Hoppa till innehåll

Barrio fluglinor


Canefreak

Recommended Posts

20 minutes ago, Andreas89 said:

Har fått trög Barrio på platser där man står och trampar upp en lervälling vid fötterna, särskilt när man gör det många dagar i rad. Men jag vet egentligen inte om det är unikt för Barrio? Har haft liknande erfarenheter med RIO och SA. 

Har samma upplevelse om än inte i stor skala. Hänt någon gång och försvann självmant efter nån dags fortsatt fiske,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/8/2019 at 11:05 AM, fiskarn said:

Fiskar i nästan uteslutandet med DT lina och Barrio DT 5an som jag köpte ligger bra i klassningen. Föra sommaren så fick Barrion starta min vecka i fjällen. Linan kastar bra eller är det (jag som gör det) men den sköter sig och gör som jag vill. Men efter tre dagar så tröttnade jag på gnislet av linan mot ringarna  och bytte till reservlinan Cortland och gnislet försvann och Cortland är nu mitt första val och Barrion kommer att bli en reserv.

Intressant tråd!
Det här är exakt vad jag har talat om på forumet i flera års tid. Jag med flera kallar det för "klister-coating", det vanligaste problemet med fluglinor och det gäller samtliga tillverkare. Jag kan inte väga orden på guldvåg nu, Barrio har den sämsta coatingen som jag någonsin  har upplevt på en fluglina. Som i "fiskarns" inlägg, att jämföra Barrio mot Cortland, gissa om skillnaden märks! De spelar inte i samma liga, inte ens nära!

Det spelar ingen större roll om t ex en WF-6:a har 2.7 eller 2.4 meters framtapering eller om baktaperingen är en fot kortare eller längre. Det ni kommer att känna av är vikten på linan och hur bra coatingen glider.
Skillnaden på en framtapering på 0.9 meter eller 2.7 m, det märker man av.

Åter till problemet, klister-coating är ett fenomen som följer tillverkarna. En del är bättre, en del sämre och det finns de som är helt värdelösa på att tillverka linor. Det som vi talar om sker oftast när linan utsätts för vatten, dvs i praktiskt fiske. I en del fall, som i Barrios så behövs inget vatten, linorna är tröga redan tagna ur förpackningen. Det finns fler än Barrio som delar detta problem!

Vad gör vi åt det här?
Släpp prestigen. Om du har gillat värdelösa linor så är problemet enkelt att lösa. Man kan byta åsikt efter erfarenheter. Ingen kommer att straffa dig.
Köp inte dessa värdelösa linor. När ni gör det så ser ni till att det här får fortsätta. Köper vi rätt så sanerar marknaden sig själv.

Till sist, när du köper linor med dåligt skjut, klaga och försök reklamera. Ditt ansvar är att hålla linan någorlunda ren. Alla smutsiga linor skjuter dåligt. En del linor skjuter illa fast de är rena.
Reklamera de dåliga, de som säljer/tillverkar behöver höra det här.  Jag har mailat tillverkarna och har påtalat detta sedan jag fick tillgång till internet. Deras svar har oftast varit lite kyligt "det är ingenting som vi hör från andra, de är jättenöjda".

Le Grande Finale;
det här är anledningen till att jag använder och har använt Cortlands linor sedan 90-talet. De behåller glidet längre än de övriga konkurrenterna. Det finns ingenting magiskt i bra fluglinor och alla de som kastar/skjuter bra är tillverkade med en bra plast. Svårare än så är det egentligen inte. Det svåra är att få fram bra plast.
Samtliga flugfiskare som jag har i min omgivning, alla fiskar med Cortland och de är inga duvungar.
Ett lämpligare tillfälle att få säga det här får man knappast.

 



 

Redigerad med Gäst
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 60-och 70-talet använde jag oftast Cortland, men har sedan provat uppåt hundra olika linor av alla möjliga märken och i olika prisklasser.

Tyvärr försvann Masterlines bästa lina i slutet av 80-talet, och sedan dess har jag letat febrilt efter något lika bra, tills jag hittade Barrio.

Fantastiska linor (vilket även de jag fiskar tillsammans med anser) till skapligt pris.

Enda nackdelen med dem är en något för kort spets - hade gärna haft en meter smalare spets, men jag kompenserar med extra långa tafsar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/1/2019 at 4:17 PM, Bigsalmon said:

Oavsett vilka friheter tillverkarna/utvecklarna tar sig är ändå AFTM-systemet detsamma, och tills det dyker upp en annan standard som alla anammar är det den enda möjlighet till jämförelse vi har.

