Jump to content
Sign in to follow this  
magnolia

Gillar du att trängas? Åk hit!

Recommended Posts

Hoppa fram ca 5 minuter kanske i filmen ovan?

https://sv.wikipedia.org/wiki/101_dalmatiner   När den här filmen kom skaffade sig alltför många personer hundar av denna ras, men det är knappast enkla hundar att vara ägare till. Men följ flocken.....

Edited by magnolia
  • Like 1

"Ovanligt få fiskare på premiären p.g.a isiga vägar..."

Fy. Inte min stil. Går hellre min egen väg. Fiskar vildmark. Som Alaska - oändliga vidder och oräkneliga mil fiskesträcka.

Usch, skulle hellre åka hem än att fiska så.

Lite skrattretande hur jenkarna är fanatiska i "vild" rengbåge... så ser man hur fisken hugger på vad som helst. Och självklart ska varje fisk nackas oavsett storlek <_<

1 hour ago, Lodjur said:

Lite skrattretande hur jenkarna är fanatiska i "vild" rengbåge... så ser man hur fisken hugger på vad som helst. Och självklart ska varje fisk nackas oavsett storlek <_<

De jänkare jag träffat på fisketurer over there har mestadels varit trevliga, kunniga och de har inte nackat en enda fisk. Regnbågarna har heller inte varit så glupska att de har huggit på vad som helst. Jag vill nog hävda att merparten av dem jag stötte på var lika selektiva som en nobel brittisk adelsöring. Match the hatch och perfekta drifter med långa tafsar gällde. Det vi ser här uppe kan man uppleva i (nåja nästan) pool 1 m.f.l. vilken mörrumspremiär som helst :)

5 minutes ago, Foam said:

De jänkare jag träffat på fisketurer over there har mestadels varit trevliga, kunniga och de har inte nackat en enda fisk. Regnbågarna har heller inte varit så glupska att de har huggit på vad som helst. Jag vill nog hävda att merparten av dem jag stötte på var lika selektiva som en nobel brittisk adelsöring. Match the hatch och perfekta drifter med långa tafsar gällde. Det vi ser här uppe kan man uppleva i (nåja nästan) pool 1 m.f.l. vilken mörrumspremiär som helst :)

I första klippet i tråden så står dem axel mot axel och dänger jiggar och tar ett tiotal fiskar i minuten. Allihop nackas.

Jag har aldrig varit i USA, och är inte speciellt sugen på att åka dit heller (eller jo, Alaska och Yellowstone), men jag har fått uppfattningen att man i de norra delarna har betydligt högre respekt för djur och natur och bättre viltvård än i de södra delarna. Generellt sett, då.
Som sagt bara en uppfattning.

Nämen! ..sådär går det ju inte att fiska!..fisken är ju både tafsskyg & SKYGG..:rolleyes: ..när lite smygteknik borde dom lära sig..tänk om alla fjärtar samtidigt..stackare som står längst ner & röker..

• Haha 3

16 minutes ago, Ismo said:

..tänk om alla fjärtar samtidigt..stackare som står längst ner & röker..

Hahaha, du är en blandning av en galen vetenskapsman och en filosof

en Galen Filosof!

30 minutes ago, Ismo said:

...tänk om alla fjärtar samtidigt..stackare som står längst ner & röker..

Då finns det inget att fiska efter...största svavelväte bubbelbad och ingen syre kvar...

10 hours ago, Lodjur said:

Har fiskat i flera älvar i Montana och de vilda  regnbågarna var inte speciellt lättlurade även om man inte kan jämföra med svårflörtade öringar och jag  såg ingen enda person som nackade en fisk. Nu kommer jag inte ihåg så noga, men de flesta älvar där vi fiskade hade nog no-kill restrikationer, så det var ingen option heller. Vet inte vad du baserar ditt påstående på eller var i USA du fiskat.

10 hours ago, Lodjur said:

I första klippet i tråden så står dem axel mot axel och dänger jiggar och tar ett tiotal fiskar i minuten. Allihop nackas.

