Jump to content
Sign in to follow this  
Mr_Tipper

Loop cross switch

Recommended Posts

Funderar över loop cross switch 10.7 fot klass 6 eller 7 till streamer fiske.

klarar man sigpå en 6:a eller ska man gå på en7:a.

är intesuper strofiska där jag kommer fiska så vill inte överdimensionera .

men vill ändå ha ett spö som orkar med lite större streamers.

någon som använder sig av switch för streamer fiske eller cross spöna som har 

lite mer input?

// Skit Fiske

Jag har ägt tre Loop Cross 7107. Så fort jag tar med det på kurs eller mässa så vill folk köpa det, det är riktigt bra. Sexan har jag inte testat. 

• Like 1

Var det inte @Staffan Dahlbom som skrev att man ska välja klass på spöt efter storleken/tyngden på flugan och inte fisken?

fördelen med att välja 7:an är väl att du kan fiska tyngre spetsar och större flugor.

nackdelen är att ju högre klass du går på i switchspön desto mer lätt tvåhands blir det.

jag har ett Sameo switch #6, går alldeles utmärkt att använda det med en hand vilket iaf jag tycker är en stor fördel när det är riktigt trångt och jäkligt.

• Like 1

Du klarar dig bra med sexan. Jag har sjuan för laxfiske, med sådana upp mot 10kg landade. Switchspöna är brutalt underklassade. Tänker man vanliga spön är switchsexan nog minst en 8-9:a.

Viktigt att veta om du kör tunna tafsar för harr/öring. Underbara spön båda två. :)

Edited by Marlodge
  • Like 1

Vad använder ni er av för linor?

beställde en 6:a 😃 

prova den i helgen.

orkar den inte med dom streamersarna så bli det en 7:a med.

Kan vara lite sent då du redan beställt men har du tänkt att fiska ledade streamers skulle jag undvika ett switchspö helt och satsa på ett enhandsspö i klass 7 eller 8.

Anledningen till detta är att man oftast, kastar tvärströms eller uppströms, fiskar aggressivt och ger rörelse till flugan med hjälp av spöt s.k. "jerk-stripping" och detta blir svårt (och jobbigt) att göra med ett längre spö. Själv skulle jag aldrig fiska ledade streamers med ett spö längre än 9 fot. 

Jag är långt ifrån någon "streamer guru" men har fiskat ledat själv några säsonger och detta är ett otroligt givande och spännande fiske när det ger resultat och jag vill bara hjälpa dig hitta rätt direkt. 

Är tanken att du ska svinga "små" flugor (<10cm) så kan du helt bortse från allt jag skrivit. ☺️

• Like 1

En Rio Versitip short är perfekt. Svindyra men kolla på beggatmarknaden. För rent flytlinefiske är en Royal Ambush kul. Bara 6m klump så man kommer åt även på omöjliga ställen.

• Like 1

18 hours ago, Qvarfordt said:

Kan vara lite sent då du redan beställt men har du tänkt att fiska ledade streamers skulle jag undvika ett switchspö helt och satsa på ett enhandsspö i klass 7 eller 8.

Anledningen till detta är att man oftast, kastar tvärströms eller uppströms, fiskar aggressivt och ger rörelse till flugan med hjälp av spöt s.k. "jerk-stripping" och detta blir svårt (och jobbigt) att göra med ett längre spö. Själv skulle jag aldrig fiska ledade streamers med ett spö längre än 9 fot. 

Jag är långt ifrån någon "streamer guru" men har fiskat ledat själv några säsonger och detta är ett otroligt givande och spännande fiske när det ger resultat och jag vill bara hjälpa dig hitta rätt direkt. 

Är tanken att du ska svinga "små" flugor (<10cm) så kan du helt bortse från allt jag skrivit. ☺️

Bli nog flugor runt den storleken och vad spöt/linan orkar med=)

On 3/26/2019 at 7:29 AM, Mr_Tipper said:

Vad använder du det till för fiske?

Vårfiske efter HÖ och om man fiskar lax i mindre älvar med mindre flugor måste det ju funka. 

On 3/26/2019 at 8:26 AM, M.L said:

Var det inte @Staffan Dahlbom som skrev att man ska välja klass på spöt efter storleken/tyngden på flugan och inte fisken?

fördelen med att välja 7:an är väl att du kan fiska tyngre spetsar och större flugor.

nackdelen är att ju högre klass du går på i switchspön desto mer lätt tvåhands blir det.

jag har ett Sameo switch #6, går alldeles utmärkt att använda det med en hand vilket iaf jag tycker är en stor fördel när det är riktigt trångt och jäkligt.

Helt korrekt. Finns knappast någon fisk som sliter sönder ett spö. Möjligen kan det kompletteras med storlek på vatten. Stort vatten vill du kunna ta sig an med längre spön och tyngre linor. 

Jag har ett Loop Switch S1 sexa till salu. Custombyggt av mäster Erik Orre där han tagit ut optimal ryggrad ur klingan.

Jag vill ha 3 tusen för det inkl. frakt med bussgods.

Marlodge