Jump to content
Sign in to follow this  
hö&gös

Hemgjorda räkögon, hur får ni färgen att sitta?

Recommended Posts

Jag gör mina egna ögon till räkorna. Basen är nylonlina som jag försiktigt bränner en kula på förstås. Tyvärr har jag inte koll på vilka som är vilka, vissa är gjorda med nagellack och flugbindningslack om vartannat, vissa med nagellack och någon produkt från Loon.

Nu har det seglat upp en misstanke att mitt första recept fungerar bra, men inte mitt andra, så då blir jag ju nyfiken. (Alla mina räkögon förvaras huller om buller i en påse, ingen ordning som vanligt... )

Hur gör du för att få färgen att sitta kvar på dina räkögon?

Nu fiskar jag ju inte så ofta vid kusten, så jag har ingen långvarig erfarenhet att problemet. Jag gör som du, men sedan jag färgat ögat täcker jag det med UV-lim. Det blir väldigt fint!

• Like 1

Epoxy! Färgpulver....hur svårt kan det vara?--men du kommer inte att få ett skit mera!...misstänker du är rätt dålig på att fiska!

• Haha 2

41 minutes ago, Bigsalmon said:

Nu fiskar jag ju inte så ofta vid kusten, så jag har ingen långvarig erfarenhet att problemet. Jag gör som du, men sedan jag färgat ögat täcker jag det med UV-lim. Det blir väldigt fint!

Tack! @Bigsalmon

och

Tack! Nej, jämfört med dig är man ju en simpel amatör, men det går framåt och jag har kul! ☺️👍 

Det blev iaf ett par hö i tvåkilosklassen i somras på kusten...plus en del mindre fisk förstås... @Ismo

43 minutes ago, hö&gös said:

Jag gör mina egna ögon till räkorna. Basen är nylonlina som jag försiktigt bränner en kula på förstås. Tyvärr har jag inte koll på vilka som är vilka, vissa är gjorda med nagellack och flugbindningslack om vartannat, vissa med nagellack och någon produkt från Loon.

Nu har det seglat upp en misstanke att mitt första recept fungerar bra, men inte mitt andra, så då blir jag ju nyfiken. (Alla mina räkögon förvaras huller om buller i en påse, ingen ordning som vanligt... )

Hur gör du för att få färgen att sitta kvar på dina räkögon?

Jag gör räkögon med små glaspärlor i olika färger. På med glaspärlan på nylon, bränn nylonet och tryck försigtigt upp pärlan. Uv lim. 

Epoxy blir för bökigt. 

• Like 1

Just now julius sa:

Jag gör räkögon med små glaspärlor i olika färger. På med glaspärlan på nylon, bränn nylonet och tryck försigtigt upp pärlan. Uv lim. 

Epoxy blir för bökigt. 

5 min Epoxy!!! ..snabbt som attans.

12 minutes ago Ismo sa:

5 min Epoxy!!! ..snabbt som attans.

Planera FÖRE!...inte EFTER..allt jobb blir väldigt enklare.

25 minutes ago, julius said:

Epoxy blir för bökigt. 

Tack! Intressant! Vad är det för pärlor? Länk?

Nagellack. Det finns många färger att välja av hemma, mest därför. Jag bränner en kula av 0,50 mm nylonlina i båda ändarna och sedan målar jag dem med nagellacket kanske fem gånger. Det tar tid att vänta på torkning men det gör mig inget. Jag brukar runda av med klarlack en eller två lager. Antingen använder jag en från badrumsskåpet som är till för just finish eller mitt vanliga flugbindningslack.

9 minutes ago, hö&gös said:

Tack! Intressant! Vad är det för pärlor? Länk?

Ska villigt erkänna att jag inte kan skilja på glas och plastpärlor. Dom jag använder just nu är dotterns bijout set (minst 15 år gammal). Heter nåt sånt som my little pony set eller princesse krimskrams. Underbara färger på pärlorna. 

• Thanks 2

2 hours ago, MathiasL said:

Nagellack. Det finns många färger att välja av hemma, mest därför. Jag bränner en kula av 0,50 mm nylonlina i båda ändarna och sedan målar jag dem med nagellacket kanske fem gånger. Det tar tid att vänta på torkning men det gör mig inget. Jag brukar runda av med klarlack en eller två lager. Antingen använder jag en från badrumsskåpet som är till för just finish eller mitt vanliga flugbindningslack.

Tack för svar! Jag fattar det som att du är nöjd med hur färgen sitter också?

1 hour ago, julius said:

Ska villigt erkänna att jag inte kan skilja på glas och plastpärlor. Dom jag använder just nu är dotterns bijout set (minst 15 år gammal). Heter nåt sånt som my little pony set eller princesse krimskrams. Underbara färger på pärlorna. 

Jag tackar för ett härligt svar och noterar med tillfredsställelse att herrn stjäl leksaker från små barn! :P

3 minutes ago, hö&gös said:

Jag tackar för ett härligt svar och noterar med tillfredsställelse att herrn stjäl leksaker från små barn! :P

Japp stämmer. Först börjar man med lördagsgodiset - då är steget inte långt (moraliskt) att ”stjäla” av dotterns leksakspussel. En dag när jag kände mig ovanligt manlig och modig lånade jag en av dotterns neongröna nagellack till räkögon.

Det var ett steg för mycket minst sagt.... 

• Haha 1

1 hour ago, hö&gös said:

Tack för svar! Jag fattar det som att du är nöjd med hur färgen sitter också?

Jag har inte hårdkört dem men inga har gått sönder vad jag vet. Inget lack eller plast klarar en nära inspektion av en sten i bakkastet, hur som helst.

• Like 1

Jag tycker "hårda" ögon, typ nylon, plastpärlor etc. dels håller dåligt, dels tenderar trassla in sig i tafsen så jag har slutat använda sådana. Jag gör räkögon genom att binda in en bit svart garn eller en dubbingkula ovanför krokböjen. Ger dessutom ett mer realistiskt intryck i vattnet...

• Like 1

16 minutes ago, jlindengren said:

Jag tycker "hårda" ögon, typ nylon, plastpärlor etc. dels håller dåligt, dels tenderar trassla in sig i tafsen så jag har slutat använda sådana. Jag gör räkögon genom att binda in en bit svart garn eller en dubbingkula ovanför krokböjen. Ger dessutom ett mer realistiskt intryck i vattnet...

Intressant. Spinner vidare, no pun intended. En lagom tunn bit vitt polygarn som man färgat svart i ändarna kunde kanske få lite rörelse under hemtagningen...

När har inte epoxy funkat?...fan! en pimplar med det.

Kanske det här kan vara något? Ursprungligen gjorda för att bli huvud på husmask, men de borde fungera lika bra som ögon.

Antrongarn och UV-lim med färgpulver.

caddiseyes.JPG

• Like 2

Tjusigt. Nu har det dykt upp en fiskemöjlighet i närtid i min annars blåsiga del av världen => enklast vinner. Jag kör UV-lim på vad jag har liggande i lager. Tack igen till er alla för kreativa svar!

Men nu har jag kommit på att jag ska testa detta istället.

image.jpeg