Jag har aldrig varit i USA, och är inte speciellt sugen på att åka dit heller (eller jo, Alaska och Yellowstone), men jag har fått uppfattningen att man i de norra delarna har betydligt högre respekt för djur och natur och bättre viltvård än i de södra delarna. Generellt sett, då.
Som sagt bara en uppfattning.

Kanske stämmer - cold water fisheries ”öring etc” har väl genererat lite mer intresse för fiskevård än övrigt, men trenden är nog att intresset att fiskevårda även andra arter är på uppåtgående. Mitt klipp är från Alaska. 😁

Det är inte utmärkande för flugfiske generellt i USA - snarare motsvarigheten till en blandning av turfiskebåt i Kattegatt och öppningsdagen i Mörrum . (fast jag har aldrig varit på premiären i Mörrum)

On 3/11/2019 at 10:12 PM, magnolia said:

Hoppa fram ca 5 minuter kanske i filmen ovan?

https://sv.wikipedia.org/wiki/101_dalmatiner   När den här filmen kom skaffade sig alltför många personer hundar av denna ras, men det är knappast enkla hundar att vara ägare till. Men följ flocken.....

Valfri dag i Baltak under säsong. Skillnaden är att folk stegar runt i hela ån och fiskar i samma hålor.

Jag tackar Gud att jag slipper trängas på det viset vid mina fiskevatten....

Minns jag var i Mörrum 1:a å sista gången..minns inte exakt vilket år det var..kanske -00.

Poolerna var kortare än min 14'..:mellow: ..minns jag gick uppströms..efter 5min gång..så hade jag passerat ett flertal av dom..men det satt 5-6 gubbs vid varje förbannade till mig synes "BRA" pool...Men fisk fanns det..hittade till slut några bra ställen..minns jag tappade 5st fisk den resan..åker dock inte dit igen..hittade knappt tebaks till boendet i nattmörkret. Var tvungen att ringa polarn om vart fan jag var! Att hitta "hem" i biltrafik..är inte min grej.:lol:

29 minutes ago, Ismo said:

Minns jag var i Mörrum 1:a å sista gången..minns inte exakt vilket år det var..kanske -00.

Poolerna var kortare än min 14'..:mellow: ..minns jag gick uppströms..efter 5min gång..så hade jag passerat ett flertal av dom..men det satt 5-6 gubbs vid varje förbannade till mig synes "BRA" pool...Men fisk fanns det..hittade till slut några bra ställen..minns jag tappade 5st fisk den resan..åker dock inte dit igen..hittade knappt tebaks till boendet i nattmörkret. Var tvungen att ringa polarn om vart fan jag var! Att hitta "hem" i biltrafik..är inte min grej.:lol:

Men du kanske hade två vadarskor på dig i trafiken åtminstone?

4 minutes ago jakobj sa:

Men du kanske hade två vadarskor på dig i trafiken åtminstone?

Oja!...det var ju asfalterat:blush:

On Tuesday, March 12, 2019 at 7:52 AM, Lodjur said:

Vad menar du med "vild" regnbåge? 

Tror du inte bågarna längs Nordamerikas västkust är vilda? 

Det är dem! Sen har man satt ut båge på måga ställen längs östkusten och även i inlandet.. I Montana och Wyoming till exempel så sattes det ut fisk för att dem tyckte båge och "brunöring" som dem yngre generationen flugfiskare gärna kallar öring idag för att dessa är mer stridbara och enligt vissa roligare än dem fyra eller fem (i synnerhet två) av ca fjorton underarter strupsnittsöring som finns där. Man har dock förbjudit utsättning sedan långt tillbaka där och idag är även dem bågarna vilda eller åtminstone självproducerande om man hellre säger så. I Alaska däremot och längs hela kusten egentligen så är det mesta eller kanske allt vilt och hyfsat naturligt även om man säkerligen förstört många stammar med stödutsättningar genom åren precis som med öring och lax i Skandinavien. 

Ursäkta mitt långa utlägg men jag var bara tvungen för många i Sverige verkar tro att hela Nordamerika är ett enda stort put and take fiske.. :) It's not! Inte hela iaf haha :)

En sak till...de bågarna jag fiskat i USA och Kanada hugger definitivt inte på vad som helst!