Nej, det är inte den enda möjligheten. Det går ju att jämföra linor på flera olika sätt. Jag nämnde precis ett. (fast det var ju relativt AFTMA som jag för övrigt tycker är ett bra referensverktyg) Flera tillverkare publicerar både taperingar och viktfördelning (även fast de gärna är lite vaga med exakta detaljer - som ju ändå borde vara enkla att ta reda på för gemene man om man klipper upp ett exemplar?).

Väga går ju galant. Det brukar ju oftast finnas någon kalenderbitare som har publicerat sitt resultat på det där inter-nätet...

Tillverkarna levererar den info som de tror kunden vill ha. Kan bli lite förundrad över skillnaden på info om linor mellan tvåhands och enhands i det fallet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Tyto Alba said:

Intressant tråd!
Det här är exakt vad jag har talat om på forumet i flera års tid. Jag med flera kallar det för "klister-coating", det vanligaste problemet med fluglinor och det gäller samtliga tillverkare. Jag kan inte väga orden på guldvåg nu, Barrio har den sämsta coatingen som jag någonsin  har upplevt på en fluglina. Som i "fiskarns" inlägg, att jämföra Barrio mot Cortland, gissa om skillnaden märks! De spelar inte i samma liga, inte ens nära!

Det spelar ingen större roll om t ex en WF-6:a har 2.7 eller 2.4 meters framtapering eller om baktaperingen är en fot kortare eller längre. Det ni kommer att känna av är vikten på linan och hur bra coatingen glider.
Skillnaden på en framtapering på 0.9 meter eller 2.7 m, det märker man av.

Åter till problemet, klister-coating är ett fenomen som följer tillverkarna. En del är bättre, en del sämre och det finns de som är helt värdelösa på att tillverka linor. Det som vi talar om sker oftast när linan utsätts för vatten, dvs i praktiskt fiske. I en del fall, som i Barrios så behövs inget vatten, linorna är tröga redan tagna ur förpackningen. Det finns fler än Barrio som delar detta problem!

Vad gör vi åt det här?
Släpp prestigen. Om du har gillat värdelösa linor så är problemet enkelt att lösa. Man kan byta åsikt efter erfarenheter. Ingen kommer att straffa dig.
Köp inte dessa värdelösa linor. När ni gör det så ser ni till att det här får fortsätta. Köper vi rätt så sanerar marknaden sig själv.

Till sist, när du köper linor med dåligt skjut, klaga och försök reklamera. Ditt ansvar är att hålla linan någorlunda ren. Alla smutsiga linor skjuter dåligt. En del linor skjuter illa fast de är rena.
Reklamera de dåliga, de som säljer/tillverkar behöver höra det här.  Jag har mailat tillverkarna och har påtalat detta sedan jag fick tillgång till internet. Deras svar har oftast varit lite kyligt "det är ingenting som vi hör från andra, de är jättenöjda".

Le Grande Finale;
det här är anledningen till att jag använder och har använt Cortlands linor sedan 90-talet. De behåller glidet längre än de övriga konkurrenterna. Det finns ingenting magiskt i bra fluglinor och alla de som kastar/skjuter bra är tillverkade med en bra plast. Svårare än så är det egentligen inte. Det svåra är att få fram bra plast.
Samtliga flugfiskare som jag har i min omgivning, alla fiskar med Cortland och de är inga duvungar.
Ett lämpligare tillfälle att få säga det här får man knappast.

 



 

Kommer ihåg att vi hade en dialog om detta förra året och du påpekade just det jag råkade ut för och att den skulle glida dåligt. Du fick rätt ?

Nu gjorde det inte så mycket då det inte var en förmögenhet som jag la ut på den linan men lite synd är det när man åker ut med propeller för en vecka i tält och linan gnisslar och glider trögt i Hardy ringarna. Gnisslet hörs tydligt i filmerna som jag gjorde. Visst blev jag lite störd av det för jag bytte ju lina på grund av det. 

Nästa köp för mig blir garanterat en Cortland för jag tänker inte anpassa spöringar efter linan. Barriolinan är tyvärr inte bra pga att den gnisslar och suger åt sig smutts och glider dåligt. Finns det linor som ligger bra i klassningarna samt kastar och fungerar bra utan rengöring varenda kväll så är det bättre att lägga pengarna på dem. 

