Jump to content

Barrio fluglinor

Recommended Posts

2 hours ago, Line-speed said:

Jag kan väl sammanfatta de hela lite så här oxå.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 

Dom flesta har inte ens förmågan att få utt full kapacitet vad spö klarar av.. 

En del har knappt kontakt med fluglina när den ska försöka svingas ut fast dom har fiskat i 15år eller 40år

Vad spelar de för roll vem man är överhuvudtaget för att uttala sig om utrustning.... 

Lika illa om man är återförsäljare till en produkt o verkligen har brinnande intresse i ämnet eller en vanlig utövare som kan knappt hantera grejorna kan bli mer trovärdig när den berättar om sina upplevelser av produkter.. 

Ville bara säga de... 

Nu ska jag åka o köpa skoterutstning till säsongens fiske för de har jag blivit tipsad om.....ska även köpa en hel jävla lastbil me popcorn.. 👍

Känner för en gångs skull att någon prickat in mig! :)

Jag borde verkligen inte få uttala mig om något egentligen inom fiske!

Jag gör väl knappast det heller egentligen.. Men jag har favoritspön, och linor som känns bäst för MIG! Viket jag gärna diskuterar med mina vänner. 

Och det sjuka är att jag ofta får ganska bra med fisk. Det trots att jag till stor del fiskar med linor som sågas i denna tråd av kastare som troligen uppfyller kraven att bedöma tex. en bra lina. 

Det sjukaste av allt är att jag tror ganska många flugfiskare är som mig och fiskar med grejor vi trivs med även om vi inte fattar att dom inte är bra ...:)

• Like 4
  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vad är det som får dej tro att folk inte testat både det ena och andra genom åren? Inhandlade själv första Cortlanden på 80-talet och har haft en hel del olika modeller därifrån under decennierna samt

Det hör till s.k. anständighet att man redovisar sina kommersiella lojaliteter när man deltar i ett forum som detta. På en del forum t.ex. Diy Audio ; -USA baserat forum med 458 000 medlemmar runt hel

Jag har inte följt tråden slaviskt så du kanske har nämnt det redan, om inte så vore det nog schysst att förklara att dina råd angående linor har ett egenintresse då du själv tycks involverad i försäl

Posted Images

4 hours ago, Line-speed said:

.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 

Visst har du en poäng här, att många inte testar gränserna för vilka egenskaper viss utrustning har.  Jag brukar försöka tala om vad jag tycker och känner - inte hur det är. För många räcker den informationen, även om de inte tycker lika. Du kan vara viss om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, inte minst som flugfiskare. Nu är jag så funtad att jag trots det får ut stor glädje av mitt fumlande. Det är en av de stora tillgångarna med hobbyn - allt behöver inte vara optimalt. Jag har ändå stor respekt för de som vill optimera sina metoder och sin utrustning, men bara så länge som de respekterar andra människor och deras rätt till egna åsikter.

• Like 1
4 hours ago, Line-speed said:

.....problemet är bara att de är ganska få av alla flugfiskare som kan avgöra på riktigt hur bra en lina är eller ett spö för den delen.. 

Visst har du en poäng här, att många inte testar gränserna för vilka egenskaper viss utrustning har.  Jag brukar försöka tala om vad jag tycker och känner - inte hur det är. För många räcker den informationen, även om de inte tycker lika. Du kan vara viss om att jag är medveten om mina tillkortakommanden, inte minst som flugfiskare. Nu är jag så funtad att jag trots det får ut stor glädje av mitt fumlande. Det är en av de stora tillgångarna med hobbyn - allt behöver inte vara optimalt. Jag har ändå stor respekt för de som vill optimera sina metoder och sin utrustning, men bara så länge som de respekterar andra människor och deras rätt till egna åsikter.

• Like 2

Det som jag har velat ha sagt är att alla linor kastar inte lika bra. För detta så har jag fått ta hinkvis med skit. När det gäller lojaliteten gentemot tillverkarna så hoppas jag att vi alla står på samma sida. Det som vi tillsammans måste göra är att klaga och reklamera mera.
Detta måste ske sakligt, i de fall när linorna underpresterar. En lina för 900 kronor och mer ska kasta såsom det har utlovats!
Det gäller för övrigt även billigare fluglinor.

När det gäller reklamationer så vet jag hur de fungerar då ett antal sådana har gjorts. All heder åt de amerikanska tillverkarna, som har en kundservice som ligger 10-15 år före vår egen här i Norden. De har ställt upp och har alltid  bytt ut de linor som jag har reklamerat. Med få undantag så har de nya utbyteslinorna varit bättre än reklamerade diton.
Mitt råd är, spara kvittot och skicka genast tillbaka en fluglina som inte kastar bra. Våga klaga, men gör det vid rätt tillfälle.
Jämför gärna med din gamla fluglina som har ett par år på nacken. En ny lina för en tusenlapp ska i en sund värld vara bättre!

Jag har märkt att en del har svullna tår i den här diskussionen. I sak så tänker jag inte revidera då jag tjänar ett högre syfte, det som jag anser vara sant. Ingen tillverkare är och ska vara immun mot kritik. Sanningen i den här diskussionen är att alla fluglinor kastar inte lika bra. Det är fakta som kan testas och mätas fram. Detta kan endast utföras av dem som har lagt ner tillräckligt med tid på kastträning, på bla gräs och som har nötit ut mängder med fluglinor.

Precis som alla målarpenslar som inte lägger på färgen lika fint så kastar inte alla fluglinor lika bra. Jag vill inte blanda in känsloargument när det handlar om fluglinor, detta pga av att en lina presterar antingen bra eller sämre, oavsett vad man själv tycker. Känslor kan inte påverka resultatet. 

Om någon, med starka grunder, ser brister i mina påståenden så är ni alltid välkomna att besöka/kontakta mig och bevisa på vilket sätt som jag har fel. Det gäller även er som ser svagare grunder...Jag gör allt det här för er skull. Det fanns de som sålde fluglinor före mig!

• 1 year later...
32 minutes ago, sepporma said:

Hej, hur har ni gjort loop till era Barrio fluglinor? Använder ni Barrios eget Roman Moser Braided Loop eller hur? 

Det är lätt att göra welded loop på Barrios linor. Plasten smälter ihop väldigt bra.

• Like 1