar i lådan. 

Jag kan nog många gånger vara krävande men en lina är ett mycket viktigt redskap för en flugfiskare och en dåligt fungerande fluglina är inte tilll gagn för någon. Kommer dock att köpa mig en ny reserv lina och då Cortland passade både mitt spö och fiske väl, så är det en stor risk att det blir en till av samma sort.

Därmed så betyder inte det att Cortland är den bästa linan då jag ej prövat alla, men den är dock en av de bästa som jag har fiskat med och jag rekomenderar den tills jag hittar en som är bättre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett antal Barriolinor men också linor från Rio, Cortland, SA, Loop, Guideline, Airflo och några andra märken. Du "fiskarn" kanske hade väldig otur med din Barriolina? Måndagsexemplar förekommer hos alla märken, utan undantag. Jag kan absolut inte relatera till din upplevelse eftersom ingen av mina Barrio beter sig på det viset men jag är säker på att du kan kontakta Mike och reklamera linan. Det kan vara en mer konstruktiv lösning än att gång på gång påtala ditt upplevda problem här.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Magnus P said:

Jag har ett antal Barriolinor men också linor från Rio, Cortland, SA, Loop, Guideline, Airflo och några andra märken. Du "fiskarn" kanske hade väldig otur med din Barriolina? Måndagsexemplar förekommer hos alla märken, utan undantag. Jag kan absolut inte relatera till din upplevelse eftersom ingen av mina Barrio beter sig på det viset men jag är säker på att du kan kontakta Mike och reklamera linan. Det kan vara en mer konstruktiv lösning än att gång på gång påtala ditt upplevda problem här.

Den kastade bra och låg ok i vattnet men lät fördjävligt så det var helt enkelt omöjligt att lyssna på det. Ungefär som att lyssna på kråksång istället för fågelkvitter. Men flyga kunde den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/15/2019 at 12:34 AM, magnolia said:

Vanligtvis brukar skribenter som ni "Cortlandare" inte tjäna på att dissa andra märken. Det blir ju inte trovärdigt om läsaren har goda erfarenheter av det som nedvärderas.

Anledningen till dissen av Barrio är för att jag anser att de har en usel coating. Detta kom jag fram till efter att ha testat deras linor. Jag har ingen som helst vinning på att dissa dem. Jag gör det för dem som inte har samma erfarenhet av linor som jag. Det finns de som följer dessa diskussioner utan att delta.

Ni som verkligen tycker att Barrio är någonting alldeles extra, ni borde lyssna mer än alla andra. 
Testa någonting annat! Gör det för din egen skull. Ni andra som redan har flera olika linor, rengör dem! 

Erbjudandet står kvar, även till fler än Magnolia, ta med er Barrio och kom över på ett besök så ska jag visa och förklara varför de inte håller måttet. Mike är säkert trevlig och bra kille på alla sätt men det här handlar inte om det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Tyto Alba said:

Anledningen till dissen av Barrio är för att jag anser att de har en usel coating. Detta kom jag fram till efter att ha testat deras linor. Jag har ingen som helst vinning på att dissa dem. Jag gör det för dem som inte har samma erfarenhet av linor som jag. Det finns de som följer dessa diskussioner utan att delta.

Ni som verkligen tycker att Barrio är någonting alldeles extra, ni borde lyssna mer än alla andra. 
Testa någonting annat! Gör det för din egen skull. Ni andra som redan har flera olika linor, rengör dem! 

Erbjudandet står kvar, även till fler än Magnolia, ta med er Barrio och kom över på ett besök så ska jag visa och förklara varför de inte håller måttet. Mike är säkert trevlig och bra kille på alla sätt men det här handlar inte om det.

Vad är det som får dej tro att folk inte testat både det ena och andra genom åren? Inhandlade själv första Cortlanden på 80-talet och har haft en hel del olika modeller därifrån under decennierna samt har faktiskt ett par Cortlands hemma som jag emellanåt fiskar med... ingen av dessa har verken visat några odödlighetstendenser eller revolutionerat mitt fiske eller kastande. Uppskattar att jag haft tiotalet Cortlandlinor genom åren. En 444:a jag hade på 00-talet höll inte säsongen ut och såg ut som ett pärlband redan nån vecka efter midsommar... men oftast har linorna funkat finfint och hållit ungefär vad som kan förväntas av en fluglina. Har eller har haft (vad jag kan komma ihåg på rak arm) linor från bl.a. SA, Rio, Loop, Scierra, Vision, GL och ingen av dessa märken har heller endast varit genomgående bäst/sämst...

Ser ungefär liknande ut med Barrios linor. Har använt tre GT90:or, en GT140, en GT125, en Mallard och en Smallstream de senaste sex åren. Köpte Smallstreamen först och den funkar bra än - precis som Mallarden och GT90:orna (varav en precis gick in på 4:e säsongen...). Har upplevet att GT90:na samlar på sig skit och behöver rengöras emellanåt för att funka bra - tar fem min. Min GT140 höll däremot inte mycket mer än en hel säsong - dock längre än den tidigare nämnda 444:an... den absolut största skillnaden mellan Barrios linor och de stora namnens är som jag upplever det priset...