Barrion fungerar som reserv men första valet kommer för mig att bli Cortland, för jag totalsågar Rio linan som jag har ligger i lådan för den ligger fel i klassningen och är får tung.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, fiskarn said:

Kommer ihåg att vi hade en dialog om detta förra året och du påpekade just det jag råkade ut för och att den skulle glida dåligt. Du fick rätt ?

Nu gjorde det inte så mycket då det inte var en förmögenhet som jag la ut på den linan men lite synd är det när man åker ut med propeller för en vecka i tält och linan gnisslar och glider trögt i Hardy ringarna. Gnisslet hörs tydligt i filmerna som jag gjorde. Visst blev jag lite störd av det för jag bytte ju lina på grund av det. 

Nästa köp för mig blir garanterat en Cortland för jag tänker inte anpassa spöringar efter linan. Barriolinan är tyvärr inte bra pga att den gnisslar och suger åt sig smutts och glider dåligt. Finns det linor som ligger bra i klassningarna samt kastar och fungerar bra utan rengöring varenda kväll så är det bättre att lägga pengarna på dem. 

Barrion fungerar som reserv men första valet kommer för mig att bli Cortland, för jag totalsågar Rio linan som jag har ligger i lådan för den ligger fel i klassningen och är får tung.

Minns inte dialogen men det gick nog till som du säger. 
Det finns inga linor som går kväll efter kväll utan rengöring utan att tappa skjutet. En ren lina kan tillåta långa kast på kring 30 meter och distansen sjunker snabbt i och med att linan tappar "draget". En lina som har tappat "draget" återhämtar sig inte själv. Den kommer att kasta/skjuta lite bättre igen när den har torkat, men återgår till att glida trögt igen efter en stunds användning.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, magnolia said:

Att påstå att Barrio bara är skräp är inte trovärdigt. Jag har haft flera olika Cotlandlinor, några har varit bra, andra inte alls bra!

Plasten på de  Barrio som jag har erfarenhet av  har haft uselt glid, det sämsta jag hittills har upplevt. Det finns fler linor som dras med samma problematik. Det är är ingenting som jag bara har fått för mig, det går att bevisa. Om jag träffar på dig någon gång, det tar typ 15 minuter att bevisa.
Är inte du certifierad kastinstruktör? Du borde  känna till det här. Jag säger inte det för att raljera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni verkar ju ha en gemensam kampanj för att framhäva Cortland som det enda rena och heliga alternativet. Det gör mig skeptisk. 

Jag har ex.vis en Cortland Omni-Verse  i klass fem. Den är bra, nästan lika bra som en Rio Gold intouch i samma klass.

Jämför jag Omni-Verse med en Scierra Ariel Long Belly så är de ungefär likvärdiga. 

Sålde just en intermediate lina i nära nyskick, på Tradera, jag betalade 549 kr för den (Sameo) den skall vara tillverkad av Cortland. Fick 80 kr nu. Det är ungefär vad jag rycker den är värd.

Cortland borde ju konkurrera ut det mesta, men vi är väl obegåvade och okunniga och förstår inte vårt eget bästa; så tack för att ni upplyser oss då! ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delar inte uppfattningen att alla linor har problem och att Barrio skulle vara kass. Det framställs ju inte som en smaksak direkt heller. Har haft ett halvdussin Barrio. Även den äldsta av linorna håller stilen fint fortfarande. Coatingen är mjukare än några av mina andra linor men ungefär samma som ytterligare några. 

Har haft däremot haft problem med både coating och linminne på en Cortland lina 2017 men skulle inte dra några stora växlar på det, är nöjd med mina två Classic Peach, t ex.

Har ett antal favoriter i Rio’s, SA och Barrios sortiment och har några Airflo, Loop, Guideline och Sage linor som jag använder och är hyfsat nöjd med men har säkert gått igenom lika många, Cortland inkluderat, för att hitta dit. 

Har dragit den personliga slutsatsen att det är lite kvalitetsskillnad mellan linor och linor. Oftast syns det på priset. Inte alltid. Tillverkarna har olika designfokus och egenheter som är utmärkande. För alla märken jag provat finns det dock oftast någon som fått en måndagsex och postat om det på nätet. Har dock inte funnit att Cortland skulle utmärka sig mer positivt än andra. För mig har det varit tvärtom, men det beror på att jag tycker taperingarna på några av de linor jag prövat varit otilltalande och andra tycker säkert de är fantastiska av samma anledning.

