Jump to content

Recommended Posts

Posted

Detta hade jag missat!

Vilken otroligt imponerande satsning! Jag har enorm respekt för dig/er som gör såna här insatser. Havsöringsfiskarna i Östersjön har tidigare varit dem jag sett som hårdast, men det här slår deras pannben till och med.  Stående ovationer från mig och grattis till mycket välförtjänt framgång!

Posted

Fin berättelse, tack för den :)

Jag har aldrig fått nån kanadick, men en gång fick jag en tysk i kanot. Jag ger mig fan på att det var en kanadensare.
Tysken blev rädd och svor, men den satt fint krokad i jackärmen, så jag körde varsam cr.

• Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)
On 6/17/2021 at 10:55 AM, jakobj said:

Detta hade jag missat!

Vilken otroligt imponerande satsning! Jag har enorm respekt för dig/er som gör såna här insatser. Havsöringsfiskarna i Östersjön har tidigare varit dem jag sett som hårdast, men det här slår deras pannben till och med.  Stående ovationer från mig och grattis till mycket välförtjänt framgång!

Det var vänligt sagt kommande från en som vet vad umbäranden innebär. Det är en enorm lättnad när man får kvittot på att man faktiskt hade rätt. Undrar hur många som gett upp precis när det är till att vända och koncensus blir att -"det går inte". Det mesta inom rimliga gränser går, bara man ger sig fan på det och vägrar ge upp. Jag börjar snegla på höstfönstret nu, det borde vara lite svårare...

Edited by rensvind
  • 11 months later...
Posted (edited)

Högmod går före fall.

Inför årets expedition var jag lugn, vad kunde gå fel liksom, jag har ju koll på detta nu. Packning och materialgenomgång gjordes för sent och lite slarvigt. Matplaneringen likaså. Det enda jag fokuserat på under vintern var att uppdatera beastboxen med flugor. Jag har hittat min stil nu och har två olika versioner beroende på önskad gång och sjunkhastighet och flugorna är bra, snygga och relativt lättbundna. De är dessutom uppdaterade med stinger-möjlighet och valfritt påhäng av tex Pacchiarini-svansar, små spinnerskedar eller annat undergörande !? pynt. Hur går det ens att misslyckas med ett så finslipat system och båt-åttan är lika underbar som vanligt ihopparad med gäddlinan på Danielssonen. Och plattformen, ja vad säger man? Den är stabil, nyservad och uppdaterad med stormsäkrad linkorg.  

Det var bara den detaljen (och nu kommer ursäkten) att vädret inte går att påverka i någon betydande utsträckning. Visst, man kan ju ge sjörået extra goda mackor och inte det vanliga slentianoffret, men inte ens det ger garanterat resultat. Det var storm dagarna innan avfärd och stormen höll i sig dag ett på sjön. I omgångar fräste elmotorns propeller lika mycket över som under vattnet i ankringarna vid den lilla holmen som bara måste hålla fisk. Ibland fick jag helt enkelt fly i lä för att inte råka mer illa ut än vanligt. Den stormsäkrade linkorgen från IKEA gjorde dock jobbet suveränt och det gick över förväntan att jobba sig igenom vattnet även med 17 m/sek i byarna, men det sliter på en gammal man. Efter 14 timmar fick det vara nog och jag drog slokörad upp båten mot nattvilan. Dag två var det bättre väder och stormen hade dragit förbi. Jag gnuggade frenetiskt på alla kanter som bara borde och måste hålla fisk. Det kom ut en lokal förmåga (också med blå båt som jag, tydligen ska flugfiskeidioter ha blåa båtar) som modig av min framgång förra året dragit flugspöt mot Kanadickerna. Vi har aldrig träffats men ryktet om sörlänningen med blå båt går så där satt vi och beklagade oss över messenger i vårt olycksbrödraskap att fisken fortfarande stod djupt efter stormen. Min lokale trollingbekantskap gjorde mig sällskap på sjön i hällregnet på kvällen men även han gick bet på vettig fisk. Ingen hittade dem, de var som bortblåsta.