  • Like 9
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag/har haft  Cortland, SA, Masterline, Airflo (i två veckor) och Barrio. Jag upplever större skillnad mellan taperingar än fabrikat. Rengjorda och vallade linor är ju trevliga att hantera men jag har inga större problem med den processen heller. Jag fick en GT90 klass 5 som jag inte gillade coatingen på. Det framförde jag till Mike Barrio. Samma vecka hade jag en ny som var som den skulle. Han bad så mycket om ursäkt. Det gjorde aldrig Karpens. Av dem fick jag ingenting. Jag har nog allvarliga hörselnedsättningar för det där med ljud har jag inte märkt. (Nej, jag har ingen Sharkskin).

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, den duger!  Jag har nämnt i annat sammanhang att jag har ärvt en Cortland DT7 (?), brun, som är från slutet av sextiotalet. Den kastar fantastiskt. Jag vet ännu inte hur den fiskar för att jag inte har badat den. Inte min linklass men imponerande. Han som jag ärvde den av hade ärvt den i sin tur, och även använt den, i Dalälven efter förrymd regnbåge. Han var mycket nöjd med den. Jag sysslar inte med sådant fiske som kräver komplicerade taperingar eller coatings. Jag fiskar i strömmande vatten och på nära håll. Jag är en mycket enkel person.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag har inte haft några gnisselproblem med Barrio, som jag fiskat med ungefär 80 fiskedygn/år de senaste åren.

Har provat mängder med linor under mina femtio år som flugfiskare, och jag minns lättnaden när jag övergav Cortland för ett annat märke 1980. 

Slutade rengöra o polera linor för trettio år sedan (vill minimera användningen av kemikalier...) och har ändå inte haft problem med Barrio. Kanske är det så att jag bara fiskar i rena vatten, vad vet jag?

De får tom ligga kvar på rullarna över vintern - sträcker finfint ändå, behöver inte ens dra dem, som jag alltid fick göra med bl a Cortland.

Men var o en blir salig på sin tro

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan väl sammanfatta de hela lite så här oxå.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 

Dom flesta har inte ens förmågan att få utt full kapacitet vad spö klarar av.. 

En del har knappt kontakt med fluglina när den ska försöka svingas ut fast dom har fiskat i 15år eller 40år

Vad spelar de för roll vem man är överhuvudtaget för att uttala sig om utrustning.... 

Lika illa om man är återförsäljare till en produkt o verkligen har brinnande intresse i ämnet eller en vanlig utövare som kan knappt hantera grejorna kan bli mer trovärdig när den berättar om sina upplevelser av produkter.. 

 

Ville bara säga de... 

Nu ska jag åka o köpa skoterutstning till säsongens fiske för de har jag blivit tipsad om.....ska även köpa en hel jävla lastbil me popcorn.. ?

 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Line-speed said:

Jag kan väl sammanfatta de hela lite så här oxå.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 

Dom flesta har inte ens förmågan att få utt full kapacitet vad spö klarar av.. 

En del har knappt kontakt med fluglina när den ska försöka svingas ut fast dom har fiskat i 15år eller 40år

Vad spelar de för roll vem man är överhuvudtaget för att uttala sig om utrustning.... 

Lika illa om man är återförsäljare till en produkt o verkligen har brinnande intresse i ämnet eller en vanlig utövare som kan knappt hantera grejorna kan bli mer trovärdig när den berättar om sina upplevelser av produkter.. 

Ville bara säga de... 

Nu ska jag åka o köpa skoterutstning till säsongens fiske för de har jag blivit tipsad om.....ska även köpa en hel jävla lastbil me popcorn.. ?

 

Känner för en gångs skull att någon prickat in mig! :)

Jag borde verkligen inte få uttala mig om något egentligen inom fiske!

Jag gör väl knappast det heller egentligen.. Men jag har favoritspön, och linor som känns bäst för MIG! Viket jag gärna diskuterar med mina vänner. 

Och det sjuka är att jag ofta får ganska bra med fisk. Det trots att jag till stor del fiskar med linor som sågas i denna tråd av kastare som troligen uppfyller kraven att bedöma tex. en bra lina. 

Det sjukaste av allt är att jag tror ganska många flugfiskare är som mig och fiskar med grejor vi trivs med även om vi inte fattar att dom inte är bra ...:)

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Line-speed said:

.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 
 

Visst har du en poäng här, att många inte testar gränserna för vilka egenskaper viss utrustning har.  Jag brukar försöka tala om vad jag tycker och känner - inte hur det är. För många räcker den informationen, även om de inte tycker lika. Du kan vara viss om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, inte minst som flugfiskare. Nu är jag så funtad att jag trots det får ut stor glädje av mitt fumlande. Det är en av de stora tillgångarna med hobbyn - allt behöver inte vara optimalt. Jag har ändå stor respekt för de som vill optimera sina metoder och sin utrustning, men bara så länge som de respekterar andra människor och deras rätt till egna åsikter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Line-speed said:

.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 
 

Visst har du en poäng här, att många inte testar gränserna för vilka egenskaper viss utrustning har.  Jag brukar försöka tala om vad jag tycker och känner - inte hur det är. För många räcker den informationen, även om de inte tycker lika. Du kan vara viss om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, inte minst som flugfiskare. Nu är jag så funtad att jag trots det får ut stor glädje av mitt fumlande. Det är en av de stora tillgångarna med hobbyn - allt behöver inte vara optimalt. Jag har ändå stor respekt för de som vill optimera sina metoder och sin utrustning, men bara så länge som de respekterar andra människor och deras rätt till egna åsikter.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...