Hoppa till innehåll

Vadarutrustning


Carl-Magnus

Recommended Posts

Ska du ha ett par bra och prisvärda vadare i hög kvalitet är vision mitt förstaval.

Här är några av mina favoritmodeller från dem:

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=34&pid=259

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=34&pid=474

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=34&pid=158

Här en väldigt skön och bra sko:

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=40&pid=504

 

Ska du ha absolut bäst passform och inte är priskänslig kan jag rekommendera Simms. De har flest storlekar att välja mellan och ett mycket snyggt snitt. Min favorit är deras G3 guide midjevadare och G3 skon i läder.

Oavsett vad du väljer så åk och prova i en butik så du får grejer som sitter så bra som möjligt. Rent kvalitetsmässigt är alla vadarna jag listat väldigt bra men de dyrare varianterna har ett bättre andningsmembran och sitter skönare och snyggare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att Vision har många bra vadare att erbjuda. Många storlekar, hög kvalitet och bra priser.

Men jag skulle inte välja Visionskor. Jag vet många som gillat skorna, men de har inte hållit så länge som man skulle kunna önska. Välj Simms, Patagonia eller Korkers. Kostar kanske lite mer, men jag tror att det lönar sig i längden. Ofta får man det man betalar för.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag håller med om att Vision har många bra vadare att erbjuda. Många storlekar, hög kvalitet och bra priser.

Men jag skulle inte välja Visionskor. Jag vet många som gillat skorna, men de har inte hållit så länge som man skulle kunna önska. 

Tycker Loikka varit en väldigt skön och bra sko som passar för alla typer av bruk. Men ska man hårddra så har plasten runt skon förmåga att krympa ihop efter några år. Hade iofs problem med ett par av mina skor när jag körde i saltvatten. Spännena högst upp eroderade sönder över tid men det gick bra att reklamera.

Tossu är nya Visionfavoriten och den har jag kört problemfritt sen den kom. Prisvärd och bra sko är min bedömning.

Har ett par korkers med BOA som fungerat klockrent men de sitter inte lika skönt som visionskorna. Lite platta i sulan om man går långt annars bra kvalitet. Gillar snabblösningen med BOA.

Nummer ett om man ska gå mycket är utan tvekan Simms G3 skon men den kostar ju mer än dubbelt så mycket så man får väl vad man betalar för. 

Jag använder enbart gummisula numera. med eller utan spikas beroende på fiskesituation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De tveklöst mest hållbara vadare jag haft är ett par taimen. Visst, passformen är inte som simms, men hålla verkar de faktiskt göra. Är på fjärde säsongen nu, och har inte behövt laga dem än, till skillnad från alla andra vadare jag haft,däribland simms, vision och loop. Säger inte att taimen är bättre än ovannämnda, men de kan vara ett alternativ. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid något av ett lotteri om huruvida paret du köper är ett bättre eller sämre exemplar (oavsett märke). Kan vara värt att inte bara tänka pris utan också ta i beaktande hur pass bra handlaren är att ha å göra med. 

Är du väldigt beroende av vadarna, tänk långt bort från vägarna, kan det kanske vara värt att skjuta till en extra slant. 

Tänk även på att köpa ett par med bra passform där du kan exempelvis sätta dig på huk utan att stressa sömmarna. 

Vad du ska ha för kängor/sula är beroende på hur/var du tänkt använda dem. Berätta gärna mer om ditt fiske så kan du säkert få flera bra råd. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite då jag och är på jakt efter nya vadare och Vision är det märket jag varit mest nöjd med av dom få jag testat. Den Vision Ikon Zip 2.0 som du länkat  @Jonas visar en dragkedja som är rak men när jag kollar flertalet återförsäljare så är den dragkedjan snedskuren över bröstet. Ny modell på g ? eller är min mobil skev i skärmen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...