14 färska timmar efter iläggning, när vi skulle ha upp båtarna sent på kvällen körde vi båda fast i den blöta stubben på ”rampen” och fick bli uppfinningsrika för att inte sänka bilarna. Det var bara en tidsfråga innan detta skulle hända på denna rampen så jag kom förberedd. Till alla naturrampsfantaster med framhjulsdrift är det ett hett tips att ha ett flertons spännband på många meter att dra fast i trailern för att på 10m distans kunna dra upp båten när bilen står plant och fint ovanför den sluttande eländiga rampen. Det såg lustigt och helt livsfarligt ut men det funkade precis som jag föreställt mig. Där i allt elände stod vi sedan och pratade och jag fick en lång utläggning om att trollarna vittnar om att fisket fullständigt dör när vattnet börjar krusa sig. Kanadicker hatar tydligen blåst och vägrar ta tills det blir stiltje igen. Det låter som att vi är ganska lika Kanadickerna och jag. Glada för mat och hatar vind!

Dag tre var stormen tillbaka i full styrka och jag hade det inte i mig så jag gav upp. Jag packade helt enkelt ihop och åkte hem. Det var rätt beslut för det hade tydligen varit rejält eländigt den dagen och jag flydde med svansen mellan benen. Rätt beslut men jag är ändå lite orolig att jag blivit en quitter. Pandoras ask är öppnad och kanske blir det lättare att ge upp framöver. Vi får se. Den som lever får se. Det finns ju alltid nästa år.

20220512_080702.jpg

20220512_121528.jpg

Edited by rensvind
  • Like 6
Posted

Väldigt sen kommentar. Fick fick min första kanadick (dessutom på fluga) i ett av vattnen som mynnar ut i Ånnsjön. För 30+ år sedan. Guldribbat haröra.

Har sedan dess fiskat mycket kanada i j-land. Dock ej på fluga - men har en prydlig sjukilos på listan från tidigt 00-tal (då en av de tio största registererade).

--

Hade jag bundit en fluga specifikt för kanade hade det varit en gigantisk dala-i-llama (i vitt).

Posted

Härlig story och bra kämpat. Fiske när det är som bäst innebär inte alltid att man får med sig fisk. En grym story och nya erfarenheter kan väga minst lika tungt :)

Posted (edited)
On 5/30/2022 at 3:28 PM, T-bum said:

Hade jag bundit en fluga specifikt för kanade hade det varit en gigantisk dala-i-llama (i vitt).

Har du försökt kasta zonkermonster med bibehållen värdighet och axelled? Jag lade ner stora (10+ cm) kaninflugor efter några försök för decennier sedan. 

Edited by rensvind
Posted

Var det inte på 70-talet vissa idioter planterade in dessa i Vattendrag uppe i Arjeplogs kommun. Medföljande korsningar av inhemsk röding och svårighet av art bestämning.

Fin sportfisk inte det. Den firren hör tills vidare inte hemma i svenska vattnen. Men har drillat några fina.

Posted (edited)
On 6/2/2022 at 1:58 PM, rensvind said:

Har du försökt kasta zonkermonster med bibehållen värdighet och axelled? Jag lade ner stora (10+ cm) kaninflugor efter några försök för decennier sedan. 

Låt oss säga som såhär:

Om man med 'värdighet' menar 'enhands' och 'överhandskast', så 'nej'.

That being said, jag anser att 'sjunklina' på 'enhands' är 'ovärdigt' som princip, så även att kasta överhands med en stor fluga (sagda fluga bör under enhandsfiske, såklart, rollkastas).

Så, ja jag sular mycket 4-6" hårvingar med 6wt switch utan att det sätter sig i axeln. Och ett c-spey är fan i mig mer värdigt än att försöka kasta eländet med enhands...

;)

Sen är jag själv inget fan av kaninstrips öht, men _om_ jag skulle binda en fluga specifikt för stor kanada i sjöar/på grynnor under försommaren (vilket ju är då man huvudsakligen kommer åt dem i Sverige) så skulle den vara vit, lång och fyllig (syns bra och kanada tar vansinnigt stora byten).

En gigantisk 'lais-mask'/'robin-mask' skulle kanske kunna funka om man använder två säckar marabou, men jag tänker att till just det specifika ändamålet som diskuteras här tänker jag att en 'llama' i vitt skulle vara det mest tidsoptimala sättet att skapa en gigantisk vit fluga specifikt för kanada...

;) -- igen.