Redigerad med Troutman
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Tyto Alba said:

I en del fall, som i Barrios så behövs inget vatten, linorna är tröga redan tagna ur förpackningen.

Man kan ju tycka att det hade synts här i såna fall. RIO och SA är säkert inte dina favoritmärken heller, men om Barrios friktion håller jämna steg med dem blir det lite tramsigt att kalla dem för unikt dåliga. 

https://www.researchgate.net/publication/261323754_A_Comparison_of_Distance_Fly_Casting_Performance_Between_Three_5-_Weight_Long-belly_Floating_Lines

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, magnolia said:

Ni verkar ju ha en gemensam kampanj för att framhäva Cortland som det enda rena och heliga alternativet. Det gör mig skeptisk. 

Jag har ex.vis en Cortland Omni-Verse  i klass fem. Den är bra, nästan lika bra som en Rio Gold intouch i samma klass.

Jämför jag Omni-Verse med en Scierra Ariel Long Belly så är de ungefär likvärdiga. 

Sålde just en intermediate lina i nära nyskick, på Tradera, jag betalade 549 kr för den (Sameo) den skall vara tillverkad av Cortland. Fick 80 kr nu. Det är ungefär vad jag rycker den är värd.

Cortland borde ju konkurrera ut det mesta, men vi är väl obegåvade och okunniga och förstår inte vårt eget bästa; så tack för att ni upplyser oss då! ?

Magnolia, jag är så säker på min sak så att vi borde träffas och reda ut det här. Uppsala ligger inom räckhåll.
Jag vet att det finns fler som delar min uppfattning som inte har gett sig till känna. Någonting måste det vara eftersom jag kunde förutsäga det, som i "Fiskarns" fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Andreas89 said:

Man kan ju tycka att det hade synts här i såna fall. RIO och SA är säkert inte dina favoritmärken heller, men om Barrios friktion håller jämna steg med dem blir det lite tramsigt att kalla dem för unikt dåliga. 

https://www.researchgate.net/publication/261323754_A_Comparison_of_Distance_Fly_Casting_Performance_Between_Three_5-_Weight_Long-belly_Floating_Lines

Andreas, var det inte du som tidigare påpekade att just Cortland hade bättre glid än konkurrenterna? Minns att du ifrågasatte vad de hade i sina linor eftersom det finns en varningstext på kartongen. Eller har jag tagit fel på person?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago, Troutman said:

Nej, det är inte den enda möjligheten. Det går ju att jämföra linor på flera olika sätt. Jag nämnde precis ett. (fast det var ju relativt AFTMA som jag för övrigt tycker är ett bra referensverktyg) Flera tillverkare publicerar både taperingar och viktfördelning (även fast de gärna är lite vaga med exakta detaljer - som ju ändå borde vara enkla att ta reda på för gemene man om man klipper upp ett exemplar?).

Väga går ju galant. Det brukar ju oftast finnas någon kalenderbitare som har publicerat sitt resultat på det där inter-nätet...

Tillverkarna levererar den info som de tror kunden vill ha. Kan bli lite förundrad över skillnaden på info om linor mellan tvåhands och enhands i det fallet. :)

Det är klart att det finns flera sätt att jämföra linor, men jag skrev "...tills det dyker upp en annan standard som alla anammar..." Med det menar jag att så länge det inte finns samma information på alla linförpackningar kan vi inte jämföra rakt av.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago, M.L said:

Till andra som är nyfikna på att prova Barrio kan jag säga att dom är varken bättre eller sämre än mycket annat. Har haft en GT90 samt en Smallstream och båda är bra linor,  Smallstream är nog den bästa kortklumpslina jag provat.

 

Jag är i alla fall också väldigt nöjd med min #3 Smallstream tills vidare - oavset priset. Tar man med priset i ekvationen blir det bara topp betyg -  man får ju lätt den tanken att man med andra linor får lov att betala rejält för deras reklam budgetter. Dom flesta linor i dag har ju ett, för producenterne, hyggligt pris...

 

(ursäkta stav fel och udda formuleringar - jag är dansk och har lärd mig själv att läsa/tala/skriva svenska)

Jesper DK

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Smallstream #4 på ett gammalt Fario 904 och det är en fantastisk kombination. Linan både över- och underhandskastar riktigt bra, perfekt för lite tightare förhållanden men man dänger lätt iväg hela linan med ett överhandskast om man önskar. Helt klart den mest lättkastade och lättfiskade linan jag provat. 

