Jump to content
rensvind

kanadick på fluga

Recommended Posts

Jag ska göra en satsning på kanadick på fluga i år. Jag har varit i kontakt med Kanadensiska guider och fått koll på vilka förhållanden som gäller och det är sjukt små fönster när man hittar dem i flugbart vatten. Jag har blockat två långhelger i kalendern beroende på när förhållandena är bäst och jag har valt sjö och hittat en lokal kontakt (trollingfolk) som ska återaktiveras när det närmar sig. Framåt försommaren drar jag norrut med båt och stora ambitioner.

Finns det någon med erfarenhet av riktat fiske efter kanadarödingr? 

Edited by rensvind
  • Like 1

I Ammarnäs kan du flugfiska kanadicker i strömmande vatten under försommaren. 

Jag har provat någon strötimme med tub bara, utan lycka. 

Jag minns en artikel av Nikolaus Bauer om det fisket som Jonas nämner. Det var ett par år sedan dock och oklart vilken tidning det var i. Det var inte mycket till hjälp när jag tänker efter. :rolleyes:

58 minutes ago, MathiasL said:

Jag minns en artikel av Nikolaus Bauer om det fisket som Jonas nämner. Det var ett par år sedan dock och oklart vilken tidning det var i. Det var inte mycket till hjälp när jag tänker efter. :rolleyes:

Nä jag minns också det. Fast att kalla några slumpfiskar för satsning duger inte. För att gälla som satsning måste man säga det innan...

Fast jag ska ta dem där de bor i sjön, mitt i köket liksom. Verkar inte vara så många som gör det, kanske för att det är svårt vad vet jag. Vid midsommar vet jag hur det gick. 

• Like 4

Aldrig hört talas om detta fiske förr, vilka jävla bjässar...!

Efter att ha läst lite artiklar så verkar det ju iaf som att du får spola på sjunklinan då många tagits mellan 5 och 10 meters djup.

16 hours ago, rensvind said:

Nä jag minns också det. Fast att kalla några slumpfiskar för satsning duger inte. För att gälla som satsning måste man säga det innan...

Fast jag ska ta dem där de bor i sjön, mitt i köket liksom. Verkar inte vara så många som gör det, kanske för att det är svårt vad vet jag. Vid midsommar vet jag hur det gick. 

Jag vill verkligen veta hur det gick sedan.

För nästan 30 år sedan fiskade jag kanadaröding i Lake Superior, i norra Michigan. Det var en slags trolling med flutter spoons och enorma blysänken. Spöt och rullen liknade vad man kan ha till torskfiske. Väldigt primitivt men när min värd kom rätt över landmärkena högg de. Den största var kanske 1,5-2 kg men vi fick ett par. Kul minne.

Edited by MathiasL

8 hours ago, Lodjur said:

Aldrig hört talas om detta fiske förr, vilka jävla bjässar...!

Efter att ha läst lite artiklar så verkar det ju iaf som att du får spola på sjunklinan då många tagits mellan 5 och 10 meters djup.

Det beror på om man är inom eller utom "fönstret". Jag tänker fiska på <2m, alltså klart flugbart vatten. Men då måste man pricka fönstret och det är just det som är planen och den största utmaningen när man måste planera och resa en dag som jag.  Den som lever får se, kul ska det bli iallafall. 

Har du kollat upp Överst Juktan vid kyrkan, eller kring Tärnaby? Kommit uppen del på båda ställena! Värt att kolla!

Sjön Gäutan i Tärnaby fiskas de Kanadaröding kring midsommar ,i ganska kallt vatten fisken går mot land ,bäckar ,utanför utloppet från jocksjaure står fisken ,fiskas med spinn, skeddrag fluga vet jag ej ,tas en del hyggliga fiskar varje år , när värmen kommer drar fisken ner på djupet ,,

Det gick väl sådär, eller rent käpprätt gällande att få tag på kanadicker. De flesta andra arter lyckades jag slumpfånga så helt nollad blev jag inte. Men mycket trevligt hade jag och det var en spännande satsning i fantastiska omgivningar. Särskilt spännande blev det första kvällen när fjällstormen krashade ner i sjön likt guds vrede över mig där jag satt och hela sjön reste sig ilsket och det blev överlevnadsläge för att inte slå runt. Det var som att köra ubåt ett tag men desto mer uppskattar man när vreden dragit förbi, allt blir lugnt, solen tittar fram och man uppskattar livet.

Jag fiskade hårt på mina valda platser i tre dagar men de enda kanadickerna jag såg var när den lokale trollingkontakten kom förbi på sjön och visade upp två praktexemplar. Jag missade fönstretmed ett par veckor för de verkade inte uppehålla sig på flugbart vatten denna gång. Nåja, nästa försommar öppnas fönstret på glänt igen och då är jag på plats igen för rond två. Jag ger mig aldrig och jag ska ha en på fluga i detta vatten. Så är det med den saken.

20190529_195536.jpg

20190530_095509.jpg

20190531_221406.jpg

FB_IMG_1563280969461.jpg

FB_IMG_1563280995765.jpg

• Like 1
  • Thanks 1