-ed-

Merparten av mina stora kanadicker (4+ kg) har tagit antinegn en gigantisk pärlemor-plugg (7") eller en 6" Big Ed-sked. De har ofta haft kilosikar i magen/svalget. Så det var egentligen baserat på detta jag postulerade att et stort artikulerat vitt kaninmonster sannolikt skulle kunna funka rätt bra. Jag menar, man fiskar ju faktiskt kanada, i kanda, med stora vita curly tails...

Edited by T-bum
  • 11 months later...
Posted

No retreat, no surrender.

Årets utflykt återställde självförtroendet. Och tack vare förra årets rampningsdebakel var jag tillbaka med ny fyrhjulsdrivven kärra och det var tur för annars hade jag fått vända hem igen innan jag ens kommit igång. Islossningen gick natten innan jag kom så båtiläggningen blev ett himla härjande. Jag fick lägga båten på isen och bygga om trailern lite med diverse stockar etc för att få till en bra knuff-manick som jag kunde knuffade ut båten med (den ville bara rulla tillbaka upp på trailern som om den sade "nej, kallt. Jag vill INTE!!!) tills isen brast.

Första dagen handlade mest om isnavigering och försök att snabbt som en vessla sticka in i öppningar för att få till några kast innan jag riskerade bli instängd av isen. Det var en prövningarnas dag men vädret var fint så allt gott. Tyvärr låg isen fortfarande på mer än halva sjön och samtliga mina kända ställen var täckta. Jag gjorde mitt bästa som isbrytare och rammade isen tills jag fastnade och fick backa ut, i hopp om att hjälpa isen lite på traven i smältningen inför kommande dagar.

Dag två hade isen flyttat lite på sig och precis öppnat tillgång till några av mina kända ställen, vädret var fint, solen sken och nu kändes det ganska flott att leva. Det var fortfarande en katt-och-råttalek för att inte bli instängd i isen eftersom vinden vände lite hit och dit och isen var förvånansvärt snabb. Jag gav mig fan på att det skulle stå en på min favvo-topp och efter oändligt gnuggande låg en 70 cm tjockis i håven och förbannelsen var bruten. Två år sedan sist, herregud vad tiden går! 

Ännu en mindre kanadick hittade min fluga strax efter och jag kände att jag var tillbaka på banan igen och inte helt förlorad. Dag tre myste jag runt mest, det började blåsa lite eländigt så jag gladde mig åt gårdagens framgång.

Till nästa år har jag ännu en storslagen plan för det ska finnas en annan eftertraktad art i vattensystemet och timingen för årets stora händelse ska enligt utsago vara ok. Bekanterna på plats har nämnt fenomenet i förbifarten de senaste åren men det har låtit svårt. Nu är jag styv i korken och på ett urtrist Zoom-möte tidigare i veckan spenderade jag två timmar med ”gula gubben” på G-maps och sepåfan, jag tror att jag hittade en rudimentär ramp i närheten av där jag vill vara.

Väntan blir lång och svår men den som väntar på något gott etc. Det är dags att höja insatsen, växla upp och bara köra på. Går det så går det…

Lite moloken blev jag allt när jag efter 9 timmars körning kommer fram och ser detta på iläggningsplatsen. Jaja, det fick bli ett problem för en annan dag20230510_195308.thumb.jpg.087f769a2930a1ed6f501b82afc1a962.jpg

Den dagen löstes problemet och solen sken

20230511_083954.thumb.jpg.968c769ecd606dd1fb6fd61d1b555a34.jpg

Lite isinspirerat flugfiske

20230511_100646.thumb.jpg.5382eb9aa053ec955f9d76c9ff747971.jpg

70 cm glad tjockis hälsar på i båten en kortis

20230512_110138.thumb.jpg.23a32b43b6e09c866c0f1b1ee65101a1.jpg

Följt av en lite mer slimmad 50+ variant

20230513_120120(2).thumb.jpg.f7a80f59e6c52fb6a1de5d85b62b096d.jpg

Idel glada miner och gott humör

20230511_095307.thumb.jpg.78d1243f4137533b7ba1bd0b00e58844.jpg

• Like 5
Posted

Imponerad över att du fortfarande gnetar på med detta 😄 Fint väder denna gången i alla fall, till skillnad mot en av de andra gångerna vad jag kommer ihåg!
Fin tjockis 70:a, en kanadensisk fotboll.