Har en Mallard WF #4 på ett Fastglass #4 och det funkar finemang. 

GT125:an i #5 är en fin allroundlina som kastar riktigt långt om man vill. Kapade dock av den då den knappt får plats på rullen annars.  

Har en SLX #6 Intermediate som jag dock inte riktigt kommer överens med, den gnisslar något jävulskt och känns faktiskt lite sträv i coatingen. 

Kan även rekommendera tafsmaterialet från Barrio, billigt och lika bra som något annat. Mike har fantastiskt snabb och personlig service också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, M.L said:

Smallstream är nog den bästa kortklumpslina jag provat.

 

Jag håller med, absolut den bästa kortklumpslinan jag provat också, och jag har provat dom flesta, dock ingen Cortland, jag vet inte ens om dom har någon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Tyto Alba said:

Andreas, var det inte du som tidigare påpekade att just Cortland hade bättre glid än konkurrenterna? 

Kan inte uttala mig om Cortland i stort, har bara testat gamle Peach. Den upplever jag har lägst friktion och tål smuts bäst av de linor jag testat, vilket väl klaffar ganska bra med att den också varit den slätaste mellan fingrarna.

Det hindrar mig inte från att uppskatta andra linor och jag har inte köpt min sista Barrio. Jag tror hästen du slår är ganska död redan. De flesta verkar överens om att Barrios coating kan kräva lite extra kärlek och att Cortlands linor är bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har goda (och dåliga erfareheter) av Barrio såväl som Cortland. För ett par år sedan hade Barrio ett par intermediate linor med monocore-kärna. Dom hade ett skjut utan dess like. Barrio har tyvärr slutat sälja dom eftersom monocore-kärnan tenderar att mattas med tiden så att dom till slut gick av. Jag hade gärna sett att han behållit dessa linor i sortimentet och köpt en ny vartannat år för dom kastade nått jävulskt. Annars tycker jag att Barrios coating är sådär men taperingarna kanon (gillar långbellys). Cortlands 444 Peach är just en "peach", men deras Sylk var nog den sämsta linan jag ägt. Klistrigaste coatingen jag någonsin har upplevt. 

/Thomas

 

Redigerad med ThomasG
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu passar väl inte alla linor till alla spön och kasttekniker så det finns säkert spöringar och spön som gillar Barrio. Dessutom så har vi alla olika krav. Själv så skulle jag aldrig fiska med en rulle som knarrar eller en lina som ligger djupt i vattnet (Fiskar till 99,9% tort). Finns ju även dem som fiskar i sjöar med linor som drar ihopp sig som ett dragspel utan att bry sig och tycker att linan är bra bara för att den kastar långt.
Har en Rio lina som i mitt tycke bara duger som en tvättlina trotts att den ligger i det övre pris segmentet. Den linanan passar säkert någon annan spösvingare men inte mig och inte mina spön.

Tycker även att den bästa flugrullen som har gjorts är Loop Grafit och sörjer att den inte längre går att köpa. Den passar mina kriterium då den är lätt, tyst och storspolig. samt att den hade ett humant pris när det begav sig. Finns säker de som tycker att den var för billig för att äga men jag tycker att den har allt man behöver och kommer att sörja när mina ger upp. Med en lätt rulle så känner man spöet och linan bättre och slipper motvikten längst ner.

Nu tror inte jag att Cortland är den bästa linan men jag hade förpassat den som nummer två bara för att det är ett gammalt märke som funnits med i många år, även om själva linan var i stort sätt ny. Jag kommer mycket väl ihåg den dagen när jag tog fram reserven och genast kände att den här var en kombo som gick i symbios. Ska väl nämna att jag endast fiskar med DT lina i strömmande vatten och förundras över att inte fler gör det.

Själv så kommer jag givetvis att köpa mig en till Cortland bara som reserv, för varför ska man ha ett resevhjul som är som är sämre när man kan ha ett som är lika bra... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar man priset i beaktning så är ju Barrios linor svårslagna, jag tror inte någon Kines lina från Wish är likvärdig eller bättre, men jag kanske har fel, jag har aldrig provet en wish lina, så det skulle vara roligt att läsa en recension av dessa linor.

Jag gillar Cortlands 444 serie, jag har en 444 Clear Creek på ingång från England,  ska jag vara ärlig så har jag aldrig testat en lina av samma typ som är bättre än 444, det enda jag önskar är att dom var tvåfärgade, fast då kan dom i och för sig inte kallas klassiska längre.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...