Jump to content
Nicbjo

Packraft, spraydeck eller inte

Recommended Posts

Hej,

Är det någon som kör med packraft här? hur resonerade ni runt spraydeck? jag tänker att mitt primära användningsområde är att ha med på fjällvandringar och då är ju lättast bäst (inget spraydeck). Men samtidigt vore det ju roligt att åka längs med kaitum/laino/liknande och då kanske spraydeck är nog så klokt?

Jag har en packraft. Inget spraydeck. Detta endast pga minimalistisk packning.

Men lite blöt blir man utan så prioriterade jag inte vikt högre än allt annat så skulle jag nog ha det.

13 minutes ago jakobj sa:

Jag har en packraft. Inget spraydeck. Detta endast pga minimalistisk packning.

Men lite blöt blir man utan så prioriterade jag inte vikt högre än allt annat så skulle jag nog ha det.

Vad fan är Spraydeck & Packraft?...Veggo respektive Kött?:blink:

Packraft är en liten uppblåsbar båt/kajak/flytetyg och spraydeck är ett skydd för att inte bli blöt när man paddlar en sådan. typ 😃

en bild googling av packraft ger en bra idé om vad det handlar om.

och båda måste anses vara veggo 😂

Edited by Nicbjo

15 minutes ago Nicbjo sa:

Packraft är en liten uppblåsbar båt/kajak/flytetyg och spraydeck är ett skydd för att inte bli blöt när man paddlar en sådan. typ 😃

Att kunna flyta! ..då räcker det väl bara att hålla käften.:lol:

13 minutes ago, Ismo said:

Att kunna flyta! ..då räcker det väl bara att hålla käften.:lol:

hahaha!

Du kommer bli blöt av att det droppar från paddeln när du tar dig fram,  så du måste inte paddla fors för att det ska bli lite blött i raften/knäet. Funderar själv på att "retrofit" ett däck för att slippa detta samt förhoppningsvis förenkla linhantering.

• Like 1

Minnes när jag var i en butik här i Kiruna...tittade på en avancerad "Kajak"..med både propeller & åror å annat skit!..dyr var den oxå.

Frågade hur säker den var..då ställde en butiks-anställd på den..med plant butiks-golv å sa.." Titta" hur stabil den är...:mellow:

Har bara haft raften ett år men är mycket glad över den. Har med den överallt och använde den en hel del till att utforska vatten med vulgata som jag skjutit på i åratal. Och därför har jag prioriterat vikt, jag går ofta långt. 3kg väger hela paketet med båt, paddel och två sitsar.

Har gjort droppskydd på paddeln av avsågade petflaskor och tejp.

Ok, jag väljer mellan kokopelli rouge och rouge lite just nu så det är väl 2,2 eller 3,4 kg det handlar om bara för själva packraften. Jag uppskattar bådas erfarenheter även om jag fortfarande velar mellan alternativen 😃 

Är det inte lite läskigt med ett spraydeck?

Har ej provat med får den känslan av att bara se ett.

1 hour ago, jakobj said:

Har bara haft raften ett år men är mycket glad över den. Har med den överallt och använde den en hel del till att utforska vatten med vulgata som jag skjutit på i åratal. Och därför har jag prioriterat vikt, jag går ofta långt. 3kg väger hela paketet med båt, paddel och två sitsar.

Har gjort droppskydd på paddeln av avsågade petflaskor och tejp.

Vilket märke/modell har du? Går det att fiska från den på ett vettigt sätt, eller ska man endast se packraften som ett transportmedel?

5 hours ago, Andos said:

Vilket märke/modell har du? Går det att fiska från den på ett vettigt sätt, eller ska man endast se packraften som ett transportmedel?

Anfibio delta mx. Ja det går utmärkt att fiska från den. Och hyfsat rymlig.

17 hours ago Nicbjo sa:

Aaaaa...gummi"båt"  & kajak..typ.

1 hour ago, jakobj said:

Anfibio delta mx. Ja det går utmärkt att fiska från den. Och hyfsat rymlig.

Tack för svaret! 

Har du haft möjlighet att jämföra med att fiska från flytring? Hamnar man högre upp från vattnet?

34 minutes ago, Andos said:

Tack för svaret! 

Har du haft möjlighet att jämföra med att fiska från flytring? Hamnar man högre upp från vattnet?

Jo jag har fiskat mycket flytring och man kanske hamnar något högre i denna. Men den är mycket mer svårmanövrerad och man kan inte småpyssla runt i positionerna som med en flytring. Stora nackdelar där.

Fördelarna är vikten, att man slipper vadare och framförallt räckvidden och farten.

• Like 1

Jag köpte mig en MRS Microraft förra säsongen och hade mycket kul med den.

Spraydeck ingick. Det är mysigt att ha när vädret inte är på topp. Men det är svårt att fiska med eftersom spöt inte ligger så säkert ovanpå däcket. Man kan ju inte hålla i paddel och spö samtidigt, och man behöver växla mellan dom rätt ofta för att komma i kastläge när det vakar. Därför brukar jag inte ha däcket på när jag fiskar.