• 1 year later...
Posted (edited)

För att maxa fisketiden i år packade jag ihop och åkte på kvällen efter jobbet. Planen var att stanna och sova halvvägs för att få ut en extra halvdag på plats. Eländigt väder och snövallar på mina (illa) rekade potentiella sovplatser gjorde att jag fick trucka på över berg och skog genom natten tills jag kom fram till ett ställe som var öppet. Jag sov i bilen och på morgonen var det snö på ekipaget men jag hade bara några timmar kvar till min destination.

Jag körde direkt för att verkställa min ”nya plan” men vattnet var mycket lägre är vad internetkartan visade så det hade behövts traktor för att ta sig ut de hundra metrarna över botten full av spetsiga stenar för att nå vattnet. Jag satt och gnuggade skallen ett tag men bestämde att riktigt så dum är jag inte att jag ger mig på en sådan sak, i alla fall inte första dagen. Jag återvände till ursprungsplanen som även den bjöd på utmaningar i form av den obligatoriska snövallen från vinterns skottning på sjösluttningen men den forcerade jag med kraft och beslutsamhet. Jag spenderade första dagen med ett försök till match-the hatch med feta sikimitationer men gick lottlös.

Kvällen spenderades med att kontakta lokala förmågor i hopp om att hitta en lösning på att komma till vattnet för min nya plan och vi hittade en plats där det borde gå. ”Borde” är tillräckligt för mig så dag två spenderades med att reka och till sist lyckas få i kärran med fara för att punktera samtliga däck med det gick övre förväntan att tråckla i båten. Den dagen kan summeras med att köra runt och reka och se fisk på väldigt djupt vatten. En fin dag men såhär i efterhand, en bortslösad dag. Speciellt eftersom rapporterna kom på kvällen att kanadickerna tydligen varit aktiva där jag borde ha hållit till.

Resten av dagarna spenderades i jakt på kanadicker och jag fick en abborre så rund att den nästa rullade av mätdekalen, en riktig tjockis. Den var ju fin och så men ändå något av en besvikelse när man färdats långväga i jakt på en annan art. Jag utforskade ett nytt hörn av en plats och där fick jag en kanadick minsann så resan var räddad.

En av de sista dagarna jag träffade mina lokala kontakter på sjön och vid en fika pusslade vi ihop våra erfarenheter till något som kan liknas vid en ganska stabil strategi. De hade mycket erfarenheter av kanadickernas beteende från isfisket som de lagt väldigt mycket tid på att utforska. I samtal med dessa duktiga fiskare insåg jag att jag förmodligen gjort två ganska omfattande fel hittills i hur jag fiskat. Så tacksam jag är för dessa diskussioner och så mycket lättare det blir när man inte måste ta reda på allt själv och kan hjälpas åt med att pussla ihop sina observationer till en helhet. Kul också att en duktig lokal flugfiskare som jag tidigare bara haft ”internet-konversationer” med fått inspiration att själv ge sig på detta fisket och att det även ger resultat. När vi låg på samma område och fiskade fick han en ganska stöddig kanadick med den strategi som vi diskuterat.

Nu känner jag efter många års försök att det nog börjar kristalliserats något som kan likna en funktionell plan för kanadick-fisket. Jag har lagt upp en strategi med ändringar baserade på 1: maximalt fokus på de få huggperioderna, 2: flugval, 3:plats.

Fan vet om det inte kan börja funka nu!?

Fint väder och glad gubbe

20240511_093136.thumb.jpg.f5436aea44d4de630fbd843c767aa45e.jpg

Rund som en boll 

20240511_104147.thumb.jpg.7142af04ccdbb93a59c0997c693aa94b.jpg

Iallafall en av "rätt" sort kom upp iår igen

20240510_163657.thumb.jpg.2d33256a6495ca106d7b694dbe116f59.jpg

"Match the hatch"

matchthehatch.JPG.b80777f3a164d7dc660e7e1de8b60b37.JPG

Fullpackad beast box

20240510_092338.thumb.jpg.1790da79bf7b2abe064b0ad74c3ab3f5.jpg

Det är ju trots allt inte bara finväder, ett par eländiga stormfronter drar igenom varje dag

20240510_091421.jpg

Edited by rensvind
  • Like 8